نورپردازی خانه کوچک چگونه باید باشد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم که نورپردازی منزل نقلی خود را به چه نحوی انجام دهیم تا علاوه بر زیبایی به تمایز میان طرح ما و دیگران نیز بیانجامد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خانه‌های کوچک همیشه چالش‌های مخصوص به خود را در زمنیه دکوراسیون، چیدمان و… داشته اند. نورپزدازی این خانه‌های نقلی نیز یکی از این مسائل و چالش هاست که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

در ادامه با ما و نورپردازی خانه کوچک همراه باشید تا ببینیم که نورپردازی منزل نقلی خود را به چه نحوی انجام دهیم تا علاوه بر زیبایی به تمایز میان طرح ما و دیگران نیز بیانجامد؟

میزان نسبت رسیدگی به امورات خانه‌های کوچک و هزینه‌های آن‌ها متناسب با سطح درآمدی افراد بوده به همین دلیل تقاضا برای چنین خانه‌هایی رو به افزایش است. اکنون که اکثر افراد جامعه چنین شرایطی را برای زندگی خود انتخاب کرده اند، همگام با آن‌ها صنعت مد و دکوراسیون نیز همراه آن‌ها شده تا در این مسیر راه حل‌های جذابی را به آن‌ها پیشنهاد دهد.

در زمینه‌های مختلف راهکارهای متنوعی ارائه شده است و مردم نیز با استقبال از این موارد، مشوقانی برای رشد و توسعه آنان شده اند. با اینکه خانه‌ها کوچک شده اند، اما این کوکی دلیل بر این نیست که در این نوع فضاها خلاقیت‌های ما در طراحی منازلمان دچار محدودیت شود.

اگر چه در مواردی مانند استفاده از مبلمان خاص و بزرگتر از دسترس ما خارج شده اند، اما در عوض گزینه‌های بسیاری شکل می‌گیرند که نباید به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد. طراحی روشنایی منزل و نورپردازی خانه یکی از این موارد به حساب می‌آید.

چنین کاری که شاید تا به امروز کم اهمیت بوده و در ذهن شما معنی خاصی نداشته است می‌تواند تحولی عظیم در خانه و در پی آن باعث ایجاد احساسی خوب و خاص در منزل شما شود. پیش از آن که در مورد طراحی سیستم نورپردازی خانه کوچک شما به طرح موضوع بپردازیم به سراغ روش‌های افزایش حداکثری نور در خانه خواهیم رفت.

چراغ‌های خطی

یکی از روش‌ها در نورپردازی، چراغ‌های خطی است، در این چراغ‌های آویز، چندین لامپ در کنار یکدیگر به یک منبع متصل الکتریسیته هستند. این نوع ایده نورپردازی محبوب، برای فضای کوچک بسیار مناسب است. با این روش می‌توانید قسمت خاصی از فضا، که بیشترین نیاز به نور را دارد روشن کنید. بیشترین کاربرد آن بالای جزیره آشپزخانه یا میز ناهارخوری است.

استفاده از نور طبیعی

بهتر است با از بین بردن سطوح غیرضروری مانند دیوارهای پارتیشن، مسیر نور را مسدود نکنیم. نور طبیعی خورشید می‌تواند نور کافی را برای روشنایی فضا در اختیار خانه قرار دهد و نتیجه فوق العاده، به خصوص در فضاهای کوچک ایجاد کند.

می‌توانید به راحتی در صبح و بعد از ظهر روشنایی مطلوب در فضا خود داشته باشید. هر چه سایه‌ها کمتر، فضای کوچک اتاق، بزرگ تر، روشن‌تر و گسترده‌تر به نظر می‌رسد. بهتر است در خانه‌های کوچک استفاده از پنجره‌های وسیع به حداکثر برسد. همچنین، پرده‌ها باید با دقت انتخاب شوند تا آنجا که می‌توان نازک باشند، تا به راحتی نور از پشت آن به داخل اتاق نفوذ کند.

عدم استفاده از چراغ آویزهای بزرگ

یکی از ترفندهای هوشمندانه در نورپردازی فضاهای کوچک، استفاده از وسایل روشنایی کوچک است. یک چراغ آویز بزرگ باعث می‌شود فضای اتاق کوچک، پر و شلوغ دیده شود. در عوض نوع کوچک آن، می‌تواند فضای بیشتری را بدون کاهش عملکرد روشنایی بخشد. چراغ آویز کریستالی یا سنتی برای خانه‌ای با فضای کم اصلاً مناسب نیست.

استفاده از هالوژن‌های سقفی

روش دیگر برای نورپردازی، استفاده از هالوژن‌های سقفی است؛ که بهترین گزینه برای فضاهای جمع و جور با سقف کوتاه است، فضای کمی را اشغال می‌کند و فضا را کاملاً روشن کند. در این روش، چراغ به سقف نصب می‌شود و از سقف به عنوان منبع نور بهره می‌برد. این نوع نور کاملاً مدرن و به روز است و بین طراحان محبوبیت خاصی دارد. هدف از استفاده از هالوژن‌های سقفی علاوه بر ایجاد جلوه بصری، افزایش حس و حال خوب در فضا است. برای رسیدن به این هدف، آن را با چراغ آویزهای تزئینی و آباژور رومیزی ترکیب کنید تا فضای اتاق متعادل و دل پذیرتر شود.

ترکیب انواع وسایل نورپردازی

اکثر طراحان موافق هستند که شما به بیش از یک منبع نور در اتاق نیاز دارید. همچنین برای جلوگیری از هرگونه خستگی، که در اثر استفاده از یک وسیله ثابت ایجاد می‌شود، این روش گزینه خوبی است. وسایل نور خود را به گونه‌ای در فضا قرار دهید که کل فضا را روشن کند و هیچ گوشه تاریکی باقی نماند. شما می‌توانید در طراحی خود نورهای سقفی، دیواری و کف را با هم ترکیب کنید. سعی کنید از هر نور متناسب با نیاز و عملکرد آن بهره ببرید.

نورپردازی و روشنایی آشپزخانه کوچک

با در نظر گرفتن اینکه این محیط مدت زمان زیادی پذیرای افراد در خانه است، به همین دلیل باید جذابیت آن رعایت شده و خللی در کارایی آن به وجود نیاید. بعلاوه وجود نور کافی و مناسب برای آشپزخانه از ضروریات اولیه چنین مکانی است که باید در ابتدای طراحی و ساخت دکوراسیون آن این موارد لحاظ گردد.

برای این بخش نور روز به صورت معدود و شاید بدون آن به پیش رود هر چند وجود پنجره و نورگیر نیز از الزامات طراحی است. با این وجود نور مصنوعی در آشپزخانه کاربرد بیشتری دارد. ابزارهای پخش نور اگرچه در طی زمان پیشرفت کرده و دچار تحولاتی شده اند، اما در کارایی آن‌ها ضعفی به وجود نیامده است.

هر چه لوازم نورپردازی جدیدتری استفاده کنید، کارایی بهتر و بیشتری نصیب آشپزخانه شما خواهد شد و هزینه‌های تحمیلی نیز به طور قابل قبولی کاهش پیدا خواهد کرد. لامپ‌های ال‌ای دی و نوردهنده‌های اس ام دی که به تازگی وارد بازار لوازم الکتریکی شده اند ضمن مصرف پایین جریان برق، چندین برابر موارد مشابه خود روشنایی می‌بخشند.

از قابلیت‌های دیگر آن‌ها ایجاد تنوع و توانایی پیاده سازی به حالت‌های دلخواه است. لامپ‌های نواری و رشته‌ای است ام دی که نوری تخت و یک دست تولید می‌کنند از جمله دوست داشتنی‌ترین چشمه‌های نوری هستند که در زیر قاب کابینت‌های اشپزخانه، بالای تاج آشپزخانه و کابینت‌ها و همین طور در قسمت مخفی گچبری‌ها یا سقف‌های طرح دار جای می‌گیرند و نور غیر مستقیم تولید می‌کنند.

مهتابی

نورهای هالوژنی نیز از جمله نورهای مورد اقبالی هستند که به فضا حالت لوکس ترس می‌دهند و در نورپردازی خانه کوچک شما تغییرات بزرگی پدید می‌آورند. این نوع نورپردازی‌ها به مواردی دیگری نیاز دارند تا بتوانند توانایی‌های خود را عرضه کنند. از جمله کمک کننده‌ها به چنین نورپردازی، استفاده از دکورهای شیشه‌ای یا فلزی است که با پخش و شکست نور در فضای خانه چشم‌ها را به خود خیره خواهد کرد.

نور مرکزی آشپزخانه نیز باید به نحوی باشد که تمام محیط را روشن کرده و نور واقعی به محیط برساند. اهمیت وجود نظافت در آشپزخانه و روشنایی کافی برای انجان مواردی، چون پخت و پز باعث می‌شود خانم‌ها در نورپردازی آشپزخانه حساس‌تر از سایر مکان‌ها باشند.

ترکیب نور آشپزخانه متأثر از سبک طراحی و چیدمان دکوراسیون آن است. برای مثال در محیط مدرن ترکیب نور سفید و زرد بسیار پسندیده و قابل توجه خواهد بود. در مورد دکوراسیون روستیک، اما باید از نور زرد استفاده کرد، همانطور که در دکوراسیون به سبک مینیمال به جز رنگ سفید رنگ دیگری برای آن قابل تصور نیست.

هر چند موارد ذکر شده در آشپزخانه با سلیقه طراح و مخاطب آماده استفاده خواهد بود، اما بر اساس اصول رنگ و طرح در خانه و اصول ست کردن رنگ‌ها با هم، این نکات اعتبار هنری به فضا خواهد بخشید.

منبع:ساعد نیوز

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 14778
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha