به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مدیرکل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری با اشاره به اظهارات حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شورای تحول این سازمان در سال جاری، افزود: سامانه جدید هوشمندسازی تعیین نام بهزودی رونمایی میشود.
ابوالفضل نصیری یادآور شد: پیش از این، برای ثبت یک شرکت باید متقاضیان پنج نام را اعلام میکردند و در اداره دادهآمایی، نامهای پیشنهادی بررسی میشد و پس از اعلام نظر اداره اسامی، یکی از نامها مورد تایید قرار میگرفت که این فرآیند دست کم یک تا دو روز زمانبر بود و پس از تایید از طریق اداره پست به اطلاع متقاضیان میرسید؛ اما اکنون اینگونه نیست.
مدیرکل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری خاطرنشان کرد: معمولا اسامی پیشنهادی شرکتها در بیش از ۶۰ درصد موارد مورد پذیرش قرار نمیگرفت و متقاضیان از اینکه نام ارسالی آنها مورد تایید قرار میگرفت یا نه اطلاع نداشتند اما اکنون این فرآیند در لحظه و از طریق سامانه امکانپذیر است.
نصیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکنون برخی شرکتها با عنوانی در حال فعالیت هستند که با شرکت ثبت شده مغایرت دارد، افزود: بر اساس ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آییننامه آن در سال ۷۸، تبصرهای دارد که مطابق آن مسئول بررسی تابلو فعالیتها، نیروی انتظامی است.
مطابق تبصره ۹ قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، نیروی انتظامی موظف است از نصب و استفاده از علائم به زبان و خط بیگانه توسط مراکز تولید، توزیع و صنوف جلوگیری کند.
وی با اشاره به پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی که در واقع با نام شرکت «کوروش پردازان آی سا» در اداره کل ثبت شرکتها به ثبت رسیده بود، تصریح کرد: اکنون باید تابلوهای شرکتها دارای شماره ثبت یا شناسه ملی باشد همچنین نامها باید ایرانی باشد و مسئولیت نظارت بر این موضوع مهم برعهده نیروی انتظامی است.
دفاتر قانونی از ۳۱ اردیبهشت امسال الکترونیکی میشوند
مدیرکل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری با اشاره به اجرای طرح شهید باهنر و با تاکید بر حذف فرایندهای سنتی و حذف دفاتر روزنامه و کل گفت: با همکاری معاونت راهبردی قوه قضاییه و سازمان امور مالیاتی کشور برای حذف این دفاتر که مربوط به مواد ۶ و ۱۵ قانون تجارت است، برنامهریزیهای لازم انجام شده است و از ۳۱ اردیبهشت امسال دفاتر روزنامه و کل در شرکتها به صورت فیزیکی حذف خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان برای تهیه دفاتر قانونی هزینه شد که امسال با الکترونیکی شدن همه فرایند دفاتر قانونی، این هزینهها کاسته خواهد شد.
طرح اجرایی ثبت شرکتها برای تحقق شعار سال
نصیری با اشاره به صدور بخشنامه در این زمینه افزود: از کل استانها پس از برگزاری نشستهایی با افرادی که سابقه تجاری داشتند، ۳۵۰ طرح و پیشنهاد دریافت شد همچنین جلسهای با حضور فرهیختگان اقتصادی و صاحبنظران برای تحقق شعار سال نیز برگزار شد و البته با بهرهمندی از تجارب سال گذشته خود، یک طرح اجرایی به سازمان ثبت اسناد برای تحقق شعار سال ارائه کردهایم.
نظر شما