تامین مالی شرکت‌های جدید در بورس، راهکار مدیریت نقدینگی سرگردان/نخبگان به جای محکوم کردن سفته بازی در بورس، به رونق بیش از پیش این بازار کمک کنند!

بیات: با افزایش تامین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه، جذب منابع نقدینگی در بورس بیشتر می‌شود. در حالی‌که ورود نقدینگی به بازارهای موازی و رشد قیمت ارز و طلا، اثر تأمین مالی را برای اقتصاد و تولید نخواهد داشت بلکه اثر مخرب و افزایش تورم را در پیش خواهد داشت.شایسته است نخبگان تأثیرگذار در عرصه اقتصادی به جای برخی انتقادها به رشد بورس و محکوم کردن سفته بازی در بورس، به رونق بیش از پیش این بازار کمک کنند و توجه داشته باشند که حضور سفته‌بازان در بورس، نه تنها از جهاتی مذموم نیست بلکه به دلیل افزایش قدرت نقدشوندگی و رونق بورس قابل تحسین است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد;بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته ریزش بزرگی را تجربه کرده و مردم اعتماد به این بازار را از دست دادها ند. با این وجود رشد خوب بورس در شش ماهه اول سال، شرکت‌های تولیدی را به فکر تامین مالی از بازار سرمایه انداخت. بازار سرمایه محل مناسبی برای تامین مالی تولید است. بسیاری از شرکت‌های دنیا در قالب عرضه اولیه سهام یا افزایش سرمایه از محل صرف سهام، به تامین مالی بخش مولد از طریق بازار اقدام می‌کنند.در رابطه با تامین مالی شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه ایران پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به گفتگو با دکتر میثم بیات مدیر تامین مالی اکتشاف و تولید شرکت تاسیسات دریایی ایران پرداخت.

دکتر بیات در رابطه با رویکرد جهانی در تامین مالی شرکت‌ها افزود: « به طور کلی در دنیا عمده تامین مالی از طریق ایجاد بدهی یا فروش سهام شرکت است. در کشورهای اروپایی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از تأمین مالی شرکت‌ها از طریق عرضه سهام و افزایش سرمایه در بازار سهام اتفاق می‌افتد و مابقی آن از طریق انتشار اوراق بدهی یا سیستم بانکی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در آمریکا بیش از ۷۰ درصد تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه انجام می‌گیرد.

مقایسه تأمین مالی شرکت‌ها از سهام و بدهی دربازارهای بین‌المللی

دکتر بیات در رابطه با تامین مالی شرکت‌های ایرانی اظهار داشت: « در ایران بالعکس دنیا بازار تامین مالی بانک محور است و عمده تامین مالی از طریق وام و تسهیلات بانکی اتفاق می‌افتد. با رشد بازار سرمایه این رویه رو به تغییر نهاده است ولی اتفاقات اخیر کمی اعتماد را از بازار برگرداند. با این وجود با توجه به دسترسی بر خط بیش از ۲۰ میلیون ایرانی به بازار سهام، زمینه این تغییر آغاز شده است.»

دکتر بیات در رابطه با ایجاد زمینه برای تغییر تامین مالی شرکت‌ها افزود: « انتظار می‌رود با رونق گرفتن بازار بورس و حرکت نقدینگی به سمت این بازار، ابزارهای مبتنی بر سهام نقش بیشتری در تأمین مالی شرکت‌ها چه از طریق افزایش سرمایه با سلب حق تقدم یا عرضه اولیه و ثانویه سهام در بورس و سایر ابزارهای مبتنی بر سهام ایفا کنند و بازار بورس بتواند به جایگاه اصلی خود یعنی بازویی برای تأمین مالی شرکتها، صنایع، شرکت‌های دانش بنیان و حوزه نفت و گاز و پتروشیمی برسد؛ در کنار اینکه یک بازار خوب و قابل اتکا برای سرمایه‌گذاری منابع خرد اقشار مردم و منابع کلان سرمایه‌گذاران نهادی باشد.»

دکتر بیات با اشاره تجربه تاریخی تامین مالی تولید در بازار سرمایه ایران اظهار داشت: « اواخر دهه هشتاد استفاده از اوراق مشارکت جهت تامین مالی پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه رونق داشت که به دلیل برخی تغییرات در دستورالعمل این ابزار استقبال از آن در سال‌های بعد با افت زیاد مواجه شد رونق اوراق اجاره در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود شمسی جهت تأمین مالی اتفاق افتاد و پس از آن رشد شتابان استفاده از ابزار سلف موازی استاندارد در اوایل دهه ۹۰ تا کنون بیشترین ابزار مورد استفاده برای تأمین مالی در بازار سرمایه بودند. اوراق استصناع و صندوق املاک و مستغلات از جمله برخی ابزارهای شکست خورده بازار سرمایه جهت تأمین مالی شناخته می‌شوند.»

مدیر تامین مالی اکتشاف و تولید شرکت تاسیسات دریایی ایران در رابطه با مزایای تامین مالی تولید از بازار سرمایه گفت: « سیستم تامین مالی از بازار سرمایه دارای مزایای فراوانی به نسبت بدهی بانکی است. ارائه گزارش‌های مرتبط با وقایع اثرگذار بر صورت‌‍‌های مالی شرکت‌ها چه مثبت یا منفی در بستر سایت کدال(برای مثال افشاهای بلا درنگ الف یا ب و اطلاعیه‌های افزایش سرمایه از محل‌های مختلف)، ارتقای استانداردهای ارزش‌گذاری و همچنین ارائه صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان‌دوره اثر بسیار مهمی در ایجاد شفافیت شرکت‌ها دارد.»

این کارشناس حوزه تامین مالی با اشاره به استفاده از نقدینگی موجود جهت تامین مالی تولید افزود: « با افزایش تامین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه، جذب منابع نقدینگی در بورس بیشتر می‌شود و میزان سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر اتفاق بیفتد؛ روی دیگر سکه سرمایه‌گذاری، یعنی تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بورس هم بیشتر تقویت خواهد شد. در حالی‌که رشد قیمت ارز و طلا اثر تأمین مالی را برای شرکت‌ها و تولید نخواهد داشت بلکه اثر مخرب و افزایش تورم را در پیش خواهد داشت.»

دکتر بیات ادامه داد: «باید به هر طریق علمی، اجتماعی و اقتصادی، ‌نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس سوق داده شود که هم باعث رونق تأمین مالی شرکت‌ها خواهد شد، هم از اثرات مخرب نقدینگی سرگردان جلوگیری خواهد کرد.»

دکتر بیات در پایان اظهار داشت: « شایسته است نخبگان تأثیرگذار در عرصه اقتصادی به جای برخی انتقادها به رشد بورس و محکوم کردن سفته بازی در بورس، به رونق بیش از پیش این بازار کمک کنند و توجه داشته باشند که حضور سفته‌بازان در بورس، نه تنها از جهاتی مذموم نیست بلکه به دلیل افزایش قدرت نقدشوندگی و رونق بورس قابل تحسین است، چون باعث می‌شوند منابع نقدینگی در این بازار مدت بیشتری باقی باشند و دیرتر به سراغ بازارهای موازی بروند. در نتیجه، شرکت‌هایی که قصد تأمین مالی از این بازار را دارند در دوره بلندمدت‌تری در اثر این رونق بازار سرمایه، می‌توانند به روش‌های مختلف به اهداف جذب سرمایه تعیین شده برای پروژه‌های خود برسند.»

۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 7434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha