بقایی: هرگونه شرارت رژیم صهیونیستی با پاسخ قطعی ایران مواجه خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با تاکید بر اینکه هرگونه شرارت رژیم صهیونیستی با پاسخ قطعی ایران مواجه خواهد شد، گفت که حق ذاتی ایران در دفاع مشروع در رایزنی‎ها و مکاتبات با نهادهای بین‎المللی مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد نشست خبری اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه، ۳۰ مهر با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

بقایی ضمن تشریح اقدام‌های وزارت امور خارجه طی روزهای اخیر ازجمله تماس‌های تلفنی متعدد و حضور در رویدادهای مهم بین‌المللی، گفت: دستگاه دیپلماسی به موازات تشدید تنش‌هادر منطقه، تلاش‌های خود را برای مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی تشدید کرد که با سفر وزیر امور خارجه به قلب تحولات یعنی لبنان آغاز شد و با سفرهای منطقه‌ای ادامه یافت.

به گفته بقایی، پیام سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه یعنی توقف نسل‌کشی در غزه و لبنان و تقویت صلح و ثبات در منطقه کاملا روشن است.

موضع مصر درباره تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر با بیان اینکه نکته مشترک در همه سفرها نگرانی مشترک از خطرها تهدیدهای موجود ازسوی رژیم صهیونیستی و تلاش جهت هم‌افزایی برای رفع آن بود، اظهار کرد: اگرچه از فرصت گفت‌وگو با مصر در موضوع روابط دوجانبه استفاده شد، اما رایزنی متمرکز بر تحولات منطقه بود.

به گفته وی، امروز نیز وزیر امور خارجه سفری به کویت و بحرین خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: میانجی‎گری میان دو طرفی که اساسا رابطه‌ای ندارند، بی‌معناست.

اهداف اجلاس ۳+۳

بقایی در بخش دیگری با بیان اینکه کشورهای منطقه تصمیم گرفتند مبنای اختلاف و جنگ را تبدیل به نقطه‌ شکوفایی کنند، گفت: بیانیه پایانی اجلاس بر ضرورت تبدیل منطقه قفقاز جنوبی به عرصه همکاری تاکید دارد.

وی تاکید کرد: درباره گذرگاه‌ها موضع ایران ثابت و تغییرناپذیر است.

موضع ایران درباره تمامیت ارضی ثابت است

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر با بیان اینکه در حالی که کشورهای منطقه باید بر موضوع توقف جنگ در غزه متمرکز باشند، موضوع ادعایی را با کشورهای بی‌ارتباط با منطقه مطرح می‌کنند، گفت: موضع ما درباره تمامیت ارضی کشور ثابت است و کارهای مستمر در این زمینه انجام می‌شود.

به گفته وی، یادداشت‌های اعتراض به طرف‌های شرکت‌کننده در نشست اخیر ارائه شد.

رابطه ایران و ترکیه و دیدار با سران حماس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه رابطه ایران و ترکیه به‌عنوان ۲ کشور بزرگ رابطه ممتازی است، گفت: همچنین ۲ نشست مهم با مقام‌های ترکیه‌ای در حاشیه نشست استانبول داشتیم و ملاقات با سران حماس پیام روشنی داشت.

بقایی، اظهار کرد: حماس زنده است و حمایت از آن ادامه دارد.

سکوت آژانس و شورای امنیت درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تهدید به تعرض به تاسیسات هسته‌ای طبق اسناد بین‌المللی ازجمله قطعنامه ۵۳۳ مردود است، گفت: ما طی یادداشت اعتراضی به شخص مدیرکل آژانس مراتب را اعلام کردیم و موضوع را در شورای امنیت پیگیری می‌کنیم.

احتمال گسترش جنگ به منطقه خلیج فارس و ادامه تحریم‌های اتحادیه اروپا

بقایی با بیان اینکه اتحادیه اروپا بی‌تردید به دنبال آزار دادن مردم ایران است و تحریم شرکت‌های هواپیمایی توجیهی ندارد، اظهار کرد: رویه و رویکرد رژیم صهیونیستی از روز نکبت به‌دنبال توسعه جنگ بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، اضافه کرد: تنها موجودیت در جهان که برای گسترش جنگ تلاش می‌کند، این رژیم است.

واکنش به استقرار سامانه تاد در اراضی اشغالی؛ تعیین اهداف در اراضی اشغالی ازسوی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه پیام ما روشن اعلام شده و مقام‌های ما اعلام کردند که به هرگونه شرارت رژیم صهیونیستی پاسخ داده خواهد شد و تصمیم‌گیری در این باره با ماست، گفت: استقرار تاد صرفا تداوم‌ حمایت غرب و آمریکا از رژیم صهیونیستی است.

موضع ایران درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

بقایی، اظهار کرد: موضع ایران روشن است و مبنای ما عمل و رفتار دولت‌های آمریکاست و مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نداریم.

پیگیری وضعیت محمدرضا نوری

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، بیان کرد: در این پرونده که دغدغه وزیر امور خارجه است، پیگیری‌ها در جریان است و در سفر عراق هم پیگیری کردند.

روابط ایران و اتحادیه اروپا

بقایی با اشاره به اینکه افزایش تنش و به‌نوعی عدم آمادگی برای پاسخ به ابراز تمایل ایران جهت بهبود روابط ازسوی اروپا نشان‌دهنده این است که این اتحادیه در شرایط پاسخ مثبت دادن نیست، گفت: امیدواریم در این پاسخ تجدیدنظر شود؛ ما پیش‌شرط خاصی بیان نکردیم.

موضع ایران درباره لبنان روشن است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما با هر کشوری که پیشنهاد و ابتکاری برای توقف جنایت‌ها به لبنان داشته باشد، رایزنی می‌کنیم، گفت: موضع ما در قبال مقاومت و امور داخلی لبنان هم روشن است.

تبادل پیام میان ایران و آمریکا

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید بر اینکه ایران برای دفاع از خود، به خود متکی است، گفت: نکته مطرح‌شده ازسوی وزیر امور خارجه مربوط به روند مسقط بود.

وی با بیان اینکه مذاکرات مربوط به برجام متوقف شده است، اظهار کرد: درباره تبادل پیام مجرای مشخص داریم؛ مجاری دیپلماتیک در زمان‌های مختلف متنوع هستند و مهم‌ترین مجرا سوئیس است.

ریاست روسیه بر بریکس و تاثیر بر روابط مسکو و تهران

بقایی با بیان اینکه سفر وزیر امور خارجه به روسیه همراه با رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس بریکس در قازان خواهد بود، گفت: امیدوارم ریاست روسیه بر بریکس بر روابط تهران و مسکو تاثیر مثبت داشته باشد.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه معاهده ایران و روسیه اهمیت دارد، افزود: پیشنهاد برای امضای معاهده در حاشیه نشست قازان مطرح شد اما به دلیل اهمیت آن احتمالا در نشست دوجانبه روسای جمهوری ایران و روسیه امضا می‌شود؛ زمان این رویداد هنوز مشخص نشده است.

واکنش به اظهارات مدیر رادیو و تلویزیون ترکیه

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ادعاهای مطرح شده و حاشیه‌های آن رسیدگی شد، عنوان کرد: وزیر فرهنگ در رایزنی با همتای ترکیه‌ای موضع کشور را اعلام کرد و سوءتفاهم برطرف شد.

موضع ایران و ترکیه در قبال پ‎ک‎ک

بقایی با بیان اینکه یکی از موضوع‌های همکاری همیشگی با ترکیه تقویت مرز و امنیت مرزی بود و در دیدار اخیر وزیران خارجه هم مطرح شد، اضافه کرد: برای سوریه هم در چارچوب فرمت آستانه، رایزنی می‌کنیم.

درباره تغییر دکترین هسته‌ای ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه رایزنی‌های ما در هر شرایطی برای کمک به حفظ صلح در منطقه است، گفت: درباره صحبت‌های طرف‎های مختلف، سیاست قطعی کشور باید مدنظر باشد که می‌گوید سلاح کشتار جمعی در دکترین دفاعی ما جایی ندارد.

به گفته وی، ما نسبت به سیاست خود مطمئن هستیم و فارغ از واکنش‌های دیگران به مسیر رسمی خود ادامه می‌دهیم.

واکنش به اقدام شبکه ام‎بی‎سی

بقایی با تاکید بر اینکه ما این توهین‌ها را غیرقابل قبول می‌دانیم، گفت: از مجاری دیپلماتیک به کشورهای ذیربط موضوع را متذکر شدیم.

تبیین حق ذاتی ایران در دفاع مشروع در رایزنی‎ها و مکاتبات

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر و تاکید ایران بر استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، گفت: این موضوع روشن است، چراکه ما هم در مکاتبه‎هایی که با سازمان ملل داشتیم و هم در مصاحبه‎ها و گفت‎وگوهای دوجانبه با دیگر کشورها این موضوع را خیلی روشن بیان کردیم.

وی با تاکید بر اینکه عملیات موشکی ایران علیه اهداف رژیم صهیونیستی در واکنش و در پاسخ به تجاوزهایی بود که علیه اهداف و امنیت جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن صورت گرفت، اظهار کرد: ما این را صراحتا در مکاتبات با شورای امنیت و گفت‌وگوها با دیگر کشورها تبیین کردیم.

واکنش به نشت اطلاعات و اسناد آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای دفع شر رژیم صهیونیستی از همه اطلاعات و خبرهای موجود و با اتکای به توانمندی‎های نظامی اقدام می‌کند، گفت: ما فارغ از این نوع درزهای اطلاعاتی، کار خود را انجام می دهیم و درباره اقدام خود تصمیم‌گیری کرده‌ایم؛ درباره صحت و سقم این اسناد نظری ارائه نمی‌کنیم.

درباره کریدور آی‎مک

بقایی، عنوان کرد: وزارت خارجه براساس سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی در این زمینه اقدام می‌کند.

مبنای ایران درباره حقابه معاهده هیرمند است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه مبنای ما در این موضوع معاهده هیرمند است و در تعامل و گفت‌وگو با هیئت حاکمه افغانستان برای دریافت کل حقابه تلاش کردیم، عنوان کرد: موضوع در سطح نماینده رئیس‌جمهور در افغانستان ادامه دارد؛ میزان ارائه‎شده حقابه ما، با وجود موجودی بیشتر نسبت به سال گذشته همچنان جای کار دارد.

واکنش به ادعای تیراندازی به پناهجویان افغانستانی ازسوی مرزبانان ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما ۲ پدیده ایران‌هراسی و افغان‌هراسی را رد می‌کنیم، گفت: ما طی سه سال گذشته تلاش کردیم نگرانی‌های مشترک را مدنظر قرار بدهیم و با ادامه مراودات در سطوح فنی و ‌کاری به تثبیت امنیت و ثبات در افغانستان کمک کنیم.

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 61055

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha