به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در سامانه (فارس من) خبرگزاری فارس با عنوان "ممانعت از افزایش قیمت خودرو توسط مدیران خودرو" عنوان کردند که این شرکت خودروساز اخیرا قیمت محصولاتش را به شدت افزایش داده است بهطوری که قیمت این محصولات بیش از ۱۰۰ میلیون تومان و در مواردی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. مخاطبان خبرگزاری فارس عنوان کردند که این افزایش قیمت ها بسیار زیاد است و تامین این مبلغ برای بسیاری از خریداران امکان پذیر نیست.بنابراین مخاطبان خبرگزاری فارس از مسولان خواستند تا از این افزایش قیمت ها جلوگیری شود.
به گزارش فارس، مقایسه فهرست جدید قیمت محصولات مدیران خودرو در تیرماه با فروردین سال جاری حاکی از آن است که قیمت خودروهای تولیدی این شرکت حدود ۱۴۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. به عنوان مثال قیمت فونیکس تیگو ۸ پرومکس IE از دو میلیارد و ۶۰۹ میلیون تومان با ۲۰۰ میلیون افزایش قیمت به دو میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان رسیده و یا قیمت ام وی ام X۲۲PRO دندهای از ۷۱۶ میلیون تومان به ۸۵۸ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت فونیکس تیگو ۷ پروپرمیوم از یک میلیارد و ۵۱۴ میلیارد تومان به یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است
بر این اساس گفت و گویی با هانی هردانیان، مدیر بازاریابی شرکت مدیران خودرو، انجام شد، وی درباره دلایل افزایش قیمت خودروهای تولید این شرکت و راهکارهایی برای اینکه مشتریان بتوانند با شرایط ایجاد شده نسبت به خرید خودروهای مورد نظرشان اقدام کنند توضیحاتی ارائه کرد.
هردانیان گفت: افزایش قیمت محصولات مدیران خودرو با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح انجام شده است. در واقع بعد از افزایش قیمت برخی از پارامترهای اثرگذار بر روی افزایش قیمت خودرو از جمله تعرفه واردات قطعات و همچنین افزایش هزینه اسقاط خودرو؛ شرکت مدیران خودرو درخواست افزایش قیمت را سال گذشته به سازمان مربوطه ارائه کرد و پس از بررسی های لازم مجوز افزایش قیمت برای محصولات مدیران خودرو توسط آن سازمان صادر شد. مدیر بازاریابی مدیران خودرو با بیان اینکه از تیرماه سال گذشته شرکت مدیران خودرو هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است، گفت: این در حالی است که مجوز افزایش قیمت محصولات این شرکت که به تازگی بر روی محصولات تولیدی شرکت اعمال شده از ۲۴ دی ماه سال گذشته از مراجع ذیصلاح اخذ شده بود اما به دلیل برخی مسائل از جمله مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و پس از آن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعمال افزایش قیمت روی محصولات به تعویق افتاد تا اینکه بالاخره چند هفته پیش افزایش قیمت ها به صورت رسمی اعلام شد. هردانیان در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت برخی از پارامترهای اثرگذار که بر روی قیمت تمام شده خودرو موثر است، چیست؟ گفت: به عنوان مثال تعرفه گمرکی واردات موتوذ از ۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش و یا تعرفه واردات بدنه خودرو از ۲۰ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافته که این موضوع از عوامل افزایش قیمت محصولات تولیدی این شرکت بود.
مدیر بازاریابی مدیران خودرو اظهار داشت: همچنین در گذشته به ازای تولید چهار خودرو یک خودرو باید اسقاط میشد که هزینه آن حدود ۱۵ میلیون تومان بود اما براساس قانون جدید در حال حاضر باید به ازای تولید هر یک خودرو هزینه اسقاط یکی و نیم تا دو نیم خودرو پرداخت شود که هزینه آن حدود ۹۰ میلیون تومان است. وی افزود: با این شرایط هزینه تمام شده خودروهای تولیدی نیز افزایش یافت و این شرکت ناچار به دریافت اخذ مجوز افزایش قیمت شد.هردانیان بیان داشت: اگرچه افزایش قیمت ها بعد از اخذ مجوز اعلام نشد اما شرکت خودروساز بعد از اخذ مجوز افزایش قیمت در دی ماه سال گذشته، برای اینکه مشکلی برای مشتریان بوجود نیاید و مشتریان بدانند قیمت های عرضه شده قطعی نیست در بند ۴۹ قراردادهای فروشی که بین خودروساز و مشتری منعقد میشد اعلام کرد که قیمت ها علی الحساب است و همچنین در درخواستهای خرید که در نمایندگی به مشتریان ارائه می شود قید شده که قیمت خودرو های این خودروساز علی الحساب است و در آینده به این مبلغ اضافه می شود لذا پیش از اعلام قیمت های قطعی به مشتریان اعلام شده است که قیمت ها علی الحساب است.
وی افزود: افزایش قیمت خودروها موضوعی انکارناپذیر است و شرکت خودروساز نیز واقف است که تامین اضافه قیمت خودرو ممکن است برای مشتریان سخت باشد بنابراین در جهت رفاه حال مشتریان بعد از اعمال افزایش قیمت ها سه راه پیش روی مشتریان قرار داده است تا از طریق این سه شیوه عرضه مشکل مشتریان حل شود. هردانیان اظهار داشت: روش اول انصراف از خرید است، در واقع در صورتی که مشتریان توان پرداخت مابه التفاوت قیمت خودرو را نداشته باشد می تواند از خرید انصراف دهد و خودروساز نیز وجه اولیه پرداخت به اضافه سود بانکی را به صورت کامل به مشتری باز می گرداند. وی افزود: اگر مشتری قصد انصراف نداشته باشد نیز دو حالت بوجود می آید در حالت اول مشتری بصورت نقدی تکمیل وجه می کند تا خودرو به وی تحویل شود.مدیر بازاریابی مدیران خودرو بیان داشت: در حالت بعدی نیز در صورتی که مشتری نتواند اضافه قیمت خودرو را به صورت یکجا بپردازد به شکلی که برای وی مقدور باشد مبلغ اضافه تقسیط می شود تا در قالب چند چک افزایش قیمت خودرو به خودروساز پرداخت شود.
هردانیان افزود: در اطلاعیه شماره ۶ مدیران خودرو نیز این سه روش به مشتریان اطلاع رسانی شده است. وی افزود: بنابراین مجوز افزایش قیمت خودرو را سال گذشته شرکت خودروساز دریافت کرده و خودروساز نیز برای رفاه حال مشتریان شرایطی فراهم آورده که در صورت عدم تامین وجه انصراف دهد یا به صورت قسطی مبلغ اضافه را پرداخت کند.
نظر شما