روی کارآمدن ترامپ چه تاثیری بر صادرات نفت ایران دارد؟ /هر کس رئیس جمهور آمریکا شود دنبال راهبردهایی برای جلوگیری از چالش دربازار نفت است/ظریف به مسائل مهم روابط بین‌ الملل ناآشناست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: نفت ایران اتفاقا توسط کشورهایی خریداری می شود که در گروه ضد آمریکایی قرار دارند که در رأس آن چین قرار دارد، بنابراین این موضوع هم ادعای آقای ظریف را ابطال می‌کند و نشان می‌دهد که وی تا چه اندازه نسبت به مسائل مهم و تاثیرگذار در عرصه روابط بین‌الملل ناآشناست.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ابوالفضل ظهروند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع فروش یا عدم فروش نفت ایران در صورت روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا بحثی که وزیر امور خارجه دکتر روحانی در مناظره ها و بررسی اقتصاد ایران در میدان انتخابات بر آن بسیار تاکید داشتند پرداخت و گفت: بنده بر این باورم آقای ظریف همچنان دچار همان خطاهای راهبردی است که سال های پیش مرتکب شدند که متاسفانه شاهد اثرات آن در اقتصاد و سیاست خارجی ایران بودیم. رخدادهایی که در تاریخ ایران زمین ثبت و ضبط شده و دولت آقای روحانی و آقای ظریف به هیچ وجه نمی توانند منکر آن شوند.

وی در این باره یادآور شد: اینکه ترامپ به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا اجازه فروش و صادرات نفت به ایران نمی دهد قطعا منتفی است چرا که ترامپ نمی تواند کاری علیه ما صورت دهد بخصوص در موضوعات مرتبط با تهدید و تشدید تحریم های نفتی؛ همانگونه که بایدن نتوانست مانع تقاضا برای خرید نفت ایران شود.

ابوالفضل ظهره وند گفت: مسائل مرتبط با ایران، فروش نفت؛ تحریمها، تقویت نظامی و تسلیحاتی ایران، مسائل مرتبط با میدان و دیپلماسی را نباید دست کم گرفت چرا که آمریکایی ها در یک موضوع با هم متحد هستند چه جمهوری خواه باشند چه دموکرات، و آن چیزی نیست جز تامین منافع آمریکا.

وی در این باره یادآور شد: چه آقای بایدن مجددا انتخاب شود چه ترامپ یا هر فرد دیگری وارد کاخ سفید شود به منافع آمریکا می اندیشد، یعنی آنها حزبی و جناحی فکر نمی کنند بلکه در نهایت منافع ملی آمریکا را تابع خواست و اراده این جناح و آن جناح قرار نمی دهند، بلکه در راستای تامین منافع ملی خود فراجناحی عمل می کنند لذا به دلیل چالش هایی که رودر رویی با ایران و تاثیری که تحریم نفتی ایران روی بازار نفت می گذارد مانع فروش نفت ایران و لطمه به منافع خود نمی شوند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و نماینده مجلس دوازدهم در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: نکته بعدی در این موضوع که بسیار حائز اهمیت است اینکه مگر ما به اروپا و کشورهای غربی نفت می فروشیم که با روی کار آمدن ترامپ نگران تحریم های بیشتر و عدم فروش نفت به دلیل تشر زدن های ترامپ به کشورهای اروپایی باشیم؟

ظهره وند در این باره تصریح نمود: اینکه گفته می شود بایدن در موضوع فروش و صادرات نفت ایران در دوره خود اغماض کرده حرف درستی نیست، چرا که ما به اروپا نفت نمی فروشیم که بگوییم چون اروپا شریک راهبردی آمریکاست، لذا بایدن بر این موضوع چشم بسته و اجازه داده اروپا نفت ایران را خریداری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم یادآور شد: نفت ایران اتفاقا توسط کشورهایی خریداری می شود که در گروه ضد آمریکایی قرار دارند که در رأس آن چین قرار دارد، بنابراین این موضوع هم ادعای آقای ظریف را ابطال می‌کند و نشان می‌دهد که وی تا چه اندازه نسبت به مسائل مهم و تاثیرگذار در عرصه روابط بین‌الملل ناآشناست.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: آن هم در شرایطی که امروز آمریکا، چین و روسیه در مخاصمه آمیزترین رودرویی با هم قرار دارند و این رودرویی قطعا درمسائل مرتبط با نفت وگاز و تامین انرژی جهان بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: پیرو این موضوع قطعا از دو جنبه میزان فروش نفت ایران تحت تاثیر قرار می گیرد اول اینکه چنانچه اگر طرفداران دولت آقای روحانی که اعتقادی به همکاری با کشورهای منطقه ای و همسایگان و دوستان ما مثل چین نداشت روی کار نباشند قطعا چینی‌ها می‌توانند اعتماد بیشتری به خرید نفت از ایران کنند، بنابراین از لحاظ اینکه چین همچنان خریدار نفت ایران باقی می ماند آسوده خاطر خواهیم بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته ای که آمریکا به خوبی متوجه آن است و در انتخابات پیش روی آمریکا رئیس جمهوری که وارد کاخ سفید می شود قطعا به این موضوع توجه می کند اتخاذ راهبردهایی برای جلوگیری از چالش دربازار نفت و انرژی جهان است.

ابوالفضل ظهره وند در پایان گفت وگو تاکید نمود: افزایش قیمت نفت، کاهش عرضه و گرانی نفت بازارهای آمریکا و نرخ بنزین را در این کشور ودر کشورهای اروپایی به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و زمینه ساز اعتراض مردم آمریکا و اروپا می شود، بنابراین آمریکا هیچگاه نمی تواند فروش نفت ایران را به زیر سیصد هزار بشکه در روز برساند.

۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 56741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha