روز بازگشت سیاسیون قهر کرده به صندوق/خاتمی به جماران رفت،کروبی رای داد، میرحسین نه!

در انتخابات روز جمعه نیز برخلاف انتظار یکی از چهره‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات مشارکت کرد. محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی اعلام کرد که مهدی کروبی منتظر رسیدن صندوق رای است. ساعتی بعد از انتشار این توییت، تصویر رای دادن مهدی کروبی نیز منتشر شد و ضمن حمایت از مسعود پزشکیان قهر خود از صندوق رای را شکست. درحالی‌که تصاویر رای دادن کروبی در فضای مجازی منتشر شد در نقطه مقابل زهرا رهنورد و میرحسین موسوی صراحتا اعلام کردند در انتخابات شرکت نخواهند کرد و همچنان روی تحریم انتخابات پایبند می‌مانند. کنشی که البته در میان مشارکت چهره‌های مختلف اصلاح‌طلب گم شد و چندان مورد توجه قرار نگرفت. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را می‌شود عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در کشور دانست. بعد از نزدیک به ۴۰ سال انتخابات زودتر از موعد در کشور برگزار شد و در بازه ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور، تقریبا چهره‌ای از سیاسیون باقی نمانده بود که برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور نرفته باشد. اصلاح‌طلبان هم که دوماه پیش از این در انتخابات مجلس حضور کم‌رمقی داشتند و برخی چهره‌هایشان انتخابات را تحریم کردند، در انتخابات چهاردهم با همه توان به میدان آمدند و از مشارکت و حضور در آن دفاع کردند. ایستگاه بعدی مناظرات تلویزیونی بود. قرار بود در مدت‌زمان کم نامزدها برای تبلیغ و جذب رای، رای مردم را مشخص کند، اما برخلاف آنچه انتظار می‌رفت مناظرات خنثی و کم‌چالش برگزار شد و حتی نتوانست رای بخشی از مرددها را که خواستار مشارکت در انتخابات هستند، تعیین و تثبیت کند. از طرفی اصولگرایان نتوانستند روی یک نامزد اجماع کنند، آن هم درحالی‌که مسعود پزشکیان تک‌نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور داشتو

پزشکیان اصلاحاتی‌ها را وارد رقابت کرد

انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بار دیگر چهره‌هایی را به میدان کنش و رقابت در انتخابات وارد کرد که بعد از اتمام ریاست‌جمهوری حسن روحانی و شکست سختی که از ناکارآمدی او خورده بودند، در حالت خلسه فرو برده بود. اما درست دوماه بعد از انتخابات مجلس وارد میدان رقابت شدند. در روزهای ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری، چهره‌های زیادی از اصلاح‌طلبان و وزرای سابق دولت روحانی به وزارت کشور رفتند و نام‌نویسی کردند اما بعد از اعلام نتایج صلاحیت بسیاری از آنها تایید نشد. بااین‌حال تایید صلاحیت پزشکیان گزینه مورد تایید اصلاحاتی‌ها عدم تایید برخی از این چهره‌ها را به حاشیه برد. برخی از اینها نیز ضمن انتشار پیامی اعلام کردند از پزشکیان حمایت خواهند کرد. از صبح جمعه ۸ تیرماه حسینیه جماران و ارشاد محل حضور چهره‌هایی بود که برخی از آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید نشده بودند.

خاتمی به جماران رفت

در ساعت‌های آغازین رای‌گیری در حسینیه جماران محمد خاتمی که در انتخابات اسفندماه مجلس اعلام کرد درکنار مردم قرار خواهد گرفت و رای نخواهد داد، به جماران رفت و رای خود را به صندوق انداخت. علاوه‌بر این اسحاق جهانگیری، معاون اول دوره روحانی که در انتخابات ۱۴۰۳ ردصلاحیت شده بود هم به جماران رفت. جهانگیری بعد از آن به مشارکت و ارتباط مستقیم آن با قدرتمند شدن رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: «هرچقدر حضور مردم قوی‌تر و مشارکت بالاتر باشد، رئیس‌جمهور در اتخاذ تصمیم برای حل مشکلات می‌تواند موثرتر و قوی‌تر عمل کند.» عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و رئیس اسبق بانک مرکزی هم چهره‌ دیگری بود که جمعه به جماران رفت. همتی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ بود که برخلاف انتخابات ۱۴۰۰، توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد. او البته بعد از اعلام نتایج شورا، پیامی منتشر کرد که برخلاف دیگر داوطلبان اصلاح‌طلب ردی از حمایت از پزشکیان در آن دیده نمی‌شد. همتی صبح جمعه به جماران رفت و از اصل مشارکت دفاع کرد و گفت: «مشارکت در این دوره بهتر خواهد شد. اگر مردم با صندوق قهر نکنند، حتما درصد آن بالاتر خواهد رفت.» عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت روحانی هم ازجمله داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بود که صلاحیتش تایید نشد. وی در آغازین ساعات رای‌گیری به حسینیه جماران رفت و رای خود را به صندوق انداخت. آخوندی بعد از رای دادن تاکید کرد نتیجه انتخابات هرچه باشد باید برمبنای «قانون» و «عدل و انصاف» آن را پذیرفت.

روز شلوغ حسینیه ارشاد

حسینیه ارشاد دیگر حوزه اخذ رای بود که چهره‌های شاخص سیاسی و اصلاح‌طلب در دقایق شروع رای‌گیری در آن حضور پیدا کردند. محمد شریعتمداری، وزیر رفاه دولت روحانی که او هم ازجمله افرادی بود که صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید نشده بود، به حسینیه ارشاد رفت. او در مصاحبه با خبرنگاران از اصل مشارکت دفاع کرد و گفت: «این روز برای من روز مبارکی است که این‌طور مشارکت گسترده مردم در انتخابات را مشاهده می‌کنم.» شریعتمداری پیامی خطاب به مرددها در مشارکت داشت و گفت: «از همه عزیزانی که به هر دلیل، با گلایه‌مندی تا امروز مردد هستند پای صندوق‌های رای بیایند، خواهش می‌کنم تردید را کنار بگذارند و بیایند.» مصطفی کواکبیان هم که ازجمله داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بود و صلاحیتش رد شد، در آغازین ساعات رای‌گیری به حسینیه ارشاد رفت. از میان چهره‌های اصولگرایی که در این انتخابات نام‌نویسی کرده و ردصلاحیت هم شده بودند، اسماعیلی وزیر فرهنگ و صولت مرتضوی، وزیر کار هم ازجمله افرادی بودند که در ساعات ابتدایی اخذ رای به حوزه‌های رای‌گیری رفتند.

علی لاریجانی در دقایق ابتدایی شروع رای‌گیری پای صندوق رای رفت

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و بعد از اعلام نظر شورای نگهبان، علی لاریجانی از جمله افرادی بود که نام او در میان تاییدشدگان دیده نمی‌شد. حواشی ردصلاحیت لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ هنوز در خاطر افکارعمومی باقی مانده است. لاریجانی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان به صراحت اعلام کرد که خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود است و بعد شورای نگهبان گفت دلایل ردصلاحیت محرمانه است. بالاخره شورای نگهبان در نامه‌ای دلایل ردصلاحیت خود را منتشر کرد. حواشی ردصلاحیت لاریجانی تا آنجا ادامه پیدا کرد که حتی رهبرانقلاب نیز به آن واکنش نشان داد و گفت در حق برخی از نامزدها ظلم شد. بعد از اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری، این گمانه مطرح‌ می‌شد که علی لاریجانی برای نام‌نویسی به وزارت کشور خواهد رفت و این بار صلاحیت او مورد تایید قرار خواهد گرفت. توییت صفحه منتسب به علی لاریجانی، شب قبل از ثبت‌نام حواشی زیادی به همراه داشت و نشان داد لاریجانی برای ورود به عرصه رقابت عزم جدی دارد. ۸ صبح روز دوم ثبت‌نام، لاریجانی به ستاد انتخابات رفت و پیش از اعلام نظر شورای نگهبان تبلیغات انتخاباتی را کلید زد. اما برخلاف آنچه تصور می‌شد در میان اسامی تایید صلاحیت شده از جانب شورای نگهبان، نام علی‌لاریجانی در برگه رای دیده نمی‌شد. لاریجانی یک روز بعد از اعلام نظر شورای نگهبان بیانیه‌ای منتشر کرد و در بخشی از آن به این موضوع اشاره کرد که «شورای محترم نگهبان علی‌رغم نظرات مثبت نهادهای مسئول و حکم قوه قضائیه در رد برخی دعاوی گذشته آن شورا، با سازوکاری غیرشفاف مانع در مسیر چنین همراهی به وجود آورد.» پس از این نیز واکنش دیگری به ردصلاحیت خود نشان نداد. روز گذشته اما حضور علی‌لاریجانی در اولین دقایق آغاز فرآیند رای‌گیری، واکنش‌های زیادی به همراه داشت. برخلاف آنچه برخی از سیاسیون بعد از ردصلاحیت خود در ادوار مختلف انجام دادند، لاریجانی نه از تحریم انتخابات صحبت کرد و نه تلاش کرد تنشی در جریان برگزاری انتخابات ایجاد کند و علی‌رغم اینکه نقد خود را به شورای نگهبان اعلام کرد، اما به سیاق برخی زیر میز نزد و همه چیز را به حساب ردصلاحیت خود تحت شعاع قرار نداد. حضور لاریجانی در اولین دقایق رای‌گیری در حوزه انتخابیه پیام روشنی داشت، او عدم تایید صلاحیت خود را فدای مصالح نظام و اصل مشارکت کرد و ضمن مطرح کردن نقدهای خود، با کنشی که در این انتخابات نشان داد، همچنان خود را در دایره نظام حکمرانی و چهارچوب آن تعریف کرد که اختلافات را هم در آن چهارچوب نگه خواهد داشت. کنشی که از جانب دیگر چهره‌های ردصلاحیت شده در این انتخابات هم مشاهده شد. به‌نظر می‌رسید تجربه سال‌های گذشته و سرنوشت برخی سیاسیون تصویر روشنی را مقابل چهره‌های سیاسی قرار داده است و این نکته را مورد توجه قرار می‌دهد که در پس تنش آفرینی‌ها به‌خاطر ردصلاحیت یا رای نیاوردن، چیزی جز وارد شدن آسیب بیشتر به نظام حکمرانی و ناامیدی جامعه همراه نخواهد داشت. تاکید همه این چهره‌ها بر مشارکت و حضور پای صندوق‌های رای فارغ از هر نظری نیز نشان می‌داد در نگاه سیاستمداران، اهمیت اصل مشارکت و حضور مردم پای صندوق‌های رای بیش از رای دادن به کاندیدای مورد نظر آنها مورد توجه قرار دارد. در این میان اما عدم مشارکت و سکوت برخی از سیاسیونی که پیش از این در ساختار اجرایی کشور مسئولیت داشتند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

کروبی رای داد، میرحسین نه

در انتخابات روز جمعه نیز برخلاف انتظار یکی از چهره‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات مشارکت کرد. محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی اعلام کرد که مهدی کروبی منتظر رسیدن صندوق رای است. ساعتی بعد از انتشار این توییت، تصویر رای دادن مهدی کروبی نیز منتشر شد و ضمن حمایت از مسعود پزشکیان قهر خود از صندوق رای را شکست. درحالی‌که تصاویر رای دادن کروبی در فضای مجازی منتشر شد در نقطه مقابل زهرا رهنورد و میرحسین موسوی صراحتا اعلام کردند در انتخابات شرکت نخواهند کرد و همچنان روی تحریم انتخابات پایبند می‌مانند. کنشی که البته در میان مشارکت چهره‌های مختلف اصلاح‌طلب گم شد و چندان مورد توجه قرار نگرفت.

۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 57071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha