برنامه عربستان برای کاهش یک میلیون بشکه ای مصرف نفت

عربستان سعودی قصد دارد مصرف داخلی هیدروکربن‌های مایع را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس برآورد کرد عربستان سعودی که بزرگترین اقتصاد منطقه خلیج فارس است پیش از شیوع ویروس کرونا حدود ۴۹۱ هزار بشکه در روز نفت برای مصارف صنعتی و تولید نیرو در اوج تقاضای تابستانی در سال ۲۰۱۹ مصرف کرده بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا این آمار را یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ برآورد کرده بود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در برنامه دیالوگ گذار انرژی برلین اظهار کرد: اگر ما بخواهیم موقعیت خود به عنوان یک تولیدکننده کربن در بلندمدت را حفظ کنیم، باید به حد کافی نوآوری و همکاری داشته باشیم تا مطمئن شویم از این منابع هیدروکربن به بهترین نحو بهره بردرای خواهیم کرد و به شیوه بهتری از آنها استفاده می کنیم. ما یک برنامه پایداری را راه اندازی می کنیم که هدف آن یافتن راههایی برای استفاده هیدروکربنها به شیوه های مختلف به خصوص از منظر مواد است تا روی محیط زیست هیچ اثر منفی نداشته باشد.

کاهش تقاضای داخلی برای نفت می تواند به آرامکوی سعودی کمک کند ظرفیت مازاد بلندمدت خود را از ۱.۵ میلیون بشکه در روز به دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد. عربستان سعودی در حال حاضر به دلیل محدودیت عرضه داوطلبانه، از ۱۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید خود نفت بیشتری دارد. طبق جدیدترین نظرسنجی پلاتس، تولید نفت عربستان سعودی در فوریه تحت توافق اوپک پلاس، ۸.۱۳ میلیون بشکه در روز بود و این کشور پایین شش میلیون بشکه در روز صادرات داشت.

در تحقیقاتی که در مرکز مطالعات و پژوهش نفت ملک عبدالله در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت، پیش بینی شد افزایش قیمتهای بنزین و برق در این کشور می تواند ظرفیت صادرات را بیش از ۷۵ هزار بشکه در روز افزایش داده و آلایندگی کربن را به میزان ۹۷ میلیون تن در سال کاهش دهد.

شاهزاده عبدالعزیز گفت: برنامه تغییر مصرف هیدروکربنهای مایع که امسال معرفی خواهیم کرد، به کاهش مصرف نفت و فرآورده های نفتی در همه نیروگاهها منجر می شود.

عربستان سعودی و کشورهای دیگر از طریق اصلاحات مختلف و توسعه نیروگاه‌های گازسوز برای تولید برق و نمک زدایی، پیشرفتهایی در کاهش مصرف سوخت در بخش نیرو داشته اند. بخش نیروی این کشور بدنبال معرفی مقررات سخت گیرانه تر سازمان بین المللی دریانوردی برای سوخت کشتیرانی در سال ۲۰۲۰ ممکن است از فراوانی بیشتر نفت کوره سنگین هم بهره برده باشد.

بر اساس گزارش پلاتس، عربستان سعودی به گفته وزیر انرژی این کشور، در حال پیشبرد ابتکارهای خنثی سازی تغییرات اقلیمی در بخش انرژی است. این ابتکارات شامل تاسیسات تولید هیدروژن سبز به ارزش پنج میلیارد دلار است که با استفاده از انرژی تجدیدپذیر تامین می شود و روزانه ۶۰ تن هیدروژن بدون کربن برای صادرات تولید خواهد کرد. عربستان سعودی همچنین تولید ۵۰ درصدی برق از طریق تجدیدپذیرها و ۵۰ درصد دیگر از گاز طبیعی تا سال ۲۰۳۰ را هدف گذاری کرده است.

۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 12551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha