آنکتاد: اقتصاد جهانی به خاطر کرونا رشد منفی ۵.۶ درصدی خواهد داشت

کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) پیش بینی کرد که به خاطر بحران کرونا، تجارت جهانی بدترین سقوط خود از زمان بحران مالی جهانی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از راشا تودی، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، آنکتاد، پیش بینی کرد: تجارت جهانی طی سال جاری به خاطر بحران پیش آمده در اثر شیوع ویروس کرونا بدترین سقوط را از زمان بحران بزرگ مالی در جهان تجربه خواهد کرد.

این کنفرانس می‌گوید: امسال اقتصاد جهانی رشد منفی ۵.۶ درصدی خواهد داشت، البته پیش بینی کنونی نسبت به پیش بینی قبلی این واحد تا حدودی خوش‌بینانه تر بوده است؛ چراکه در گزارش قبلی برای اقتصاد جهانی رشد منفی ۹ درصدی پیش بینی شده بود.  

به گزارش فارس، تا پیش از این بدترین سقوط تجارت در جهان مربوط به سال ۲۰۰۹ بود که حجم تجارت بین الملل ۲۲ درصد نسبت به سال ۲۰۰۸ کاهش یافته بود.  

البته آنکتاد می‌گوید: حوزه خدمات در اقتصاد جهانی، شرایط بدتری را تجربه خواهد کرد؛ چراکه شیوع کرونا به شدت به میزان مسافرت‌ها، گردشگری و حمل و نقل آسیب زده است.  

بر اساس پیش بینی این بخش از سازمان ملل حوزه خدمات نسبت به سال گذشته رشد منفی ۱۵.۴ درصدی خواهد داشت که بدترین رقم از دهه ۱۹۹۰ تاکنون به شمار می‌رود.

به خاطر کرونا اکثر اقتصادهای بزرگ جهان با توجه به دست زدن به اعمال قرنطینه و محدودیت‌های شدید برای کنترل شیوع این ویروس برای سال جاری رشد منفی را تجربه خواهند کرد. البته چین که نخستین کشوری بود که شاهد همه‌گیری شیوع کرونا بود و البته توانست پس از اعمال قرنطینه‌های سراسری آن را کنترل کند، از این قاعده مستثناست و رشد مثبت اقتصادی را به ثبت خواهد رساند.  

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 11011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha