افزایش فروش اینترنتی در مقابل خرید حضوری؛ شیوه جدید کاسبی در کرونا / هزینه راه اندازی سایت فروشگاهی از ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان

تمایل برای راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی افزایش یافته و به دنبال آن قیمت طراحی سایت برای این فروشگاه‌ها رشد چند برابری یافته است. کارشناسان معتقدند افزایش تقاضا برای راه‌اندازی فروشگاه مجازی هزینه خدمات را بالا برده است. آنها نسبت به احتمال افزایش کلاهبرداری در شرایط رشد فروشگاه‌های مجازی هم هشدار می‌دهند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این روزها که همه چیز الکترونیکی شده است، دیگر مردم حوصله ندارند در لابلای قفسه فروشگاه‌های بزرگ دنبال مایحتاج خود بگردند. در چنین شرایطی تامین نیازهای روزمره زندگی در صفحات مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی رونق یافته است. تمایل به خرید از راه دور، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را هم وادار کرده است که برای خود صفحات فروشگاهی اینترنتی راه‌اندازی کنند. به دنبال بالا گرفتن تب راه‌اندازی فروشگاه‌‎های اینترنتی، قیمت طراحی سایت برای این فروشگاه‌ها هم بالا رفته است.

یک سرچ ساده در گوگل، صفحات متعددی درباره طراحی فروشگاه‌های اینترنتی را مقابل شما باز می‌کند. بسته به اینکه از چه بستر و مدلی برای طراحی سایت بخواهید استفاده کنید، قیمت‌ها هم متفاوت می‌شود. اگر در گذشته با ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌شد یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرد، حالا که تمایل برای راه‌اندازی این قبیل فروشگاه‌ها و خریدهای اینترنتی افزایش یافته است، قیمت طراحی سایت هم تا چند صد میلیون و در برخی مواقع یک میلیارد تومان افزایش یافته است. آیا نهادی برای نظارت بر قیمت‌ خدمات ارائه شده از سوی طراحان فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد؟ چرا قیمت طراحی سایت تا این حد افزایش یافته است؟

* افزایش قیمت به خاطر رشد تقاضا

فرزین فردیس نایب رئیس اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی در گفتگو با رادار اقتصاد درباره افزایش قیمت طراحی سایت تا سقف یک میلیارد تومان عنوان می‌کند: افزایش تعرفه طراحی سایت فروشگاه‌های اینترنتی را قبول دارم ولی تا همین اواخر شنیده بودم که قیمت طراحی سایت به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

او اضافه می‌کند: اتفاقی که افتاده است، این است که بازاری داغ شده است و عرضه کننده‌ها سرشان شلوع شده است بنابراین عددهای بزرگتر برای ارائه خدماتشان می‌دهند. در بازار، عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق می‌گوید: قبلا شرکت‌ها دنبال فروشگاه زدن می‌رفتند اما الان فرد، بنکدار یک صنف است و می‌خواهد برای خودش فروشگاه بزند که مغازه‌اش وقتی تعطیل است (مثل تعطیلات دو هفته‌ای اخیر)، باز هم بتواند فروش داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: فرد انبار را باز نگه می‌دارد، فروشگاه فیزیکی را می‌بندد و از طریق فروشگاه مجازی فروش انجام می‌دهد. در واقع هدفش از راه‌اندازی فروشگاه این است که در ایام تعطیلی‌های ناشی از کرونا، کسب و کارش دچار مشکل نشود.

فردیس بیان می‌کند: یکباره تعداد کسانی که برای راه‌اندازی فروشگاه مجازی هجوم بردند به‌عنوان کسانی که در بخش سنتی اقتصاد کار می‌کردند، خیلی زیاده شد. یعنی اگر در گذشته شرکت‌ تاسیس می‌شد و آن شرکت کسب و کار مجازی راه می‌انداخت، حالا افراد هم شروع به اقدام کرده‌اند.

* پیامدهای توسعه فروشگاه‌های مجازی

نائب رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق می‌گوید: توسعه فروشگاه‌های مجازی دو سه پیامد عجیب و غریب دارد. یک افزایش تقاضا برای کسانی است که خدمات می‌دهند. کد نویسی انجام می‌دهند و سرور تنظیم می‌کنند یا کارهای ICT روی سایت انجام می‌دهند و این باعث افزایش قیمت می‌شود.

او اضافه می‌کند: اتفاق دیگری که رقم می‌خورد، این است که یکباره یک تعداد زیادی سایت پیدا می‌شوند که همه ادعا می‌کنند قصد دارند تمام مسایل مردم را حل کنند. این وسط یکسری کلاه‌برداری‌هایی رخ می‌دهد. این مسئله آسیب جدی به کسب کارهای اینترنتی وارد کرده و تیشه به ریشه فروشگاه مجازی می‌زند.

* دو مکانیزم کنترلی برای جلوگیری از کلاهبرداری

فردیس درباره مکانیزم‌های کنترلی مقابله با کلاهبردای عنوان می‌کند: برای کنترل این شرایط، دو مکانیزم باید وجود داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: مکانیزم سمت مصرف کننده به این شکل است که باید فرهنگ عمومی مردم به این سمت برود که وقتی می‌خواهند خرید کنند، از جاهای معتبر اقدام به خرید کنند. چطور در شیوه‌های سنتی سمت مغازه‌ای می‌روند که پاخورش زیاد بوده و معتبر در بازار است و پای حرفش هست. در فضای مجازی هم باید بتوانند محیط معتبر را پیدا کنند.

نائب رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق یادآور می‌شود: پیدا کردن سایت معتبر از مغازه‌های دارای اعتبار کمی سخت‌تر است اما دانش آن را باید آموزش داد. افراد باید بدانند که بر چه اساسی می‌توان فهمید سایتی معتبر است.

او اضافه می‌کند: یک مثال ساده می‌زنم. خیلی از افرادی که کمی در اینستاگرام کار کرده‌اند، به راحتی تشخیص می‌دهند که فالورهای یک صفحه فروش، درست و واقعی است یا غیر واقعی است. زیرا نگاه می‌کنند و می‌دانند، کسی که ۱۰ هزار نفر فالور دارد، یک پستش باید به‌طور متوسط ۵۰۰ تا ۶۰۰ لایک بخورد. نمی‌شود یک نفر ۱۰۰ هزار فالور داشته باشد و یک پستش به طور متوسط ۱۰۰ لایک هم نخورد. این یعنی تعداد زیادی از اعضای این صفحه غیر واقعی است

فردیس می‌گوید: این دانش را باید به مردم آموزش دهیم.

او اضافه می‌کند: سمت دیگر پیشگیری از اتفاقات بد، مراکز و نهادهایی هستند که مجوزهایی می‌دهند. مثل مرکز نماد الکترونیکی که باید درست عمل کند. در سایت‌ها یک E نماد وجود دارد که توسط این مرکز به آنها اعطا می‌شود. به مرور زمان که جلو می‌رویم این مجوزها باید وضعشان بهتر شود.

نائب رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق تاکید می‌کند: راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی، حرکتی است که شروع شده و اگر منفی عمل شود و ساز و کار آن درست نباشد، باعث افزایش نارضایتی مردم و فاصله گرفتن از کسب و کارهای مجازی می‌شود.

* افزایش قیمت تحت تاثیر تورم

اگرچه فردیس افزایش قیمت را ناشی از افزایش تقاضا برای طراحی فروشگاه‌های مجازی اعلام می‌کند و آسیب‌های ناشی از آن را بر می‌شمرد اما علی مسعودی کارشناس فضای مجازی در گفتگو با رادار اقتصاد تغییرات نرخ تورم را عامل موثرتری در رشد بهای خدمات ارائه شده برای طراحی سایت‌ فروشگاه‎های اینترنتی اعلام می‌کند.

او می‌گوید: تمام هزینه‌ها در کشور بالا رفته است. این تغییرات نرخ به وضوع قابل مشاهده است و می‌تواند به خاطر بالا رفتن قیمت ارز در داخل کشور باشد یا اگر از زاویه درست‌تر به آن نگاه کنیم، کاهش ارزش پولی ملی است که چنین شرایطی را رقم زده است.

مسعودی ادامه می‌دهد: در این شرایط اتفاقی که می‌افتد، این است که افرادی که به صورت فریلنسر کار می‌کنند و اعدادشان با بازار بالا و پایین می‌شود، بر اساس شرایط پیش آمده نرخ‌های خود را تغییر می‌دهند. معمولا اتحادیه یا جایی نیست که این رقم را مشخص کند. ضمن اینکه وقتی با حقایق بازار مواجه می‌شویم، می‌بینیم که عدد به راحتی می‌تواند تغییر کند و به روز شود.

* قیمت‌ها واقعی شد

این کارشناس فضای مجازی یادآور می‌شود: همان‌طور که می‌دانید کالاهای مختلف که در سطح بازار هست و مردم احتیاج ۱۰۰ درصدی به آن دارند، به قیمتشان به صورت رسمی در این چند ماه اضافه شده است. جلساتی که شورای رقابت تشکل می‌دهد هم قیمت‌ها را بالا می‌برد. مخصوصا در کالاهای اساسی که قیمت‌گذاری نیاز به مصوبه دارد، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

او بیان می‌کند: افزایش قیمت‌ها به این علت است که از سال ۹۷ که قیمت دلار شروع به تغییر کرد و سیاست‌های ارزی ما تغییر پیدا کرد، شاهد یک رکودی در بازار بودیم. دلیل افزایش فعلی نرخ‌ها این است که کنترل‌ها به نتیجه نرسیده است و حالا دارد تلافی می‌کند و اعداد با قیمت‌های واقعی جایگزین می‌شود.

مسعودی عنوان می‌کند: بنابراین درباره افزایش هزینه طراحی سایت، بالا رفتنی در کار نیست. در واقع آنچه رخ داده است این است که خدمات ارائه شده در حال پیدا کردن قیمت واقعی است.

او به این پرسش که طراحی سایت چه ربطی به قیمت دلار دارد، این‌گونه پاسخ می‌دهد: هزینه‌هایی که انجام می‌شود برای شخصی که این کار را می‌کند، تغییر کرده است. همین اکنون خیلی از اشخاصی که این خدمات را ارائه می‌دهد و نرم افزار کار می‌کنند، می‌توانند برای کشورهای خارجی این برنامه را بنویسند و به دلار پول بگیرند. این اتفاق می‌افتد و یک جور صادرات خدمات محسوب می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی می‌گوید: طراحان سایت به بسیاری از شرکت‌ها و حتی افراد این سرویس‌ها را می‌دهند زیرا مبحث، یک مبحث فنی است و به راحتی می‌توان این کار را انجام داد.

او ادامه می‌دهد: دلیل افزایش قیمت‌ها این است. البته خیلی از اتفاقات افتاده است و قیمت‌ها هنوز تغییر نکرده است. مثلا اینترنت ما هنوز ارزان است و گران نشده است. این زمزمه‌ها وجود دارد که در سال جدید این تغییرات رخ دهد. زیرا ما پول پهنای باند را به دلار می‌دهیم و با ارز خارجی بهای آن پرداخت می‌شود، بنابراین نرخ اینترنت هم باید تغییر کند.

* اینترنت ملی هزینه سایت را کاهش می‌دهد

اگرچه این کارشناس فضای مجازی معتقد است که هزینه اینترنت در ایران ارزان است اما مسئله اینجاست که برای دسترسی به بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که در ایران فیلتر هستند، نیاز به فیلترشکن داریم و این مسئله هزینه اینترنت را برای ایرانیان گران تمام می‌کند.

مسعودی در این رابطه می‌گوید: این مسئله دیگری است. وقتی برنامه‌ای را برای داخل کشور و کاربر داخل می‌نویسید، نیازی به اینترنت آزاد نیست. اینترنت ملی که راه‌اندازی شود ما می‌توانیم بر اساس بستر و سرورهایی که داخلی هست، برنامه بنویسیم و از آن استفاده کنیم. نیازی به اینترنت آزاد برای کار وبسایت نداریم. البته برای کارهای دیگر خود ممکن است نیاز به آن داشته باشیم اما چون باید هزینه‌های وب سایت کاهش یابد و دسترسی به آن راحت‌تر شود، می‌توان از بستر اینترنت ملی استفاده کرد.

او در واکنش به اظهارات کارشناسانی که افزایش تقاضا را عامل رشد قیمت‌ها می‌دانند، عنوان می‌کند: این هم می‌تواند باشد. عرضه و تقاضا در بازار قیمت را تعیین می‌کنند. ضمن آنکه ما برنامه نویس خوب زیاد نداریم. این یک کار تخصصی است. اگر بخواهیم از پلتفرم آماده ورد پرس و غیره استفاده کنیم که اکنون هم متداول است و دارد اتفاق می‌افتد، روی این پلتفرم طراحی باید انجام شود. این طراحی هزینه دارد.

این کارشناس فضای مجازی بیان می‌کند: مسئله‌ای که به نظر من اهمیت دارد، خدمات بعد از طراحی است. با نوشتن برنامه یک وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی، کار تمام نمی‌شود. بعد از آن خیلی مهم است که طراحی سایت حمایت داشته باشد و خدمات پس از طراحی به دارندگان وبسایت ارائه کند.

او اضافه می‌کند: اگر فضای طراحی شده به مشکل بخورد، تمام کاری که طراح کرده است زیر سئوال می‌رود، بنابراین توصیه می‌شود با افرادی کار کنیم که این افراد ثبت شده و صاحب صلاحیت هستند و مراکز رسمی به آنها مجوز داده باشند.

مسعودی درباره لزوم نظارت و قیمت‌گذاری برای فعالیت‌های مربوط به طراحی سایت می‌گوید: بازار و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند و هر گونه دخالتی نتیجه بخش نخواهد بود.

انتهای پیام/

۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 8040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha