با وجود ده ها هزار کشته در غزه،آمریکا نمی تواند خود را مدافع حقوق بشر بنامد/ حقوق بشر لایه‌ای است که کشورهایی مثل آمریکا روی سیاست خارجی خود کشیده اند

علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل آمریکا گفت: با وجود ده ها هزار کشته در غزه، آوارگان و قحطی زدگان، معلولان و زیر آوارماندگان و افراد متعددی که قطع عضو شده اند آمریکا نمی تواند خود را مدافع حقوق بشر بنامد یا از این عنوان به نفع خود حمایت کند بلکه حقوق بشر به سبک آمریکا بیشتر بهانه‌ای برای پیشبرد اهداف سیاست‌های خارجی این کشور است.آمریکا حقوق بشر را ابزاری برای فشار به کشورهایی کرده که سیاست های آنها مغایر با چهارچوب‌های رفتاری آمریکا در سطح بین‌الملل است، بنابراین حقوق بشر آمریکایی چندان معتبر نیست.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل آمریکا در گفت و گو با راداراقتصاد در هفته « حقوق بشر آمریکایی» که از ۶ تا ۱۲ تیرماه یادآور دشمنی ها و زخم هایی است که آمریکا در پس پرده حمایت از حقوق بشر به مردم ایران وارد کرده، گفت: به نظر می رسد در دوران معاصر خالق « حقوق بشر» آمریکا بوده است چرا که اولین بار در بین کشورهای جهان این آمریکایی ها بودند که موضوع حقوق بشر را ضمیمه قانون اساسی خود کردند. حمایت از حقوق بشر در آمریکا که برگرفته از نظرات جان لاک و ژان ژاک روسو از فیلسوفان قرن ۱۷ بخشی از ادبیات سیاستمداران آمریکایی و به تبع آن دنیای غرب شد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در قانون اساسی آمریکا در سال ۱۷۸۹ حقوق بشر تصویب شد به گونه ای که آن زمان این موضوع سر و صدا و جنجال زیادی به پا کرد چرا که در دنیا تا پیش از این حمایت از حقوق بشر رسم معمولی در بین حاکمان نبود.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: بعد از آمریکا، کشورهایی غربی و سایر کشورها نیز به طور تدریجی با موضوع حمایت از حقوق بشر اشنا شدند و تلاش کردند در راه تحقق این موضوع گامهایی بردارند اما آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه حمایت از حقوق بشر در بین همه کشورهای دنیا به شکل یکسان و واحدی انجام نمی شود.

وی در این باره یادآور شد: به عنوان مثال حقوق بشر در آلمان متفاوت از رویکرد انگلیس نسبت به حقوق بشر آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپای غربی است، بنابراین می توان گفت رویکرد و نوع اجرا وحمایت از حقوق بشر در کشورهای مختلف و نوع دموکراسی های آنها بسیار متفاوت است.

علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: با اینکه آمریکا بر موضوع حمایت ازحقوق بشر تاکید دارد و در مجامع بین المللی ژست حمایت از حقوق بشر را به خود می گیرد اما در واقع روی حمایت همه جانبه آمریکا از حقوق بشر نمی توان حساب باز کرد چرا که شاهد موارد بسیاری از نقض حقوق بشر توسط آمریکا بوده ایم.

وی در این باره یادآور شد: به عنوان مثال بعد از سلاخی روزنامه نگار منتقد سران عربستان سعودی در آن زمان و سلاخی آقای خاشقچی که دنیا را شوکه کرد، اتفاقا در آن زمان آمریکا برای مسبب این موضوع تشکیل پرونده داد و ادعای حمایت از حقوق بشر را کرد شاهد بودیم بلافاصله بعد از این موضوع رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی آقای ترامپ برای انعقاد یک قرارداد سنگین تسلیحاتی به عربستان سعودی رفت و رقص شمشیر را در انظار عمومی انجام داد.

وی در این باره به کشتار دسته جمعی مردم غزه و رفح به عنوان نمادهای روشنی از عدم اعتنای آمریکا به حمایت از حقوق بشر اشاره کرد و گفت: طی هشت ماه گذشته مردم جهان شاهد صحنه های دردناکی از کشتار مردم غزه بوده اند، کشتاری که حتی صدای سازمان های بین المللی و دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی را درآورد و آنها را رو در روی حاکمان آمریکا قرار داد.

بیگدلی گفت: با وجود ده ها هزار کشته در غزه، آوارگان و قحطی زدگان، معلولان و زیر آوارماندگان و افراد متعددی که قطع عضو شده اند آمریکا نمی تواند خود را مدافع حقوق بشر بنامد یا از این عنوان به نفع خود حمایت کند بلکه حقوق بشر به سبک آمریکا بیشتر بهانه‌ای برای پیشبرد اهداف سیاست‌های خارجی این کشور است.

وی در این باره افزود: با اینکه ممکن است کشورهای اروپایی در منظر افکار عمومی تا حدی خود را مقید به رعایت حقوق بشر نشان دهند اما این موضوع در آمریکا کمتر دیده می شود و به ندریت مورد ملاحظه قرار می‌گیرد اگر به نفع آمریکا نباشد.

علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: متاسفانه حقوق بشر لایه‌ای است که کشورهایی مثل آمریکا روی سیاست خارجی خود کشیده اند تا با این پوشش منافع خود را تامین کنند. علی رغم اینکه آمریکا تلاش می کند تا خود را مدافع حقوق بشر نشان دهد و در این موضوع به کشورهای مثل ایران خرده بگیرد اما بسیاری از وقایع جهان که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آمریکا در آن دخیل است نشان می دهد آمریکا اعتقادی به رعایت و حفظ حقوق بشر ندارد.

علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در ادامه بحث یادآور شد: بیش از آنکه حقوق بشر آمریکایی واقعیت داشته باشد؛ این عنوان ابزاری برای فشار به کشورهای مختلف مثل ایران از سوی آمریکا و دولت های غربی شده است.

وی در این باره بیان داشت: آمریکا حقوق بشر را ابزاری برای فشار به کشورهایی کرده که سیاست های آنها مغایر با چهارچوب‌های رفتاری آمریکا در سطح بین‌الملل است، بنابراین حقوق بشر آمریکایی چندان معتبر نیست وواقعیت ندارد.

۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 57104

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha