پزشکیان: آدم‌های پرادعایی تربیت کرده‌ایم که حاضر نیستند با دو نفر کار کنند

رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه ما در دانشگاه‌ها افرادی تربیت کرده‌ایم که ادعای نخبگی دارند اما حاضر نیستند با دیگران کنار بیایند و با هم کار کنند، در حالی که یادگیری هم‌افزایی و کار تیمی موجب خواهد شد که تعاونی‌ها راحت‌تر شکل بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور روز گذشته در جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر گفت: باید ببینیم در کجا قرار داریم و چه چیزی را باید حل کنیم، اینکه ۲۰ سال است حرف زدیم و به جایی نرسیدیم، باید ببینیم مشکل کجا است.

وی افزود: اگر بررسی کارشناسانه، عمیق و علمی به ما می‌دادند، می‌توانستیم کمکتان کنیم، اما اگر همین‌طور بگوییم که خیلی خوبیم و یا در جایی بد هستیم، باید بررسی شود.

رئیس‌جمهور به ذکر تجربه‌ای از دوران مدیریت خودش در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در بهداشت و درمان، ۴ اصل داریم که اولین آن عدالت و سپس مشارکت و بعد روابط بین‌بخشی و بعد تکنولوژی مناسب است. پزشکیان تأکید کرد: زمانی که رئیس دانشگاه بودم، فکر می‌کردم مدیر کسی است که هر چقدر بیشتر پول بیاورد، مدیر باعُرضه‌تری است، تازه هم مدیر شده بودم؛ می‌خواستیم مدیر خوبی شویم و به بالایی‌ها گفتیم که کمکی کنید، آن زمان قول دادند که ۴۰ میلیون یا ۶۰ میلیون تومان به ما پول دهد، شش ماه تلاش کردیم اندازه ۴ میلیون به ما پول ندادند و خیلی به من برخورد، به این فکر کردم که اگر اصلاً آنها نبودند، در جایی که امروز زندگی می‌کنیم باید به این شکل عقب‌مانده بودیم و به این روز می‌افتادیم که چه زمانی آقایان لطف کنند و ۴۰ میلیون به ما پول بدهند؟! لحظه‌ای که از چشمم را از آنها بستم و به خود و به اطرافم نگاه کردم، هر کاری دلم خواست در مدیریت اجرا کردم.

وی ادامه داد: در آن زمان حدود ۶۰۰ خانه بهداشت را ۶ماهه با مردم ساختیم، دولت در سال برای ساخت ۱۰ خانه به ما پول می‌داد که آن هم در عرض دو سال، پول تمام می‌شد و ساخت خانه به اتمام نمی‌رسید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر بتوانیم وحدت و مشارکت مردم را جلب کنیم و وفاق و اتحاد داشته باشیم، می‌توانیم به موفقیت و پیشرفت بیشتر برسیم.

پزشکیان با اشاره به دوران دفاع مقدس، گفت: جنگ را مردم اداره کردند و مردم ایستادند، بیشتر شهدا مردم عادی هستند، مردم زندگی و دکان خود را تعطیل و در جبهه‌ها حضور پیدا کردند و جانانه ایستادند و اجازه ندادند یک وجب از خاک آن دست بیگانگان بیفتد. وی اضافه کرد: امروز همه چیز ما دارای مشکل است، اما هر روز با هم دعوا می‌کنیم، مقصر ما هستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مدام می‌گوییم گذشتگان بد بودند و ما می‌خواهیم کار خوبی کنیم، مشکل از همین جا شروع می‌شود، مشکل خودمان هستیم. پزشکیان اضافه کرد: چیزی که باید در درون وجود ما نهادینه شود این است که برخورد ما با مراجعه‌کننده، مردم و مشتری به تحریم و آمریکا ربط دارد؟! ما هستیم که جواب مردم را درست نمی‌دهیم و درست با مردم برخورد نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تعاون باید از مدرسه آغاز شود، اظهار کرد: نوشتن کتاب، مشکل را حل نمی‌کند، باید تغییر رفتار داشته باشیم. تغییر رفتار در ساختار آموزشی به‌صورت پرورشی شکل می‌گیرد نه با تئوری.

رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که آیا پست‌هایی که می‌دهیم بر اساس میزان و ترازو و بر اساس شایستگی است؟، گفت: اگر به نخبگان، کاردانان و کارشناسان و به این‌ها احترام بگذاریم، آیا امروز به اینجا که رسیدیم، می‌رسیدیم؟! پزشکیان اضافه کرد: به هر کسی یک انگی چسباندیم و به کسی گفتیم تو قیافه‌ات خوب نیست و گفتیم تو با فلانی دوست هستی و یا گفتیم تو از خارج آمدی، به هر کسی چیزی را چسباندیم تا بگوییم من باید رئیس شوم این گیر ماست.

وی ادامه داد: باید به عالمان و دانشمندان احترام بگذاریم، آموزش، فقط تئوری و درس‌دادن محفوظات ذهنی نیست. رئیس‌جمهور بیان کرد: آدمی که رفتارش انسانی نباشد، به درد یک بنگاه و مؤسسه و یا دانشگاه نمی‌خورد، ما آدم‌های پر ادعا تربیت می‌کنیم و می‌گویند ما نخبه هستیم، اما حاضر نیستند با دو نفر کنار هم کار کنند. پزشکیان تصریح کرد: آموزش تیمی است و بر اساس منیّت نیست، تیم باید با هم پیشرفت کنند و باید رقابت سالم داشته باشند، اگر این را یاد دهیم، تعاونی‌ها بهتر شکل می‌گیرد.همچنین در این مراسم از ۳۰ تعاونی برتر کشور در بخش‌های مختلف خدمات بهداشتی- درمانی، صادرات محصولات کشاورزی، تأمین نیاز مصرف فرهنگیان، مسکن و اتاق تعاون استانی با حضور رئیس‌جمهور تجلیل شد.

۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۲
کد خبر: 59543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha