دانشگاه های ایران از ۱۳۳ کشور دنیا پذیرش دانشجو دارند

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: در حال حاضر از ۱۳۳ کشور دنیا در دانشگاه‌های کشورمان مشغول به تحصیل و زبان آموزی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سازمان امور دانشجویان، افشین آخوندزاده در تشریح روند افزایشی جذب دانشجوی بین المللی در ایران در دولت‌های دهم و یازدهم اظهار داشت: در سال ۹۲ و در تمام دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی تعداد ۱۸ هزار و ۶۸۴ دانشجوی بین المللی مشغول به تحصیل بودند که این تعداد در سال ۹۹ به ۵۷ هزار و ۶۷۵ دانشجو افزایش یافت.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود ۳۰ هزار و ۶۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم (حدود ۴۰۰۰ بورسیه، ۱۶۶۰۰ غیر بورسیه و ۱۰۰۰۰ دانشجوی پذیرفته شده از طریق آزمون سراسری)، ۲۵ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و حدود ۲ هزار دانشجو در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت مشغول به تحصیل هستند.

وی تعداد دانشجویان بین المللی بورسیه وزارت علوم در سال ۹۲ را ۴۵۲ دانشجو ذکر کرد و گفت: در سال ۹۹ تعداد دانشجویان بورسیه دانشگاه‌های وزارت علوم ۴ هزار و ۱۲۶ دانشجو بوده است. همچنین، در سال ۹۲ تعداد دانشجویان غیر بورسیه وزارت علوم ۲ هزار و ۸۵۰ دانشجو بود که در سال ۹۹ به ۲۶ هزار و ۶۰۶ دانشجو افزایش یافته است.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی اظهار داشت: ۵۷ درصد دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در ایران در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد، ۲۷ درصد در دوره کارشناسی، ۱۵ درصد در دوره دکتری و یک درصد در بقیه مقاطع تحصیل می‌کنند.

وی حقوق، زبان و ادبیات فارسی و مهندسی کامپیوتر را سه رشته تحصیلی پر متقاضی دانشجویان خارجی در ایران نام برد و گفت: مهندسی عمران، مدیریت بازرگانی، علوم سیاسی، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم قرآن و حدیث، روابط بین الملل و مهندسی برق دیگر رشته‌های پر طرفدار دانشجویان غیر ایرانی به شمار می‌روند.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان در تشریح عملکرد این اداره کل در سال ۱۳۹۹ گفت: این اداره کل با بررسی تقاضاهای صورت گرفته، در این سال با اعطای بورس به ۶۶۰ متقاضی موافقت کرده و ۱۷۶ مورد حکم بورس دانشجویان غیر ایرانی که پذیرش نهایی شدند صادر شد، ضمناً مجوز تحصیل به صورت غیر بورسیه برای تعداد ۴۷۵۰ دانشجو صادر شد.

وی گفت: از جمله اقدامات اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی در سال ۹۹ بازدید از دانشگاه‌های مختلف و صدور مجوز مراکز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان بود که در راستای تسهیل و توسعه جذب دانشجوی بین المللی صورت گرفت.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان افزود: در بخش امور کنسولی نیز این اداره کل در سال ۹۹ فعالیت زیادی داشت که ۳۴۶ مورد صدور اقامت و ۲۴۰۰ مورد تمدید اقامت، هماهنگی برای ۴۸۳ خروج قطعی و ۹۹۵ خروج و بازگشت، بخشی از این فعالیت‌ها به شمارمی رود.

آخوندزاده در تشریح روند جذب دانشجوی بین المللی در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۹ گفت: در اول این دوره تعداد دانشجویان غیر ایرانی بورسیه بیشتر بود ولی در سال‌های بعد به سمت جذب دانشجویان خارجی با دریافت شهریه جهت گیری شد به نحوی که در سال ۹۲ ایران به ۱۱۹۰ دانشجوی غیرایرانی بورس تحصیلی می‌داد و این تعداد در سال ۹۹ به ۶۶۰ دانشجو کاهش یافت.

وی افزود: در سال ۹۲ تعداد ۵۷۴ دانشجوی خارجی برای تحصیل به صورت شهریه پرداز از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم پذیرش گرفته‌اند که با یک افزایش فوق العاده این تعداد در سال ۹۹ به ۷ هزار و ۳۰۶ دانشجو رسیده است. به عبارتی دیگر ورودی دانشجوی شهریه پرداز در سال ۹۲، ۵۷۴ دانشجو و در سال ۹۹، ۷۳۰۶ دانشجو بوده است.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی با بیان اینکه با مجوز این اداره کل در سال ۹۲ تعداد ۳۵ مرکز آموزش عالی می‌توانستند در زمینه جذب دانشجوی خارجی فعالیت کنند گفت: با افزایش مجوزهای صادره در سال ۹۹ تعداد این مراکز به ۷۷ مرکز آموزش عالی افزایش یافت.

آخوندزاده یکی از برنامه‌های مهم سال ۱۴۰۰ اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی را راه اندازی پرتالی برای هدایت پذیرش کلیه دانشجویان غیرایرانی اعم از بورسیه، غیر بورسیه و کنکوری به صورت جامع بیان کرد.

وی تداوم تمرکز زدایی امور کنسولی و آموزشی و واگذاری امور به دانشگاه‌ها و همچنین ایجاد بستر الکترونیکی برای انجام فرایندهای مرتبط با پلیس گذرنامه را از دیگر اهداف این اداره کل در سال ۱۴۰۰ نام برد.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: در حال حاضر از ۱۳۳ کشور دنیا در دانشگاه‌های کشورمان مشغول به تحصیل و زبان آموزی هستند و افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و چین پنچ کشوری هستند که بیشترین دانشجویان را در ایران دارند.

۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
کد خبر: 13593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha