سیگنال متفاوت واشنگتن به تهران ؛ بدترین سناریو خنثی می‌شود؟

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که واشنگتن به شکل مستقیم و همچنین از طریق میانجی‌ها به تهران اعلام کرده که حمله تلافی‌جویانه بزرگ به اسرائیل شامل چه ریسک‌هایی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یکی از مقامات آمریکا ادعا کرده که این کشور به تهران هشدار داده در صورتی که یک حمله بزرگ به اسرائیل انجام دهد، دولت جدید و اقتصاد ایران ممکن است دچار ضرری جدی شود.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، این مقام آمریکایی که از ارائه جزئیات خودداری کرده، گفته این هشدار به شکل مستقیم و همچنین از طریق واسطه‌ها ارسال شده است. مقام یادشده افزود: «ایالات متحده یک پیام واضح به ایران ارسال کرده است که اگر تهران یک حمله تلافی‌جویانه بزرگ علیه اسرائیل انجام دهد، ریسک تشدید تنش جدی بسیار بالا است». او گفته: «این پیام‌ها همچنین تهران را در جریان قرار داده است که اگر آن مسیر را برود، ریسک جدی عواقب برای اقتصاد ایران و ثبات دولت جدید آن وجود دارد.»

دولت بایدن یک کمپین فشرده را آغاز کرده تا ایران و متحدان آن به همراه اسرائیل را از اقدامات نظامی که می‌توانند تنش‌های منطقه را تشدید کنند، باز دارد زیرا واشنگتن در تلاش است چشم‌انداز آتش‌بس در غزه را نجات دهد و آن را محقق کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در روز سه‌شنبه اعلام کرد ایالات متحده این پیغام را به شکل مستقیم به ایران ارسال کرده است؛ با این حال، او به ارائه جزئیات این پیام و چگونگی ارسال آن نپرداخت.

مقامات اعلام کرده‌اند پیام واشنگتن به تهران شامل تهدید انجام اقدام نظامی آمریکا به اهدافی در ایران نبوده، بلکه هدف این پیغام هشدار درباره ریسک‌هایی است که تحریک یک پاسخ نظامی قوی از سوی اسرائیل می‌تواند در بر داشته باشد.

اما ایالات متحده همچنین تصریح کرده که آماده است مانند ماه آوریل برای دفاع از اسرائیل از قابلیت‌های نظامی خود استفاده کند. فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد جنگنده‌های اف-۲۲ رادارگریز، در پایگاهی در خاورمیانه مستقر شده‌اند.

آمریکا همچنین ناوشکن‌های بیشتری به منطقه ارسال کرده است که از قابلیت هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک برخوردار هستند. یک ناو هواپیمابر آمریکایی نیز در خاورمیانه حضور داشته و آخرین‌بار حضور آن در دریای عمان گزارش شده است. به گفته یکی دیگر از مقامات آمریکایی، نیروی دریایی همچنین یک اسکادران جنگنده F/A-۱۸ را از ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت به پایگاهی در یکی از کشورهای خاورمیانه منتقل کرده است.

۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 58508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha