آموزش مجازی یا حضوری ؛ از دانشگاه تهران اصرار از وزارت علوم انکار

در حالی که هنوز یک هفته از صدور اطلاعیه دانشگاه تهران مبنی بر مجازی شدن کلاس‌های درس دانشجویان از ۲۰ اسفند ماه جاری نمی‌گذرد که سخنگوی وزارت علوم روز گذشته با انتشار توییتی تاکید کرد طبق ابلاغیه معاونت آموزشی این وزارتخانه کلاس‌های تمامی دانشجویان باید به صورت حضوری برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هفته پیش بود که معاونت آموزشی دانشگاه تهران با انتشار اطلاعیه در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌های درس دانشجویان این دانشگاه در روزهای پایانی اسفند ماه جاری نگرانی هایی را در بین دانشجویان مخالف آموزش مجازی ایجاد کرد.

دانشگاه تهران در متن اطلاعیه خود تاکید کرد؛ با توجه به نزدیک شدن به ایام پایان سال جاری، آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی از مزایای شیوه آموزش ترکیبی، بر اساس مصوبه مورخ نهم بهمن ماه جاری‬ هیأت رئیسه دانشگاه، کلاس‌های درس در کلیه مقاطع تحصیلی و در کلیه واحدهای دانشگاه تهران، از تاریخ ۱۹ تا ۲۸ اسفند ماه سال جاری به صورت برخط (غیر حضوری) و با استفاده از سامانه elearn.ut.ac.ir برگزار خواهد شد.

همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده بود؛ ارائه تسهیلات رفاهی از قبیل سکونت در خوابگاه، غذا و غیره مشمول ضوابط و مقررات حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه می‌باشد که مطابق با هماهنگی‌های به عمل آمده نحوه استفاده از این تسهیلات در ایام مذکور از طریق معاونت دانشجویی اعلام خواهد شد و در مدت مذکور سایر فعالیت‌های دانشگاه به روال معمول ادامه خواهد داشت و به قوت خود باقی است.

سه روز از انتشار این اطلاعیه نگذشته بود که این معاونت مجدد با انتشار اطلاعیه ای دیگر به نوعی از تصمیم قبلی خود عقب نشینی کرد و اعلام نمود؛ پیرو اطلاعیه قبلی در خصوص برگزاری آنلاین کلاس‌ها در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۸ اسفند ماه جاری(بر اساس دستورالعمل ابلاغی دانشگاه در خصوص آموزش ترکیبی)، با توجه به درخواست دانشکده ها و گروه های مختلف دانشگاه مبنی بر حضور دانشجویان در هفته‌های پایانی اسفندماه ۱۴۰۲، اختیار تصمیم گیری و برنامه ریزی در خصوص برخط، هیبریدی یا حضوری بودن کلاس ها در بازه مذکور به هیات رئیسه دانشکدگان، دانشکده، پردیس، مرکز و موسسه محول می‌شود.

این تاکید دانشگاه تهران در خصوص برگزاری کلاس های مجازی در روزهای پایانی اسفند ماه جاری در حالی صورت می گیرد که علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم روز گذشته طی توییتی در واکنش به این تصمیمات اعلام کرد؛ طبق ابلاغیه معاونت آموزشی وزارت علوم، همه کلاس های درس نیمسال دوم تحصیلی امسال دانشگاه های سراسر کشور در تمامی مقاطع تحصیلی به صورت حضوری برگزار می شود.

تمایل دانشگاه تهران در برگزاری کلاس های مجازی دانشجویان در برخی ایام ترم به بهانه های مختلف در حالی صورت می گیرد که بر اساس ابلاغیه وزارت علوم دانشگاه ها مجاز به برگزاری کلاس‌های برخط نیستند.

دانشگاه تهران اسفند ماه سال گذشته نیز تصمیمی مشابه برای برگزاری کلاس های دانشجویان پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ گرفته بود که این تصمیم در پی اعتراض دانشجویان این دانشگاه لغو شد.

در واقع دانشجویان مخالف آموزه های مجازی بر این باور هستند دانشگاه ها از این شیوه آموزش برای جبران کسری بودجه به ویژه بودجه های رفاهی خود استفاده می کنند.

در توضیح این تصمیم محمود کمره ای معاون آموزشی دانشگاه تهران طی گفت و گویی با ایسنا ضمن اشاره برنامه این دانشگاه برای آغاز آموزش ترکیبی دانشجویان دانشگاه از نیم سال دوم تحصیلی گذشته، اظهار کرد: بعد از شیوع کرونا ویروس و مجازی شدن آموزش دانشجویان در دانشگاه ها، زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسبی برای ارائه آموزش های الکترونیکی در دانشگاه تهران فراهم شد و در این راستا تصمیم گرفتیم بعد از کرونا نیز از این بستر برای آموزش دانشجویان استفاده کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشنامه آموزش ترکیبی دانشجویان دانشگاه تهران تابستان ۱۴۰۱ ابلاغ شد و بر اساس این بخشنامه قرار بود آموزش دانشجویان از ترم اول به این صورت باشد که ۴ هفته اول دانشجویان در دانشگاه حضور داشته باشند و از ۱۲ هفته باقی مانده ۶ هفته از آموزش های به صورت مجازی و ۶ هفته نیز به شکل حضوری ارائه شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران تاکید کرد: آموزش نیم سال اول دانشجویان دانشگاه سال گذشته کاملا به شکل حضوری برگزار شد اما بر اساس بخشنامه فوق الذکر تصمیم گرفتیم آموزش نیم سال دوم ۱۴۰۱ به شکل ترکیبی باشد بر این اساس کلاس های دانشجویان از ۱۴ فروردین تا ۷ اردیبهشت سال جاری به صورت مجازی برگزار می شود.

کمره ای افزود: یکی از دلایل دیگری که موجب شد ما آموزش ترکیبی را در نیم سال دوم ۱۴۰۲ اجرایی در نظر بگیریم این بود که هر ساله پس از تعطیلات نوروز اغلب کلاس های درس خالی از دانشجو بودند و باتوجه به اینکه دانشجویان از اقصی نقاط کشور در دانشگاه تهران تحصیل می کنند، ممکن است در تهیه بلیط با مشکلاتی مواجه شوند در نتیجه این موضوع نیز دلیل دیگر تصمیم ما بوده است.

به گزارش ایسنا، اواخر مرداد ماه سال گذشته بود که شورای سیاستگذاری آموزش ترکیبی دانشگاه تهران پس از پشت سر گذاشتن تجربه دو ساله آموزش مجازی دانشجویان، بخشنامه ای تحت عنوان «دستورالعمل آموزش ترکیبی» منتشر کرد که در این بخشنامه تاکید شده است «باتوجه‌به اسناد بالادستی، مستندات راهبردی، مأموریت‌های جدید دانشگاه، بهره‌مندی از تجارب قبلی اعضای هیات علمی و دانشجویان و همچنین استفاده حداکثری از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد شده در راستای حفظ و بهبود کیفیت آموزش و در اجرای وظایف حوزه معاونت آموزشی دانشگاه، دستورالعمل آموزش ترکیبی در دانشگاه تهران تدوین و به اجرا گذاشته می‌شود"».

بر اساس بخشنامه فوق کلاس‌های درس در ۴ هفته ابتدای نیمسال به‌صورت حضوری و بر حسب نوع درس (نظری، نظری-عملی) در ۱۲ هفته بعد به‌صورت حداقل ۵۰ درصد حضوری و حداکثر ۵۰ درصد برخط برگزار می‌شود.

همچنین تاکید شده است نحوه برگزاری ۱۲ هفته پایانی نیمسال، پس از اعلام مدرس و تأیید گروه آموزشی مربوط و معاونت آموزشی دانشکده‌، دانشکدگان، مرکز، مؤسسه و پردیس، جهت اطلاع و بررسی در اختیار معاونت آموزشی دانشگاه قرار گیرد.

دانشگاه تهران در این بخشنامه تاکید کرده است که کلاس های عملی، مشمول این دستورالعمل نمی‌باشند و به‌صورت کاملا حضوری برگزار می‌شوند و حداقل زمان برگزاری کلاس‌های برخط در هر هفته به‌ازای هر واحد درسی، متناسب با نوع درس و طبق نظر مدرس خواهد بود. به طوریکه مدت‌زمان برگزاری کلاس‌های برخط حداقل ۵۰ دقیقه به‌ازای هر واحد درسی در هفته است.

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 53033
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha