نتانیاهو مترصد فرصتی برای کلید زدن جنگی جهانی است/کل جهان هزینه این جنگ را خواهد پرداخت/مردم مراقب باشند در دام دلالان ارزی گرفتار نشوند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: ترور میهمان عزیز در منزل ما ایران اسلامی قطعا موضوع مهمی است و جمهوری اسلامی پاسخ درخوری به این شرارت می دهد اما اینکه نحوه جبران این موضوع به جنگ منتهی می شود بنده چنین اعتقادی ندارم و گمان نمی کنم به جنگ منطقه ای و بین المللی منتهی شود لذا مردم و فعالین اقتصادی نباید نگران این روند باشند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مدیریت جنگ و توجه به اقتصاد جنگ در شرایط خطیر امروز اقتصاد کشور گفت: بسیاری از مردم این پرسش را مطرح می کنند که آیا جنگ بزرگی در پیش روی منطقه قرار دارد؟ در پاسخ این پرسش باید گفته شود این موضوعی بزرگ در حد منطقه و عرصه بین الملل است که نیازمند تحلیل جامعی است که به این نتیجه برسیم آیا دورنمای تحولات کنونی منطقه به جنگ منتهی می شود یا خیر؟

وی در این باره افزود: در صورتی که نتانیاهو پای منطقه را به جنگ بزرگی باز کند قطعا این جنگ تنها به ایران و اسرائیل محدود نمی شود، بلکه منطقه ای و حتی فرامنطقه ای می شود.

آل اسحاق درباره ابعاد اقتصادی جنگ گفت: جنگ اقتصاد ایران، منطقه و جهان را تحت تاثیرات منفی قرار می دهد اما در صورتی که منطقه درگیر جنگ شود و شاهد نبرد ایران با رژیم اشغالگر قدس باشیم این جنگ در همه حوزه ها اثر گذار است نه فقط در بخش ارزی، بلکه مشمول مواد غذایی، تولید، اشتغال و رفاه مردم می شود.

وی در این باره بیان داشت: اصولا اقتصاد جنگ اقتضائات خود را دارد یعنی اقتصاد جنگ متفاوت از مدیریت اقتصاد در طی دوره های عادی است. در اقتصاد جنگ سعی می شود تمامی منابع در سمت و سوی موفقیت در جنگ قرار بگیرد و از مردم بخصوص اقشار آسیب پذیر حمایت شود بنابراین جنگ شرایط، مناسبات و چارچوب های اقتصادی خود را دارد پس محدود به نوسانات ارزی نمی شود، بلکه سایر حوزه های اقتصاد را نیز از خود متاثر می کند.

وی خاطر نشان کرد: در پاسخ به کسانی که این سوال را مطرح می کنند که شاهد جنگ طولانی مدت و گسترده ای خواهیم بود یا خیر؟ به اعتقاد بنده با اینکه اطلاعات وسیعی در این حوزه ندارم اما برحسب رصد شرایط عمومی جهان، منطقه و ایران بسیاری از مسائل مانع درگرفتن جنگی بزرگ می شوند. جنگ هزینه های بسیاری دارد و بسیاری از تغییرات و تحولات مثبت و منفی جنگ، کشورها را دچار خسران های بزرگی می کند.

وی در این باره افزود: در نظام مهندسی جهانی و منطقی؛ عقلای جهان نباید میلی به جنگ و گسترش جنگ داشته باشند مگر اینکه دیوانگان شرایطی ایجاد کنند که جهان به سمت جنگی جهانی برود.

یحیی آل اسحاق تصریح نمود: شروع جنگ یک موضوع است و پایان دادن به جنگ موضوع مهمتر. عقلای جهان می دانند آثار جنگ در جهان ده ها سال به قدرت خود باقی است و هزینه های انسانی و مالی بسیاری بر کشورها تحمیل می کند بنابراین نباید زیانها و خسارات جنگ را فقط به ایران و اسرائیل یا محور مقاومت ربط داد، بلکه جهان در موضوع زیان ها و تبعات منفی جنگ دخیل و سهیم است و همه کشورهای جهان به نوعی هزینه جنگ را می پردازند.

آل اسحاق گفت: اسرائیل و شخص نتانیاهو به کرات نشان داده منافع شخصی خود را دنبال می کند و مترصد فرصتی برای کلید زدن جنگی جهانی است. ترور میهمان عزیز در منزل ما ایران اسلامی قطعا موضوع مهمی است و جمهوری اسلامی پاسخ درخوری به این شرارت می دهد اما اینکه نحوه جبران این موضوع به جنگ منتهی می شود بنده چنین اعتقادی ندارم و گمان نمی کنم به جنگ منطقه ای و بین المللی منتهی شود لذا مردم و فعالین اقتصادی نباید نگران این روند باشند.

وی خاطر نشان کرد: قطعا اسرائیل باید تقاص پس بدهد و ضربه مهلکی به این جرثومه فساد و قساوت وارد شود اما این موضوع به معنای درگیر شدن در جنگ فرسایشی نیست.

وی در خصوص عدم تاثیرپذیری از التهاب آفرینی سوداگران در بازار بخصوص بخش ارزی تصریح نمود: در نهایت به فعالین اقتصادی و مردمی که نگران کاهش ارزش پول ملی در شرایط کنونی هستند توصیه می کنم در شرایطی که طوفان و باد و جنگ روانی است در مسیر فضا سازی های دلالان قرار نگیرند.

یحیی آل اسحاق گفت: اصولا سوداگران در فضای التهابی به دنبال گِل آلود کردن محیط برای ماهی گرفتن و بهره برداری های کلان مقطعی هستند، لذا نباید در دام سوداگران افتاد چرا که جز سوء استفاده خیری ندارند. سوداگران زمان شروع و ختم بازی را به نوعی می‌چینند که منافع خود را حفظ کنند اما در عوض تازه واردان زندگی خود را از دست می دهند و متضرر می شوند.

۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۶
کد خبر: 58332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha