گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سعداله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این پرسش که اصلی ترین دلیل افزایش فعالیت فیک نیوزها وافزایش تبلیغات منفی و بعضا دلهره آور علیه مسوولین و ملت ایران در بحبوحه بالا گرفتن تنش های نظامی و سیاسی منطقه چیست، گفت: بی شک این موضوع از دو جهت مختلف باید مورد بررسی موشکافانه ای قرار بگیرد تا به پاسخ درست و منطقی برسیم. اول اینکه چرا رسانه های غربی و دشمنان جمهوری اسلامی ایران از ابزار تبلیغات منفی و شایعه سازی های دروغین استفاده می کنند؛ همچنین چرا نیازمند انجام چنین اقداماتی هستند؟
وی در این باره خاطر نشان کرد: در پاسخ به این دو پرسش مهم و اساسی باید گفت آنچه دشمن طی روزهای اخیر در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشور به لبنان و انتشار اخبار شهادت دکتر عراقچی یا سردار قآنی بیان کرده نشان می دهد برخلاف گذشته که رسانه ها انحصاری بودند و برخی بر انتشار اخبار احاطه داشتند امروز این انحصار شکسته و ملتها به صورت مستقیم با پدیده ها مواجه هستند و داوری های خود را علی رغم تبلیغات سوء رسانه های مختلف دارند.
وی خاطر نشان کرد: قطع به یقین همه کسانی که اخبار را منتشر می کنند دوست ما نیستند، پس کسانی وجود دارند که از شکسته شدن انحصار رسانه ای برای حمله به جمهوری اسلامی و انتشار اخبار دروغین استفاده می کنند؛ اینجا آشنایی با افکار دشمن و کارکرد رسانه بسیار برجسته می شود.
سعداله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: نکته دوم این است که در صحنه کنونی که جنگ بزرگی علیه منطقه توسط رژیم صهیونیستی در جریان است مساله افکار عمومی و جنگ در افکار عمومی بسیار مورد توجه است حتی نسبت به صحنه نظامی بسیار مهمتر است، لذا آنها که در صحنه نظامی شاهد شکست رژیم صهیونیستی هستند تلاش می کنند با عملیات رسانه ای شکست های اسرائیل را مخفی کنند و از آن سو پیروزی های جبهه مقاومت را برجسته نکنند و با روایت سازی صحنه جنگ را وارونه جلوه دهند؛ هر چند خوشبختانه تلاش های آنها تا کنون قرین موفقیت نبوده است.
کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل تاکید کرد: مساله حائز اهمیت این است که در خصوص انتشار اخبار دروغ علیه ما یا هر کشور دیگری نمی توان حد مشخصی تعیین کرد چرا که هر طرف در میدان خود برعلیه دشمن فعالیت می کند، لذا دشمنان ایران نیز با بسیج نیروهای خود مترصد فشار بیشتر و ضربه زدن به ما و محور مقاومت هستند و بخشی از این فشار را به صورت رسانه ای و دروغ پراکنی دنبال می کنند.
سعداله زارعی یادآور شد: این موضوع در بحبوحه جنگ نظامی و تنش های سیاسی با دشمن قسم خورده طبیعی است که دشمن درآن سوی میدان دست به هر اقدامی برای برتر نشان دادن خود در صحنه بزند اعم از خبر سازی، شایعه پراکنی، تصویر سازی و روایت سازی.
وی در این باره با اشاره به این موضوع که مسوولین و رسانه های داخلی باید در خصوص عدم توجه به تبلیغات و شایعات کذب دشمن آگاهی دهند گفت: طبیعتا دشمن به دنبال دشمنی کردن است اما ما در این سوی میدان باید استحکام فکری جامعه را افزایش دهیم؛ یعنی مردم باید به این آگاهی برسند که دشمن در مقابل آنهاست.
کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: در واقع مردم باید به خبرهای دشمن حساسیت نشان ندهند و بی تفاوت از کنار آن عبور کنند؛ چرا که دشمن با خبرسازی خواستار غلبه بر آنهاست.
سعداله زارعی در پایان گفت و گو تصریح نمود: وقتی آگاهی رسانی در جامعه امری ضروری شود و مردم نسبت به پیامدهای توجه به شایعات چه درعرصه سیاسی یا اقتصادی آگاه شوند قطعا در دام تبلیغات منفی دشمن نمی افتند به این خاطر تاکید می شود رسانه های داخلی باید روی این موضوع کار کنند تا مردم به شایعات اینچنینی توجه نکنند؛ حتی همواره عکس آن چیزی که دشمن می گوید را به عنوان حقیقت در نظر داشته باشند.
نظر شما