گرانی ۱۰۰درصدی برخی از مصالح ساختمانی/  افزایش قیمت‌ها باید ادامه داشته باشد تا ضرر جبران شود

طی چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت گاه ۱۰۰ درصدی برخی مصالح ساختمانی مانند سیمان، کاشی و سرامیک، شن و ماسه در کورس با قیمت زمین و مسکن بودیم.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  روزنامه خراسان در گزارشی به افزایش ۱۰۰درصدی قیمت برخی از مصالح ساختمانی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید. 

طی دو سال گذشته همزمان با نوسانات شدید قیمت ارز، قیمت مسکن نیز با جهش روبه رو شده است. افزایش قیمت مسکن و ساختمان به خصوص طی یک سال گذشته تأثیر جدی بر رونق ساخت و ساز گذاشته است. همزمان با این نوسانات قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش داشته است. با این حال این نگرانی وجود دارد که این افزایش قیمت مصالح بار دیگر منجر به افزایش قیمت مسکن شود.

به طوری که گزارش مرکز ملی آمار دراین‌باره بیانگر این موضوع است که مثلاً تیرآهن نمره ۱۴ در پایان تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت ۲۲۱ درصدی داشته است و قیمت سایر محصولات فلزی مانند تیرآهن و میلگرد میانگین افزایش قیمت بیش از ۱۵۰ درصد را تجربه کرده‌اند. آجر فشاری ۳۳ و ماسه(شسته)۵۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. 

افزایش ۱۰۰درصدی قیمت موزاییک و ماسه

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان به افزایش قیمت  ماسه و موزاییک اشاره می‌کند و به خراسانمی‌گوید: قیمت هر تن ماسه در ابتدای سال حدود ۴۵ هزار تومان بوده که امروز به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

نعمت ا... ظریف ادامه می‌دهد: موزاییک معمولی ۴۰ در۴۰ نیز ابتدای سال حدود ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد و امروز به ۵۵ هزار تومان رسیده است. البته قیمت فلزات طی ماه‌های اخیر تقریباً ثابت بوده است هرچند نسبت به سال گذشته افزایش حداقل ۵۰ درصدی را داشته است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایی شن شویی‌های استان با تایید افزایش قیمت این محصول طی چند ماه گذشته به خراسان رضوی می‌گوید: بخشی از افزایش قیمت‌ها با دریافت مجوزهای لازم توسط انجمن صورت گرفته است و قیمت هر تن شن و ماسه از ۳۵ هزار تومان در ابتدای امسال به ۵۵ هزار تومان رسیده است اما برخی سوءاستفاده کنندگان قیمت‌های بالاتری را برای این محصولات مطالبه می‌کنند که به‌هیچ‌عنوان مورد تایید ما نیست. 

ابراهیم سلطان‌پور می‌افزاید: توجه داشته باشید که از ابتدای سال ما شاهد افزایش هزینه‌های کارگری  و افزایش قیمت ملزومات کارگاهی شن شویی بوده‌ایم، علاوه بر این مواد اولیه معدنی نیز طی چند ماه اخیر افزایش قیمت زیادی داشته و به این موضوع افزایش کرایه‌های حمل را نیز اضافه کنید. با در نظر گرفتن تمام این مسائل قیمت هر تن شن و ماسه در کارگاه ۵۵ هزار تومان است که با در نظر گرفتن کرایه حمل ۳۰ هزارتومانی قیمت ۸۰ هزار تومان برای هر تن شن و ماسه معقول  است اما برخی این قیمت را رعایت نمی‌کنند.

افزایش قیمت کاشی و سرامیک منطقی نیست

یوسفی رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع کانی‌های غیرفلزی استان نیز با تایید افزایش قیمت کاشی و سرامیک به خراسان رضوی می‌گوید: ما هم معتقد هستیم این افزایش قیمت‌ها منطقی نیست و با توجه به این که استان خراسان رضوی خود قطب تولیدات معدنی در کشور است، قیمت مواد اولیه افزایش چندانی نیافته است. علاوه بر این ما ۱۰ برابر مصرف سرانه کاشی و سرامیک تولیدات داریم اما برخی عوامل مانند تورم، افزایش هزینه‌ها مانند کرایه حمل که ناگهان دو برابر شده است، به این افزایش قیمت غیرمنطقی دامن زده است.

وی می‌افزاید: البته باید توجه داشته باشید درست است که مواد اولیه معدنی کاشی و سرامیک در استان استخراج می‌شود اما برخی ماشین‌آلات و تجهیزات و حتی مواد اولیه رنگ و لعاب وارداتی است و در این شرایط سخت و تحریم ، قیمت ارز باعث شده است که ما شاهد این افزایش قیمت‌ها باشیم اما بااین‌ حال نسبت افزایش قیمت مصالح در مقایسه با افزایش قیمت مسکن و زمین طی یک سال اخیر ناچیز بوده است.

افزایش قیمت‌ها باید ادامه داشته باشد تا جبران گذشته شود

محمدرضا توکلی‌زاده، عضو اتاق بازرگانی مشهد و مدیرعامل سیمان زاوه نیز با تایید افزایش قیمت این محصول به خراسان رضوی می‌گوید: این افزایش قیمت‌ها به جبران افزایش قیمت‌هایی است که باید بین سال‌های ۹۴ تا ۹۸ انجام می‌شد اما به دلایل مختلف این کار محقق نشد و ما اعتقادداریم این افزایش قیمت‌ها باید ادامه داشته باشد تا جبران گذشته شود. زیرا امروز قیمت این محصول نمی‌تواند نیاز خطوط تولید سیمان به تجهیزات و ماشین‌آلات را تأمین کند.

وی می‌گوید: امروز قیمت هر تن سیمان در کارخانه به‌صورت کشوری توسط انجمن سیمان ۳۱۰ هزار تومان تعیین‌شده است که با این حساب قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی حدود ۱۵ هزار تومان خواهد بود. بنابراین قیمت ۲۲ و ۲۳ هزارتومانی که مصرف‌کننده بابت هر پاکت سیمان پرداخت می‌کند، هزینه‌های جانبی توزیع و حمل ونقل آن است. ما معتقد هستیم امروز باید قیمت هر تن سیمان حداقل ۷۵۰ هزار تومان باشد تا هزینه‌های تولید آن را جبران کند. 

انتهای پیام/

۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 8292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha