گرانی، سرمایه اصناف را نصف کرد/ امکان فروش اقساطی از بین رفته است

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه افزایش قیمت کالا به نفع اصناف نیست و باعث رکود بازار است، گفت: گرانی سرمایه اصناف را به نصف کاهش داده است.

گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رسول جهانگیری در رابطه با مشکلات اصناف بر اثر گرانی روز افزون و افسارگسیخته کالا، گفت: گرانی حاکم بر بازار بر وضعیت کسب و کار اصناف اثرات سوئی داشته و سرمایه اصناف را به نصف کاهش داده است. 

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه شوک‌های ارزی و نوسان بازار امنیت اقتصادی اصناف را از بین می‌برد، گفت: با وارد شدن شوک به بازار و از بین رفتن امنیت بازار، مشتری در حالت انتظار فرو می‌رود و لذا بازار راکد می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه برای اصناف ثبات قیمت ارز مهم است، گفت: کاهش و افزایش قیمت ارز به هر حال نوسان و نااطمینانی برای بازار ایجاد می‌کند در حالی که با تثبیت نرخ ارز در هر قیمتی می‌توان آرامش را به بازار برگرداند. 

* امکان فروش اقساطی از بین رفت

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به روش فروش اقساطی کالا اظهار داشت: تا یکی دو سال گذشته بخش قابل توجهی از معاملات واحدهای صنفی مانند مبلمان، لوازم خانگی، فرش از طریق فروش اقساطی یک تا سه سال انجام می شد که با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و به روز شدن قیمت  ها چنین امکانی برای فروشندگان وجود ندارد. 

وی با اشاره به شرایط نابسامان اقتصادی بیان داشت: سرمایه فعالان صنفی به نصف کاهش یافته و به دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن  برخی از اصناف ورشکسته شده اند. 

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه گرانی کالا باعث کسب سود یا درآمد بیشتر برای اصناف نیست، گفت: اصناف هیچ سودی از گرانی کالا نمی برند بلکه با گرانی کالا،  فروش آن ها کاهش می یابد که کاهش فروش و کسادی بازار نیز اصلا به نفع اصناف نیست. 

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که افزایش قیمت کالا به نفع اصناف است، گفت: این در حالی است که با افزایش قیمت کالا، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد  و کاهش قدرت خرید مردم نیز سطح درآمد اصناف را کاهش می‌دهد. 

جهانگیری بیان داشت: در شرایط فعلی اقتصادی سطح درآمدی برخی از صنوف تا 50 درصد کاهش یافته است و با کاهش سرمایه آن‌ها به علت از بین رفتن ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز مشکلات عدیده‌ اقتصادی برای اصناف به وجود آمده است. 

وی با بیان اینکه همه مشکلات امروز را نباید به مساله تحریم ها نسبت داد، گفت: گاهی سوء مدیریت باعث بوجود آمدن مشکلات است،  بنابراین لازم است تا مدیریت کلان کشور به وضعیت اقتصادی کشور رسیدگی کند تا هر چه زودتر مشکلات اقتصادی مردم حل شود. 

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بازار دستوری نیست و با  دستور مدیریت نمی‌شود، گفت: قیمت در بازار همیشه بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توان با دستور قیمت کالا در بازار را تعیین کرد. 

انتهای پیام/ 

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 5875
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha