بیانیه مشترک آمریکا، مصر و قطر برای مذاکرات نهایی آتش‌بس در غزه

آمریکا، قطر و مصر، اسرائیل و حماس را دعوت به نهایی کردن توافق غزه کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آمریکا، قطر و مصر، اسرائیل و حماس را دعوت به نهایی کردن توافق غزه کردند.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک، از اسرائیل و حماس خواستند در دور نهایی مذاکرات برای نهایی کردن توافق مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه در هفته آینده شرکت کنند.

این ماجرا از این بابت مهم است که مقامات آمریکایی در روزهای اخیر گفتند که این توافق تنها راه برای فرو نشاندن تنش‌های منطقه‌ای است که پس از ترور یک فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در بیروت و رهبر سیاسی حماس در تهران توسط اسرائیل در حال فوران است.

دولت بایدن در تلاش است تا ایران و حزب‌الله را از حمله به اسرائیل به عنوان انتقام این ترورها منصرف کند و در عین حال برای ایجاد راه‌حلی دیپلماتیک فشار می‌آورد.

مذاکرات بر سر توافق مبادله اسرا و آتش‌بس در هفته‌های اخیر به دلیل شروط جدیدی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تعیین کرد، متوقف شد. ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، هم بحران مذاکرات را عمیق‌تر کرد.

بر اساس بیانیه مشترک مذکور: «زمان آن فرا رسیده که به رنج طولانی مدت مردم نوار غزه و هم‌چنین گروگان‌ها و خانواده‌های آن‌ها پایان دهیم. زمان نهایی کردن توافق آتش‌بس و آزادی آنها فرا رسیده است».

این سه رهبر گفتند یک توافق چارچوب‌مند روی میز وجود دارد و فقط جزئیات اجرای آن باید نهایی شود. آن‌ها گفتند: «دیگر نباید وقت تلف کرد و هیچ طرفی نباید بهانه‌ای برای بیش‌تر به تعویق انداختن داشته باشد».

بایدن و همتایانش از مصر و قطر گفتند که «در صورت لزوم» آماده ارائه پیشنهاد نهایی برای رفع شکاف‌های باقی‌مانده مربوط به اجرای توافق هستند «به نحوی که انتظارات همه طرف‌ها را برآورده کند». آن‌ها افزودند: «ما از دو طرف خواسته‌ایم که مذاکرات فوری را در روز پنج‌شنبه 15 اوت در (دوحه یا قاهره) از سر بگیرند تا تمام شکاف‌های باقی‌مانده پر شود و اجرای توافق بدون هیچ تأخیری آغاز شود».

در همین شرایط، یک مقام ارشد اسرائیلی به راوید گفته که این بیانیه ایده‌ای بود که در روزهای اخیر توسط آمریکا مطرح شد و اسرائیل از قبل از بیانیه مشترک آمریکا، مصر و قطر مطلع بود.

۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 58456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha