وزیر امور خارجه باید فراجناحی باشد/باید بدانیم وزیر امور خارجه مجری تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است/جهان در حال گذار از یک نظام تک قطبی به سمت چند جانبه گرایی است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: وزیر امور خارجه باید فراجناحی باشد و منافع ملی را خوب تشخیص دهد. وزیر امور خارجه باید درک خوبی از جهان امروز که جهان در حال گذار است و از یک نظام تک قطبی به سمت چند جانبه گرایی می رود داشته باشد و مولفه های قدرت را به خوبی بشناسد بنابراین رئیس دولت باید به این موارد بسیار مهم در انتخاب وزیر امور خارجه دقت کند.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص راهبردهای انتخاب وزیر امور خارجه و آنچه در بهبود وضعیت سیاست خارجی کشور تاثیر گذار است و موضوع رفع تحریم ها و ارتباط این بخش با وزارت خارجه گفت: واقعیت این است وزیر خارجه در ایران با توجه به برآیند مسائلی که در برجام گذشته و در پیش روداریم انتخاب نمی شود، بلکه برای بهبود وضعیت سیاست خارجی کشور در درجه اول باید مدیر قوی برای وزارت خارجه انتخاب شود تا وظایف این وزارتخانه را بنحو احسن اجرا کند و انجام دهد.

کارشناس وتحلیلگر سیاست خارجی گفت: در درجه اول وزیر خارجه باید مدیری قوی باشد که از کارکنان وزارت خارجه بخصوص دیپلمات ها به بهترین وجه ممکن برای پیشبرد امورات مرتبط با سیاست خارجی کشور استفاده کند و این وزارتخانه بسیار مهم و حیاتی را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کند.

وی در این باره یادآور شد: وزیر امور خارجه باید بتواند رابطه بسیار تنگاتنگی بین وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی برقرار کند تا اهداف خود را محقق کند چون عملا وزارت خارجه مجری سیاست هایی است که از سوی شورای عالی امنیت ملی تعیین و ابلاغ می شود.

حسن بهشتی پور خاطر نشان کرد: وزارت خارجه در زمینه تصمیم سازی تعیین کننده است ومی تواند با کمیته های کارشناسی دیدگاه های کارشناسی خود را به شورای عالی امنیت ملی انتقال دهد. از سیوی دیگر وزیر امور خارجه یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی است، بنابراین با کمک رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی می تواند برخی از موضوعات مد نظر خود را به تصویب برساند، پس اینگونه نیست که گمان کنیم وزیر امور خارجه نقشی ندارد بلکه در تصمیم سازی ها نقشی تعیین کننده دارد.

حسن بهشتی پور گفت: به هر حال باید بدانیم وزیر امور خارجه مجری تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است بنابراین انتخاب وزیر برای این وزارتخانه باید به گونه ای باشد که در درجه اول مدیر خوبی انتخاب شود که قادر به برقراری تعامل با همه نهادهای تصمیم گیر و تصمیم سازدر وزارت خارجه و خارج از این وزارتخانه باشد.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: نکته مهمی که در انتخاب وزیر امور خارجه باید به آن توجه شود این است که وزیر این وزارتخانه باید بتواند رویکرد رهبری و رئیس جمهور را به خوبی عملیاتی و اجرایی کند، پس موارد یاد شده ویژگی های مهمی است که وزیر خارجه باید از آن برخوردار باشد.

حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: وزیر امور خارجه باید فراجناحی باشد و منافع ملی را خوب تشخیص دهد. وزیر امور خارجه باید درک خوبی از جهان امروز که جهان در حال گذار است و از یک نظام تک قطبی به سمت چند جانبه گرایی می رود داشته باشد و مولفه های قدرت را به خوبی بشناسد بنابراین رئیس دولت باید به این موارد بسیار مهم در انتخاب وزیر امور خارجه دقت کند.

حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: وزیر امور خارجه باید جایگاه ایران را در نظام بین الملل به خوبی تشخیص دهد. اگر این موارد در تعیین وزیر خارجه به درستی لحاظ شود قطع به یقین با یک انتخاب خوب، شاهد نتایج خوبی در عرصه دیپلماسی خارجی کشور خواهیم بود.

۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 57771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha