قیمت بیت‌کوین به کجا خواهد رسید؟

رویداد مورد انتظار هاوینگ بیت‌کوین آمدورفت و بی‌سروصدا لحظه‌ای تاریخی را در دنیای دارایی‌های دیجیتال رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  در ۱۹ آوریل ۲۰۲۴، پاداش بلاک ماینرهای بیت‌کوین به نصف کاهش یافت و از ۶.۲۵ بیت‌کوین در هر بلوک استخراج‌شده به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین در هر بلوک استخراج‌شده کاهش یافت. بااین‌حال شما آن را از فقدان هیاهو نمی‌فهمید. هیچ زنگی به‌صدا درنیامد، هیچ آتش‌بازی آسمان را روشن نکرد و قیمت بیت‌کوین تقریبا در حدود ۶۴ هزار دلار ثابت ماند.
بااین‌حال، صرفا به این دلیل که رویداد چهارساله بدون تأثیر فوری بر سرمایه‌گذاران عمومی و بازارها سپری شد، به این معنی نیست که نصف شدن بیت‌کوین یک رویداد غیرواقعی بود. درواقع نصف شدن پیامدهای مهمی برای استخراج‌کنندگان، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین دارد. از آنجا که نرخ ورود بیت‌کوین‌های جدید به گردش به نصف کاهش می‌یابد، مکانیسم کمبود داخلی ارز دیجیتال تاثیر خود را درطول زمان اعمال می‌کند. این تغییر در پویایی عرضه و تقاضا این پتانسیل را دارد که مسیر بلندمدت بیت‌کوین و بازار گسترده تر ارزهای دیجیتال را شکل دهد.

پس چه اتفاقی افتاد؟
در ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ چهارمین هاوینگ بیت‌کوین انجام شد. درحالی‌که ممکن است برخی علاقه‌مندان بین‌المللی تا دیروقت بیدار مانده باشند یا زود بیدار شده باشند تا بلاک بیت‌کوین را بالای ۸۴۰ هزار ببینند، خود نصف کردن، حداقل در ابتدا، برای اکثر سرمایه‌گذاران غیرواقعی است. تاثیر فوری نصف شدن عمدتا توسط ماینرهای بیت‌کوین احساس می‌شود که می‌بینند پاداش بلاک آنها به نصف کاهش می‌یابد و بر سودآوری آنها تاثیر می‌گذارد و به‌طور بالقوه منجر به تغییرات در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال می‌شود. پس‌ از این هاوینگ اخیر، پاداش استخراج یک بلوک بیت‌کوین از ۶.۲۵ بیت‌کوین در هر بلوک به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین در هر بلوک کاهش یافت. از آنجا که نرخ ورود بیت‌کوین‌های جدید به گردش ۵۰ درصد کاهش می‌یابد، دارایی به‌طور فزاینده‌ای نادر می‌شود. این مکانیسم کاهش تورم داخلی باعث ایجاد فشار صعودی بالقوه بلندمدت بر قیمت بیت‌کوین می‌شود. بااین‌حال رابطه بین نصف شدن رویدادها و افزایش قیمت همیشه ساده نیست و می‌تواند تحت‌تاثیر عوامل مختلف بازار باشد.
مگان استالز، تحلیلگر بازار در پلتفرم معاملاتی «استیک»، می‌گوید: «حجم معاملات بیت‌کوین به‌طورکلی بیشترین افزایش را در ۶۰ روز قبل از هاوینگ دارد، زیرا بهره افزایش می‌یابد و قیمت‌ها شتاب بیشتری می‌گیرند. این اتفاق دوباره رخ‌داده است، زیرا داده‌های صرافی‌های رمزنگاری افزایش قابل‌توجهی را در حجم در ماه مارس در مقایسه با فوریه نشان می‌دهد، زیرا سرمایه‌گذاران به‌دنبال قرار گرفتن در معرض سود بیشتر هستند.»

اکنون بیت‌کوین چقدر ارزش دارد؟
در ۱۳ آوریل، تقریبا یک هفته تا رویداد نصف شدن، قیمت یک بیت‌کوین از بیش از ۶۷ هزار دلار به ۶۲ هزار دلار کاهش یافت. در آن مرحله، با تعیین پاداش استخراج یک بلوک بیت‌کوین ۶.۲۵ بیت‌کوینی، یک ماینر فردی معادل تقریبا ۳۸۷۵۰۰ دلار به ازای هر بلوک بیت‌کوین استخراج‌شده پاداش دریافت می‌کند. از ۲۰ آوریل، یک روز پس از رویداد، قیمت بیت‌کوین در حدود ۶۴ هزار دلار ثابت بود. این بدان معناست که پاداش استخراج جدید ۳.۱۲۵ بیت‌کوین معادل تقریبا ۲۰۰ هزار دلار بود. استالز همچنین به‌دنبال بالقوه دیگری برای قیمت بیت‌کوین پس از رویداد نصف شدن اخیر اشاره می‌کند که تصویب ۱۱ صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین یا ای‌تی‌اف توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده در ژانویه. این ای‌تی‌اف‌ها دسترسی سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین را بدون نیاز به پیمایش صرافی‌های ارزهای دیجیتال آسان‌تر کرده است. او می‌گوید: «ای‌تی‌اف‌های بیت‌کوین در بین سرمایه‌گذاران مسن‌تر در پلتفرم ما، به‌ویژه آنهایی که ۴۵ سال به بالا دارند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. درحالی‌که سرمایه‌گذاران جوان ممکن است از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال در معرض مستقیم بیت‌کوین قرار داشته باشند، این ای‌تی‌اف‌ها راه‌حلی را برای سرمایه‌گذاران مسن‌تری ارائه می‌دهد که به این فضا علاقه‌مند هستند اما تمایلی به پرداختن به مبادلات رمزنگاری و پیچیدگی‌های کلیدهای خصوصی و کیف پول‌ها ندارند. بااین‌حال استالز می‌گوید که بیت‌کوین به نرخ بهره بالاتر نیز حساس است، بنابراین سرمایه‌گذاران باید این را در نظر بگیرند. او می‌گوید: «هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد که ایالات‌متحده هنوز با موفقیت تورم را مهار نکرده است و معامله‌گران شروع به کاهش انتظارات خود برای کاهش نرخ در سال ۲۰۲۴ کرده‌اند.»
داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI در ماه مارس بالاتر از حد انتظار بود، به‌طوری‌که تورم ۱۲ ماه گذشته در سطح ۳.۵ درصد قرار داشت و انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره را در ابتدا کاهش داد. نیمی از سال بازارهای ارزهای دیجیتال در روز آخرین اخبار مربوط به CPI قرمز بودند.

این چگونه بر ماینرها تاثیر می‌گذارد؟
با کاهش پاداش استخراج، عملیات استخراج کوچک‌تر ممکن است پس از هاوینگ با چالش‌هایی روبه‌رو شود. بااین‌حال قیمت‌های بالاتر بیت‌کوین قبل از رویداد می‌تواند به این ماینرها کمک کند تا برخی هزینه‌های اضافی را در کوتاه‌مدت جبران کنند. استالز می‌گوید: «ماینرها به‌دلیل افزایش قدرت محاسباتی و انرژی موردنیاز برای ضرب سکه‌های جدید، با کاهش سوددهی [پس از نصف شدن] مواجه می‌شوند.» ماینرهای بزرگ‌تر باید منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار جدید و یافتن منابع انرژی کارآمدتر را داشته باشند، اما هر رویداد نصف شدن، ادامه کار را برای ماینرهای کوچک‌تر دشوارتر می‌کند.
بااین‌حال استالز همچنین خاطرنشان می‌کند پویایی بازار نقش مهمی در سودآوری ماینرها ایفا و اضافه می‌کند که «سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار جدید و یافتن منابع انرژی کارآمد برای موفقیت بلندمدت آنها کلیدی است.»

در چندماه آینده به چه نکاتی توجه کنیم
اکنون‌که رویداد نصف کردن بیت‌کوین به پایان رسیده است، سرمایه‌گذاران مشتاق هستند ببینند چگونه بر قیمت ارز دیجیتال و پویایی بازار در هفته‌ها و ماه‌های آینده تاثیر می‌گذارد. داده‌های تاریخی حاکی است که مسیر رسیدن به بالاترین رکوردهای جدید ساده نخواهد بود.
«درحالی‌که قیمت بیت‌کوین به‌طور تاریخی قبل و بعد از هر رویداد نصف افزایش‌یافته، همیشه یک خط مستقیم نبوده است. به‌دنبال نصف شدن‌های قبلی، قیمت‌ها اغلب قبل از رسیدن به اوج جدید در حدود ۲۲۰ و ۲۴۰ روز بعد، عقب‌نشینی کرده‌اند.»
نصف شدن اغلب به‌عنوان یک رویداد کوتاه‌مدت به‌تصویر کشیده می‌شود، اما ممکن است چندین‌ماه طول بکشد تا اثر کامل آن مشاهده شود. یکی از نشانه‌های مثبت برای اقدام کوتاه‌مدت قیمت بیت‌کوین، جریان خالص اخیر به صندوق‌های ای‌تی‌اف بیت‌کوین است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران نهادی در حال حاضر به‌احتمال‌زیاد خریدار هستند تا فروشنده. بااین‌حال استالز می‌افزاید که «سرمایه‌گذاران باید فعالیت‌های تجاری را زیرنظر داشته باشند، زیرا هر فروش یک‌باره بزرگی که توسط نهنگ‌ها انجام می‌شود می‌تواند بر قیمت‌ها و احساسات کوتاه‌مدت تاثیر منفی بگذارد.»

آیا بیت‌کوین اکنون ناپایدارتر است؟
ازآنجاکه بازار با پویایی عرضه جدید تطبیق می‌یابد و استخراج‌کنندگان با پاداش‌های بلوک کاهش‌یافته سازگار می‌شوند، سرمایه‌گذاران باید انتظار افزایش نوسانات را در هفته‌ها و ماه‌های آینده داشته باشند. این نوسان می‌تواند هم فرصت‌ها و هم خطراتی را برای کسانی ایجاد کند که به‌دنبال قرار گرفتن در معرض بیت‌کوین هستند. درحالی‌که بازار تعادل جدید خود را پیدا می‌کند، استالز پیشنهاد می‌کند سرمایه‌گذاران بالقوه باید برای این نوسانات با یک استراتژی سرمایه‌گذاری اندیشیده‌شده آماده باشند که ریسک را از طریق سطوح مناسب قرار گرفتن درمعرض مدیریت می‌کند و دیدگاه بلندمدتی را در مورد پتانسیل دارایی حفظ می‌کند.

نتیجه رویدادهای نصف‌شدن قبلی چه بوده است؟
با نگاهی به رویدادهای قبلی هاوینگ، بازار بیت‌کوین افزایش قیمت قابل‌توجهی را در ماه‌های بعد از هر نصف شدن تجربه کرده، پس از هاوینگ اول در نوامبر ۲۰۱۲، قیمت بیت‌کوین از حدود ۱۱ دلار به اوج ۱۱۰۰ دلار در نوامبر ۲۰۱۳ رسید. به‌طور مشابه، پس از هاوینگ دوم در جولای ۲۰۱۶، قیمت از حدود ۶۵۰ دلار به نزدیک به ۲۰ هزار دلار تا دسامبر ۲۰۱۷ افزایش یافت. بیت‌کوین در سال بعد به بیش از ۶۹ هزار دلار رسید. درحالی‌که عملکرد گذشته نتایج آینده را تضمین نمی‌کند، این سوابق تاریخی نشان می‌دهد کاهش عرضه بیت‌کوین‌های جدید که پس از نصف شدن وارد گردش می‌شوند، می‌تواند منجر به افزایش کمیاب و درنتیجه قیمت‌های بالاتر شود. بااین‌حال مهم است توجه داشته باشیم بازار بیت‌کوین از زمان هاوینگ های قبلی، با افزایش مشارکت نهادی، بررسی نظارتی و پذیرش جریان اصلی، به‌طور قابل‌توجهی رشد کرده است. بنابراین نتیجه نصف شدن فعلی ممکن است دقیقا منعکس‌کننده نتایج گذشته نباشد و سرمایه‌گذاران باید در نظارت بر تحولات بازار و تطبیق استراتژی‌های خود بر این اساس هوشیار باشند.

رویداد بعدی هاوینگ چه زمانی است؟
با توجه به سپری شدن رویداد نصف شدن امسال، بسیاری از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین درحال‌حاضر منتظر نقطه عطف بعدی بیت‌کوین هستند. نصف کردن بیت‌کوین طوری برنامه‌ریزی‌شده است که هر ۲۱۰ هزار بلاک اتفاق می‌افتد که تقریبا هر چهار سال یک‌بار ترجمه می‌شود. با توجه به این زمان‌بندی انتظار می‌رود رویداد نصف شدن بعدی در سال ۲۰۲۸ رخ دهد، زمانی که تعداد کل بلاک‌های بیت‌کوین استخراج‌شده به ۱،۰۵۰ هزار برسد.
از آنجا که هر رویداد نصف کردن پاداش بلاک را به نصف کاهش می‌دهد، عرضه بیت کوین‌های جدید وارد گردش به‌مرور زمان کاهش می‌یابد. این مکانیسم داخلی به‌گونه‌ای طراحی شده که درنهایت با افزایش تقاضا و کاهش عرضه منجر به قیمت‌های بالاتر شود. بااین‌حال رابطه بین نصف شدن رویدادها و قیمت بیت‌کوین پیچیده است. درحالی‌که افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها به‌دنبال نصف شدن‌های قبلی صورت گرفته است، بازار بیت‌کوین تحت‌تاثیر عوامل مختلفی ازجمله تغییرات نظارتی، شرایط کلان اقتصادی و افزایش سطوح پذیرش، به‌ویژه پس از تصویب ای‌تی‌اف‌های بیت‌کوین نقطه‌ای در ایالات‌متحده است.

چند هاوینگ دیگر وجود خواهد داشت؟
همانطور که شبکه بیت‌کوین بالغ و سازگار می‌شود، طبیعی است تعجب کنیم که روند نصف شدن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. پاسخ در برنامه‌نویسی سکه نهفته است.
خالق مستعار بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، سقف ۲۱ میلیون‌بیتی تعیین کرد. سکه برای استخراج با هر نصف شدن، سرعت ایجاد بیت‌کوین‌های جدید کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود بیت‌کوین نهایی حدود سال ۲۱۴۰ استخراج شود. درحالی‌که این کاهش تدریجی عرضه برای افزایش بالقوه ارزش بیت‌کوین با افزایش تقاضا طراحی شده، مهم است به‌یاد داشته باشید بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت سوداگرانه است و عملکرد گذشته نتایج آینده را تضمین نمی‌کند. درحالی‌که آینده همیشه نامشخص است، یک‌چیز واضح است: نصف شدن بیت‌کوین همچنان یک رویداد تعیین‌کننده در سفر ارز دیجیتال خواهد بود و پویایی عرضه آن را شکل می‌دهد و ارزش پیشنهادی آن را برای سال‌های آینده تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 54956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha