آنچه به عنوان نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران شاهد بودیم نمایشگاه داری نبود،بلکه کاسبی بود/ایران نمایشگاه چهار روزه ای برگزار کرد و فقط اسم نمایشگاه را کپی کرد

محمد رضا سبزعلیپور گفت: نمایشگاه اکسپو ویژگی هایی دارد مثل باز بودن نمایشگاه ظرف شش ماه با غرفه آرایی های بسیار متفاوت برای بازدید فعالان اقتصادی حتی توریست ها چرا که منبع درآمد بسیار بالای ارزی به شمار می رود در حالی که ایران نمایشگاه چهار روزه ای برگزار کرد و فقط اسم نمایشگاه را کپی کرد در حالی که اگر قرار است کپی برداری کنیم کاش همه چیز کپی برداری شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد رضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت وگو با رادار اقتصاد با اشاره به کاستی ها و بی نظمی های مشهود در نمایشگاه توانمندی های اقتصادی موسوم به اکسپو نظر خود را در خصوص مسائل مهم حول برگزاری چنین نمایشگاه مهمی بیان کرد و گفت: در این موضوع شکی نیست که برگزاری نمایشگاه و توجه به رویدادهایی که منجر به توسعه تجارت خارجی و صادرات می شود بسیار حائز اهمیت است به این خاطر بسیاری از کشورها به اشکال مختلف نمایشگاهی برگزار می کنند تا ضمن دست یافتن به اهداف اقتصادی خود، نقش واسطه را بین خریدار و فروشنده ایفا کنند و محصولات تولید شده خود را در معرض دید سرمایه گذاران و وارد کنندگان خارجی و داخلی بگذارند و محصولات خود را معرفی کنند، بنابراین برگزاری نمایشگاه یکی از ارکان و بازوهای مثبت اقتصادی به شمار می‌رود.

وی در ادامه بحث یادآور شد: در دنیای امروز نمایشگاه داری یک صنعت مهم به شمار می رود و دائما از نظر کیفی و کمی در حال پیشرفت است. نحوه برگزاری، نوع اطلاع رسانی، دعوت از شرکت‌ها و موضوع برگزاری نمایشگاه از جمله موضوعات مهمی است که دنیا به آن به عنوان یک مساله بسیار مهم می نگرد به همین خاطر صنعت نمایشگاه داری برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به صنعت جذابی تبدیل شده است. اگر ما نیز شبیه به مسوولان و فعالان اقتصادی و تجاری سایر کشورها علاقمند به رشد اقتصاد کشور هستیم و مایلیم تولیدات خود را به کشورهای دیگر عرضه کنیم و خواهان ارزآوری و تقویت صادرات کشور هستیم به موارد بیان شده در خصوص برگزاری نمایشگاه مطلوب و هدفمند باید توجه کنیم و اجرای این موارد را به عنوان یک هدف دنبال کنیم، یعنی باید صنعت نمایشگاهی و صنعت برگزاری نمایشگاه را جدی بگیریم و به عنوان یک منبع درآمد صرف به آن نگاه نکنیم با این هدف که در پس برگزاری چند روزه نمایشگاهی درآمدی برای دولت ایجاد شود و بعد از آن هر کسی به سراغ کار خود برود بدون اینکه این نمایشگاه دستاوردی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

رئیس مرکز تجارت جهانی گفت: آنچه به عنوان برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی یا اکسپو در ایران شاهد بودیم نمایشگاه داری نبود، بلکه کاسبی کردن برای پول درآوردن به هر قیمتی است آن هم به قیمت ضربه زدن به اقتصاد، در حالی که باید مانع ضربه زدن به اقتصاد شویم.

وی در این باره بیان داشت: متاسفانه در ایران نمایشگاه داری آنگونه که باید و شاید رشد نکرده و این موضوع را نمی توان به تحریم ها ربط داد؛ هرچند تحریم‌ها موانعی بر سر راه ما برای اجرای یکسری مانورهای بین المللی ایجاد کرده و اجازه نمی‌دهد در برخی از کشورهای هدف نمایشگاه برگزار کنیم یا مانع از آن می‌شود که مهمان‌ها یا شرکت‌های خاصی که مایل به تردد در ایران هستند وارد کشور شوند چرا که نگران از دست دادن ویزای آمریکا هستند، اما به هر حال از نظر نوع برگزاری نمایشگاه وضعیت به گونه ای است که حضور در نمایشگاه برای برخی شرکت‌ها وظیفه محسوب می‌شود یعنی موظف به حضور چند روزه در نمایشگاه هستند تا آن شرکت بابت حضور در نمایشگاه مبلغی بپردازد و بعد از آن گویی هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است .

محمد رضا سبزعلیپور یادآور شد: این موضوع یکی از بزرگترین ضعف‌های ماست چرا که نشان می دهد شرکت‌های ما نحوه شرکتداری را بلد نیستند. به عنوان مثال وقتی مردم در نمایشگاه از جلوی غرفه رد می‌شوند و مایلند با صاحب غرفه درباره ویژگی های محصول ارائه شده آن شرکت صحبت کنند حتی در نمایشگاه تخصصی و روزهای خاص که مختص مخاطبان خاص است نه عامه مردم، شاهد هستیم غرفه داران تمایلی برای توضیح دادن به مردم ندارند. متاسفانه بعضاً به گونه‌ای رفتار می‌کنند تا با مردم رو در رو نشوند مبادا مجبور به پاسخگویی به مردم شوند، موضوعی آسیب زا که نباید از مدیر غرفه چنین رفتاری سر بزند. فردی که به عنوان مدیر در غرفه ایستاده موظف به برقراری ارتباط با عموم مخابطان و داشتن یک ارتباط سازنده و دوسویه با آنهاست.

وی در این باره توضیح داد: علی رغم اینکه غرفه دار باید مخاطب را برای دیدن کالا و طرح پرسش درباره فرآیند و اهمیت تولید چنین کالایی دعوت کند اما شاهد هستیم متصدیان از صبح تا شب با موبایل خود بازی می کنند و روی صندلی لم داده و به بازدیدکنندگان توجه نمی‌کنند. از آنها سوال نمی‌کنند چه خدمت یا کمکی می‌توانند به آنها ارائه دهند ؟ برخی شرکت ها نیز یا پرسنل ندارند یا مایل نیستند از نیروهای خود استفاده کنند لذا از شرکت‌های تبلیغاتی برای ساخت غرفه خود کمک می‌گیرند و شرکت های تبلیغاتی افراد آراسته ای را جلوی غرفه‌ها می گذارد بدون اینکه اطلاعاتی از مسائل مرتبط با غرفه داشته باشند، به بیان بهتر نقش آنها پر کردن صندلی نفری است که از شرکت مربوطه باید در غرفه حضور داشته باشد، بنابراین بیشتر به دنبال رفع تکلیف هستند نه نمایشگاه داری واقعی.

وی افزود: هدف نمایشگاه داری واقعی، عرضه کالاهای تولید شده است بنابراین با این روش ها نمایشگاه های موفقی برگزار نمی کنیم، در حالی که اگر مایلیم نمایشگاه موفقی برگزار کنیم هم برگزار کننده و هم شرکت کننده‌ باید به اصول نمایشگاه داری واقف باشند و بابت یک ریال هزینه، صد تومان سود کسب کنند، ضمن اینکه بعد از پایان نمایشگاه پیگیر درخواست های صورت گرفته باشند تا امر صادرات و تولید کالا دستاورد قابل قبولی داشته باشد و نمایشگاه نتیجه و برآورد اقتصادی مطلوبی به جا بگذارد.

محمد رضا سبزعلیپور معتقد است: نحوه حضور در نمایشگاه نیز بسیار مهم است این موارد درکنار هم باید به خوبی اجرا شود تا توامان منجر به خلق نمایشگاه ایده آلی شود. نمایشگاه جدای از اینکه جذابیت های خاص خود را برای بازدید کننده دارد برای شرکت کننده نیز باید سود آورباشد این موارد اگر در برگزاری نمایشگاه لحاظ نشود حاصل آن بازدید افراد غیر متخصصی می شوند که ربطی به آن حرفه ندارند و این موضوع جذابیت و هدف نمایشگاه را از بین می برد، بنابراین اگر زین پس مایل به ورود جدی به صنعت نمایشگاه داری با هدف کسب سود برای کشور هستیم باید به این موارد توجه شود که نمایشگاه داری صنعت کاسبی نیست، بلکه صنعتی پایه برای رشد اقتصاد و صادرات غیر نفتی و معرفی شرکت های ایرانی به دنیاست.

وی خاطر نشان کرد: اگر نمایشگاه اکسپو برگزار می کنیم با توجه به اینکه برگزاری این‌ نمایشگاه به عنوان شناساندن ظرفیت های صادراتی ایران بسیار مفید است اما در ارتباط با اکسپو وقتی نمایشگاهی به این بزرگی با هدف معرفی توانمندیهای صادراتی ایران برگزاری می کنیم برای این منظور باید بهترین برنامه ارائه شود باید تمام افراد و سازمان‌های مرتبط با مسائل اقتصادی کشور در جریان برگزاری نمایشگاه قرار بگیرند نه اینکه تعدادی از سازمان‌ها و افراد در جریان باشند و یکسری تا روز برگذاری از برگزاری چنین نمایشگاهی بی خبر باشند مثل بنده.

رئیس سازمان تجارت جهانی در خصوص بی اطلاعی خود از برگزاری این نمایشگاه تا شب قبل از افتتاح نمایشگاه اکسپو گفت: بنده تا شب قبل برگزاری نمایشگاه نمی دانستم که چنین نمایشگاهی فردا دایر می شود، از طریق درخواست مصاحبه یکی از خبرنگاران عزیز به عنوان رئیس مرکز تجارت جهانی متوجه شدم که قرار است با این عنوان نمایشگاهی در تهران برگزار شود!

سبزعلیپور با انتقاد نسبت به کاستی های مختلف و اطلاع رسانی ضعیف برگزاری نمایشگاه گفت: نه به عنوان رئیس مرکز تجارت جهانی با بنده درباره برگزاری چنین نمایشگاهی تماسی گرفته شد و نه از امکانات مرکز تجارت جهانی که در دنیا به عنوان یکی از سازمان‌های بزرگ اقتصادی و برگزار کننده نمایشگاه های درجه یک شناخته می شود استفاده ای شد، یعنی درخواستی نشد. روز افتتاحیه نمایشگاه مختص بازدید مسوولین بود نه همگان، ترافیک وحشتناک نزدیک به نمایشگاه و بازدید غیر مسولین از نمایشگاه در حالی که عنوان شده بود روز اول نمایشگاه مختص بازدید مسوولین است!

وی در این باره تصریح نمود: مشخص نبود در روزی که مسوولین باید از نمایشکاه بازدید می کردند مردم چگونه وارد شده بودند و چرا سازمان ها و مرکز تجاری از برگزاری چنین نمایشگاهی خبر نداشتند و چرا اطلاع رسانی ضعیف بوده است؟

وی در خصوص عنوان نمایشگاه نیز گفت: اکسپو تعریف خاص خود را دارد یعنی به نمایشگاه های بلند مدتی گفته می شود که هر چند سال یک بار به صورت انتخابی در یکی از شهرهای بزرگ دنیا برگزار می شود که آخرین نمایشگاه اکسپو در دبی برگزار شد تا چند سال آینده که در کشور دیگری برگزار می گردد. نمایشگاه اکسپو ویژگی هایی دارد مثل باز بودن نمایشگاه ظرف شش ماه با غرفه آرایی های بسیار متفاوت برای بازدید فعالان اقتصادی حتی توریست ها چرا که منبع درآمد بسیار بالای ارزی به شمار می رود در حالی که ایران نمایشگاه چهار روزه ای برگزار کرد و فقط اسم نمایشگاه را کپی کرد در حالی که اگر قرار است کپی برداری کنیم کاش همه چیز کپی برداری شود اعم از نحوه برگزاری، رفت و آمد مردم و مسوولان، ساخت غرفه ها، دعوت از میهمانان خارجی و سرویس دهی به آنها.

وی در این باره گفت: اگر کپی می کنیم باید جامع کپی کنیم. در نمایشگاه اکسپوی واقعی فعالان اقتصادی و تجار خارجی و توریست ها پول خرج می کنند نه میزبان، در حالی که ما برای بازدیدکنندگان چن هتل گرانقیمت با هزینه دولت رزرو کردیم! اینجا دولتمردان باید جواب دهند که مهمان خارجی که پول هتل خود را ندارد چه سودی برای اقتصاد ما دارد و چگونه می تواند کالای ما را خریداری کند؟

وی افزود: در تمام کشورهایی که نمایشگاه اکسپو برگزار می شود دولت موظف به هماهنگی و رزرواست نه هزینه کرد برای میهمانان. ضمن اینکه شرکت کنندگان از نحوه برگزاری و بی نظمی های نمایشگاه بسیار انتقاد کردند بنحوی که به دلیل ترافیک بیرون نمادیشگاه شاهد کشیده شدن تاج گل ها و بسته های بزرگ غذا روی زمین تا رسیدن به نمایشگاه بودیم! بی تردید این نمایشگاه داری غیر تخصصی است و علی رغم اسم بزرگ و دهان پرکن به اهداف مورد نظر منتهی نمی شود.

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 55041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha