«کرونا» و دلار بلای جان بازار لوازم التحریر

چند روز دیگر مدارس بازگشایی می شود اما امسال خبری از شور وشوق خرید لوازم التحریر نیست چون هم مدارس به خاطر بیماری کرونا غیر حضوری است و هم افزایش قیمت دلار موجب بالارفتن قیمت لوازم التحریر شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- فاطمه صفری، چهره شهر با سال‌های گذشته متفاوت است، نشانی از شور و شعف روزهای اول مهر نیست. اگرچه طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدارس از ۱۵ شهریور ماه بازگشایی می شود و طبق هرسال باید این روزها بازار لوازم التحریر شلوغ باشد ولی تعطیلی مغازه های بازار بزرگ تهران نشان از رکود می دهد.

هم قیمت‌ها بالا رفته و هم خریداران دیگر مانند گذشته رغبتی به خرید لوازم التحریر برای فرزندانشان ندارند. چرا؟ دلیلش چیست؟ شاید پاسخ در این باشد چون از اسفند ماه سال گذشته مدارس به صورت نیمه حضوری برگزار شده والدین رغبتی به خرید لوازم التحریر برای فرزندان خود ندارند.

فروشندگان هم  این موضوع را تصدیق می کنند و می‌گویند: « تکلیف مشخص نیست. برای همین نمی‌توان گفت تنها افزایش قیمت لوازم التحریر بازار را کساد کرده است زیرا لوازم التحریر یکی از مهم‌ترین لوازم در دوران تحصیل برای هر دانش آموزی به شمار می‌آید.».

برای پیگیری موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر صحبت کردیم، موسی فرزانیان به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد می‌گوید: معمولا در شهریورماه بازار لوازم التحریر رونق می گیرد اما امسال  بازار لوازم و تحریر در رکود به سر می‌برد، به همین دلیل تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته فروش داشته‌ایم.

وی ادامه می دهد علت این موضوع هم عدم حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس است. همچنین باید در نظر داشت که به درستی زمان بازگشایی مدارس مشخص نیست به همین دلیل خانواده‌ها از خرید لوازم التحریر برای فرزندشان امتناع می‌کنند.

رئیس اتحادیه  هم درباره افزایش قیمت لوازم التحریرتوضیح می دهد:« با توجه به افزایش نرخ ارز و تغییر ارز مورد نیاز برخی واحدهای تولیدی مثل خودکار، قیمت  امسال افزایش یافته اما در کل میتوان گفت که به دلیل رکود حاکم بر بازار میزان این افزایش، عقبتر از نرخ دلار است.

وی ادامه می دهد البته این افزایش قیمت هم در اقلام مختلف متفاوت است، برای مثال با توجه به کاهش نرخ کاغذ، برخی دفترها به قیمت پارسال یا حتی پایینتر فروخته میشوند، اما قیمت مداد و خودکار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است. قیمت اقلام وارداتی هم وابسته به نرخ دلار است.»

* تاثیر مستقیم دلار بر نوشت افزار

برای پیگیری موضوع به بازار تهران رفتیم جایی که از قدیم الایام به عنوان بازار بین الحرمین مشهور بوده وهست. پله های مسجد امام را پایین آمده و به راسته لوازم التحریر فروشان می رویم جایی که این روزها نه خریداران و نه فروشندگان رضایت چندانی از وضع موجود ندارند. البته پر بی‌راه هم نیست جایی که روزگاری با نزدیکی به مهر آمد وشد به سختی انجام می شد  این روزها خلوت تر از هر زمان دیگر به نظر می‌رسد. داخل مغازه‌ای را برانداز می‌کنم جای اشیای خالی را هنوز پر نکرده است. نگاهی می کند و می‌گوید: « چیز عجیبی دیده اید! مشتری نداریم.یعنی نه که مشتری نداشته باشیم، مشتری می‌آید قیمت‌ها را می‌بینند و از خرید منصرف می‌شود.»

مهدی نام دارد و نزدیک به ۱۵ سال است که مغازه لوازم التحریری دارد که از شرایط این روزهای بازار چندان دل خوشی هم ندارد. مردی  میان سال از در وارد می‌شود و سراغ برخی از اجناس را میگیرد چند بسته مداد رنگی فابرکاستل دردست می‌گیرد و از مغازه خارج می‌شود.

صاحب مغازه با انگشت اشاره مردرا نشان می‌دهد و می‌گوید: « همین  چند بسته مداد رنگی بیش از ۳۰ میلیون تومان قیمت دارند. خودش تمام کرده بود و با بالا رفتن قیمت دلار دیگر توانایی خرید نداشته برای همین مجبور شد از مغازه من بردارد»

سری تکان می‌دهد و حرفش را تمام می‌کند« از قدیمی‌های اینجاست.»

غالب فروشندگان رغبتی برای صحبت در مورد وضعیت بازارشان ندارند. انگار که نمک به زخمشان بپاشیم، اما به اتفاق یک نظر دارند«مردم فکر می‌کنند ما قیمت‌ها را چندین برابر کرده‌ایم در صورتی که بالا رفتن قیمت دلار تاثیر مستقیم بر قیمت‌های ما دارد به دلیل اینکه بیشتر اجناس ما وارداتی است».

*قیمت میلیونی بسته کامل  لوازم التحریر 

عده ای انگشت شمار هم نیم نگاهی به لوازم التحریر می‌کنند و می‌روند بدون هیچ سوالی انگار که قبل از آنکه سوالی بپرسند خودشان جواب گرفته‌اند. مادر و فرزندها می‌آیند و می‌روند. در فروشگاهی نسبتا وسیع نزدیک خانمی حدودا ۳۰-۳۵ ساله می‌شوم و می‌پرسم برای خرید لوازم التحریر آمدید؟ نگاهی سراپا تعجب دارد و می‌پرسد: « شما فروشنده‌اید؟ و ادامه می دهد مگر امسال کسی برای فرزندش لوازم التحریر هم خریداری می‌کند! »

 با چشمانش اطراف مغازه را برانداز می‌کند ومی گوید « سال گذشته خرید لوازم التحریر برای یک سال تحصیلی دست کم یک میلیون تومان هزینه بر می داشت. مگر اینکه از فروشگاه‌های پاییزه خرید می‌کردیم حالاهم با این وضعیت دلار و قیمت‌ها مگر می‌شود لوازم التحریر خرید، تنها اقلام ضروری و مورد نیاز را باید تهیه کرد.».

با حرف این خانم  یاد مصاحبه ام با محمودرضا صنعتکار رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور افتادم که گفت قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را داشته است. با احتساب این افزایش قیمت باید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خرید لوازم التحریر تولید داخل هزینه کرد.

* مظنه چند

خوشبختانه صاحب مغازه قیمت ها را کنار اجناس درج کرده است مثلا قیمت مداد رنگی معمولی از ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰۰ هزار تومان ادامه دارد.که البته معمولا مداد رنگی بنا بر تعداد مداد و برند آن قیمت متغیری هم دارد. مداد رنگی هایی هم هستند که قیمت‌های ۸تا ۱۲میلیون تومان دارند که مصارف خاص دارد.

دفتر مشق ۱۰۰ برگ هم انواع و اقسام قیمت‌ها را دارد که از ۷ هزار تومان شروع و به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد، دفترهای فانتزی هم قیمت‌های چندین و چند برابری دارند. خودکار هم بنا به تنوعی که دارد قیمت‌های متفاوتی دارد که از ۱۰۰۰ تومان آغاز می شود و تا ۹ هزار تومان هم می رسد.

جامدادی هم از ۱۰ هزار تومان تا ۱۰۰هزار تومان در بازار موجود است. قیمت کوله پشتی هم از ۱۰۰هزارتومان شروع و به یک میلیون تومان هم می‌رسد. مابقی اقلام نیز به همین شکل طیفی از قیمت ها را دارند.

* شرایط مشاغل فصلی قابل پیش‌بینی نیست

مغازه‌های رنگی رنگی که در کودکی با داخل شدن به آنجا دوست داشتیم ساعت‌ها در آنجا بمانیم دیگر رنگ و لعاب ندارند. عده ای از این کسب و کار بیرون آمده و عده ای هم سعی می کنند به زور سر و پا بیاستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار صحه بر این موضوع می‌گذارد و می‌گوید: « امسال برخلاف سال گدشته نه تنها دفتر گران نشده بلکه راکد بودن بازار منجر به کاهش قیمت برخی از اجناس نیز شده است. همچنین ممکن است بازار به زودی با کمبود هایی مواجه شود. البته اکنون نمی‌توان درمورد ادامه یا عدم فعالیت فعالان این صنف نظر داد چرا که مشاغل این صنف در دسته مشاغل فصلی به شمار می‌آیند و فروششان از خرداد شروع می‌شود و تا مهر ماه ادامه دارد،

وی ادامه می دهد فروشندگان امیدشان به شهریور و مهر ماه است که آمار فروششان بالا رود. زیرا این دوماه برای این صنف مانند شب عید برای واحدهای پوشاک است و اگر واحدها در این دو ماه به اندازه کافی کار نکنند مثل آن است که کل سال فعالیت نداشته اند؛ بنابراین به مشکل جدی برمیخورند و ممکن است بسیاری از واحدهای لوازم التحریری را به تعطیلی بکشاند.»انتهای پیام/

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 667

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha