نیمی از جمهوریخواهان معتقدند بایدن تقلب کرده است

نظرسنجی جدید رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد حدود نیمی از تمام جمهوریخواهان معتقدند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتخابات این کشور پیروز شد و تقلب گسترده به نفع بایدن شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری صداوسیما، نظرسنجی جدید رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد حدود نیمی از تمام جمهوریخواهان معتقدند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به حق در انتخابات این کشور پیروز شد و تقلب گسترده به نفع جو بایدن نامزد دموکرات موجب مصادره انتخابات شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نظرسنجی که در فاصله روزهای ۱۳ تا ۱۷ نوامبر برگزار شده است نشان داد سرکشی آشکار ترامپ در خصوص پیروزی بایدن در مورد آرای مردمی و آرای الکترال کالج به نظر می‌رسد بر اعتماد عمومی به دموکراسی آمریکا به ویژه در میان جمهوریخواهان تاثیر گذاشته باشد.

در مجموع، ۷۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی موافق بودند بایدن در انتخابات پیروز شده است و این در حالی است که ۵ درصد افراد معتقد بودند ترامپ فرد پیروز است. جمهوریخواهان وقتی از آن‌ها پرسیده شد آیا به طور مشخص بایدن به درستی پیروز شده است اعلام کردند درباره نحوه پیروزی بایدن سوء ظن دارند.

۵۲ درصد از جمهوریخواهان گفتند ترامپ به درستی پیروز شده است و این در حالی است که ۲۹ درصد گفتند بایدن به حق پیروز شده است.

پرسش دیگر این بود که چرا جمهوریخواهان بیشتر از دیگران نگرانند که شمارش کنندگان آرا نتایج را به نفع بایدن تغییر دادند. هشت درصد جمهوریخواهان گفتند نگران هستند در انتخابات تقلب شده باشد و این درحالیست که فقط ۱۶ درصد از دموکرات‌ها و یک سوم از افراد مستقل چنین نگرانی داشتند.

ترامپ حتی قبل از پیروزی در انتخابات سال۲۰۱۶، شکایت‌هایی را درباره روند برگزاری انتخابات اعلام کرده بود. ترامپ در آن زمان بدون ارائه شواهدی گفته بود انتخابات برای او عادلانه نیست.

بایدن هفتم سپتامبر آرای الکترال کافی برای ورود به کاخ سفید به دست آورد. ترامپ از آن زمان انتقادهای خود را تشدید کرده و به طرفدارانش گفته است که قربانی رای گیری غیرقانونی گسترده است.

ترامپ نتوانسته است برای سخنانش شواهدی ارائه دهد و نیز قادر نبوده است در دادگاه سخنانش را ثابت کند.

جمهوریخواهان این هفته اعلام کردند مطرح کردن پرونده‌های انتخاباتی فدرال در میشیگان، جرجیا، پنسیلوانیا و ویسکانسین را متوقف می‌کنند.

این نظرسنجی نشان داد به نظر می‌رسد آمریکایی‌های بیشتری نسبت به چهار سال قبل به روند انتخاباتی آمریکا سوءظن داشته باشند.

در مجموع، ۵۵ درصد از افراد بزرگسال در آمریکا گفتند معتقدند انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر قانونی و صحیح بوده است. این روند ۷ امتیاز نسبت به نظرسنجی مشابهی که اندکی پس از انتخابات سال ۲۰۱۶ برگزار شد کمتر است. ۲۸ درصد افراد گفتند معتقدند انتخابات، نتیجه رای گیری غیر قانونی یا تقلب در انتخابات است. این رقم نسبت به چهار سال قبل ۱۲ درصد بیشتر است.

این نظرسنجی نشان داد جمهوریخواهان نسبت به دموکرات‌هایی که ۴ سال قبل در انتخابات بازنده شدند احتمال بیشتری دارد درباره شکست ترامپ در انتخابات سوءظن داشته باشند.

سال ۲۰۱۶، ۵۲ درصد دموکرات‌ها گفتند شکست کلینتون مقابل ترامپ، مشروع و درست بوده است آن هم در حالی که گزارش‌هایی درباره تلاش‌های روسیه برای اعمال نفوذ در نتیجه انتخابات وجود داشت. ۲۶ درصد جمهوریخواهان امسال گفتند معتقدند شکست ترامپ مشروع بوده است.

همه پرسی رویترز / ایپسوس به صورت اینترنتی، به انگلیسی و در سراسر آمریکا برگزار شد. در این نظرسنجی، پاسخ‌های ۱۳۶۴ پاسخ دهنده از جمله ۵۹۸ دموکرات و ۴۹۶ جمهوریخواه جمع آوری شد.

۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 7419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha