هشدار شدید ایران به آمریکا از طریق مسقط

ایران به حمله احتمالی اسرائیل پاسخ خواهد داد. این موضع بارها از سوی مقامات سیاسی، نظامی و دیپلماتیک کشور تکرار شده است. حمله دوم ایران به اسرائیل در ۱ اکتبر نیز متفاوت از عملیات وعده صادق بود که جنبه تبلیغاتی آن – از لحاظ عدم استفاده از عنصر غافلگیری – برجسته‌تر بود. ایران از موشک‌های هایپرسونیک فتاح در آن عملیاتِ محدود استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سیدعباس عراقچی در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، به عمان نیز رفت. سفر وزیر امور خارجه به عمان در شرایط فعلی منطقه، دارای چند بُعد مهم در حوزه سیاست خارجی ایران و نقش‌آفرینی در مهار بحران جاری در خاورمیانه است. عمان میانجی و رابط سنتی ایران و آمریکا طی ۴۵ سال پس از انقلاب بوده و آخرین تحولات منطقه نشان می‌دهد که احتمالا عراقچی در این سفر حامل پیام‌هایی در خصوص بحران جاری بوده است.

ایران نگران شعله‌ور شدن آتش یک جنگ منطقه‌ایست. اما مرور اقدامات و اظهارات مقام عالی کشور نشان می‌دهد که نگرانی ایران به خاطر ترس از جنگ نیست. بلکه این نگاه به تلاش برای جلوگیری از ویرانی، ادامه قتل عام غیرنظامیان و دامنه‌دار شدن بحران برمی‌گردد. ایران دو عملیات موشکی و ترکیبی در ۶ ماه گذشته علیه اسرائیل انجام داد و وزیر امور خارجه کشورمان نیز به طور فعال دیپلماسی برای پایان دادن به این درگیری را پیگیری می‌کند. پس از اعلام رسمی موافقت مقامات آمریکایی با عملیاتی شدن سامانه پدافندی تاد در اسرائیل برای مقابله با موشک‌های بالستیک، انتظارها نسبت به افزایش تنش در منطقه بالا رفته است. چرا که برخی رسانه‌های عبری پس از شنیده شدن زمزمه‌های بررسی ارسال سامانه تاد به اسرائیل، تحلیل‌هایی بر این اساس ارائه دادند که تل‌آویو پاسخ خود به حمله موشکی ایران را به پس از عملیاتی شدن این سامانه موکول کرده است. با توجه به این که ۱۰۰ سرباز آمریکایی همراه با این سامانه به اسرائیل خواهند آمد و یادآوری این نکته که ایران به طور رسمی اعلام کرد به پاسخ اسرائیل واکنشی سخت‌تر نشان خواهد داد، دیپلماسی در عمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. عراقچی پس از انجام ملاقات و رایزنی‌ها در بغداد، به مسقط سفر کرد.

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۳
کد خبر: 60813

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha