دومین سال پاندمی کرونا مهلک‌تر از سال اول

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت:سال دوم شیوع ویروس کرونا ممکن است منجر به تلفات بیشتری نسبت به سال اول شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تدروس آدانوم گبرایسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در یک جلسه توجیهی در ژنو اعلام کرد که سال دوم شیوع ویروس کرونا ممکن است منجر به تلفات بیشتری نسبت به سال اول شود.

او در ادامه افزود: «کووید ۱۹ در حال حاضر منجر به مرگ بیش از ۳.۳ میلیون نفر شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد سال دوم این بیماری همه گیر بسیار کشنده‌تر از سال اول خواهد بود. جامعه جهانی باید از اقدامات بهداشت عمومی موثر و واکسیناسیون در مبارزه با بیماری همه گیر استفاده کند و به اشتراک‌گذاری واکسن‌ها از طریق سبد کوواکس با کشورهایی که با کمبود واکسن مواجه هستند، بپردازند. این مکانیزم، سریعترین راه برای اطمینان از پخش عادلانه واکسن‌ها خواهد بود».

بر طبق برنامه ریزی توزیع واکسن از طریق «کوواکس» قرار است تا پایان سال۲۰۲۱ میلادی، ۲ میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان تولید و توزیع شود.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرد.

در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹، مقامات چینی از شیوع ذات الریه پنومونی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. کارشناسان عامل ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده اند، این یک ویروس جدید است.

این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود. حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آن‌ها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود ۷ روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را فوریتی با اهمیت بین المللی تشخیص داد و نام رسمی آن را بیماری COVID-۱۹ گذاشت.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 14774
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha