کاش تایلند می‌شدیم !

خودروسازی چینی روز به روز پیشرفت می کند و در این میان برخی از کشورها نیز از این فرصت به نفع خود استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خودروساز چینی BYD اولین خط تولید خارج از چین را در تایلند افتتاح کرد.تایلند در چندین سال اخیر تلاش کرده تا با ایجاد بستری مناسب برای شرکت های خودروساز بین المللی زمینه برای حضور این شرکت ها در این کشور فراهم کند.

با توجه به حضور BYD در بازار خودروهای برقی به نظر می رسد تایلند به دنبال این است تا جایگاه خود را در حوزه محصولات تمام الکتریکی خودروسازان بین المللی گسترش دهد.

همزمان با افتتاح خط تولید BYD در تایلند مدیرعامل این خودروساز چینی گفت ما تکنولوژی را از چین به تایلند خواهیم آورد.

سخنان وانگ چوان فو نشان می دهد سیاست گذاران تایلند موفق شده اند به هدف خود در زمینه کسب تکنولوژی روز دنیا برسند.

این خودروساز چینی در حالی اولین خط تولید خارج از چین را در تایلند افتتاح می کند که در سال های میانی دهه ۸۰ شمسی همکاری خود را با یک خودروساز خصوصی آغاز کرد.

حضور BYD در بازار ایران از مسیر همکاری با شریک ایرانی خود منجر به عرضه سه محصول این خودروساز چینی در بازار ایران شد. دو خودروی شاسی بلند BYD S۶ و BYD S۷ بهمراه یک محصول سدان یعنی BYD F۳ حاصل حضور دورانی است که این خودروساز چینی در با شریک ایرانی همکاری داشت.

تحریم های صنعت خودرو در اوایل دهه ۹۰ خورشیدی سبب شد تا مدیران BYD قید همکاری با شریک خود را بزند و ترجیح دهد تا بازار ایران را ترک کند.

بعد از امضای توافق نامه برجان در نیمه دهه ۹۰ شمسی این امیداوری ایجاد شد تا بار دیگر BYD به بازار خودروی ایران بازگردد اما این اتفاق نیفتاد.

این احتمال وجود داشت تداوم حضور BYD در بازار خودروی کشور سبب شود تا این خودروساز چینی در سال های پیش اولین خط تولید خود را به جای تایلند در ایران افتتاح کند.

چنانچه BYD از بازار ایران نرفته بود، حضور پُر قدرت خودروساز چینی در بازار خودروهای الکتریکی در کنار برنامه های مدیران صمت دولت سیزدهم برای برقی کردن بازار خودروی کشور می توانست زمینه مساعدی فراهم کند تا صنعت خودرو و به دنبال آن بازار خودرو با سرعت بیشتری در جاده برقی شدن حرکت کنند.

می توان گفت در زمینه تولید خودرو کاش ایران هم تایلند شده بود و با اتخاذ سیاست هایی مشابه در صنعت خودرو زمینه را برای حضور خودروسازان بین المللی در بازار کشور فراهم می شد.

مدیران BYD از حدود دو سال پیش در تایلند حضور دارند و حول و حوش ۴۹۰ میلیون دلار برای خط تولید خود در این کشور جنوب شرق آسیایی سرمایه گذاری کردند.

براساس اخبار منتشر شده ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو از جمله محصولات پلاگین هیبریدی در اولین خط تولید خارجی BYD دیده شده است.

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد سیاست گذاران تایلندی قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد از تولید سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی را به خودروهای برقی اختصاص دهد.

دولت تایلند با پرداخت یارانه و مشوق‌های مالیاتی برندهای جهانی خودروساز را ترغیب می کند تا در این کشور حضور یافته و سرمایه گذاری کنند این مساله علاوه بر انتقال تکنولوژی منجر به رشد اشتغال در این کشور جنوب شرق آسیایی می شود.

۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 57309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha