"همتی" که در کوره بورس ذوب شد

در حالی که سهامداران طی روزهای اخیر در حال امیدوار شدن به بورس بودند ریزش مجدد شاخص در دو روز پیاپی دوباره ناامیدی را به اردوگاه سهامداران برگرداند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ درحالی‌که طی روزهای اخیر شاخص روند مثبتی به خود گرفته بود و فعالان بازار سرمایه به‌آرامی در حال امیدوار شدن به آینده بورس بودند اما؛ با روند کاهشی شاخص طی دو روز گذشته یعنی "یکشنبه و دوشنبه" هفته جاری، همه امیدها ناامید شد تا مجدداً ناامیدی به اردوگاه سهامداران بازگردد.

بر اساس این گزارش، پس از چند روز سبزی بورس تهران و مثبت شدن شاخصی که کار خود را از روز یکشنبه با حرکت رو به رشد آغاز کرده بود، نتوانست در این مسیر ثابت قدم باشد و در پایان با اُفت ۷۹۱ واحدی به کار خود پایان داد؛ با پایان یافتن بازار و در شامگاه یکشنبه محمدابراهیم آقابابائی رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه از واریز معادل ریالی مبلغ ۵۰ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی به صندوق تثبیت خبر داد و گفت: مطابق مصوبه ۱۴۰۰.۲.۷ شورای هماهنگی اقتصادی دولت مبلغ ۱۰۳۴ میلیارد تومان به‌حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریزشده است.

بسیاری از فعالان بورس انتظار داشتند این خبر مثبت بتواند به‌عنوان محرکی برای بازار عمل کند و شرایط شاخص را همانند چند روز گذشته به سمت بالا سوق دهد امری که در معاملات روز دوشنبه ۱۸۰ درجه خلاف انتظار سهامداران اتفاق افتاد و فشار عرضه در بازار بسیار زیاد شد.

با شروع بازار، سهام خودرویی که بدون دلیل توجیه‌کننده‌ای روز قبل‌تر قفل در صف خرید بودن این بار باز بدون دلیل در صف فروش قفل شدند تا چشم بازار که همواره به نمادهای خودرویی است در تبعیت از آن در سایر نمادها نیز به‌صف بنشیند تا شاخص با فراغ بال بیشتری به ریزش خود ادامه دهد.

این در حالی است که با توجه به رشد قیمت کامودیتی‌ها به نظر می‌رسید که حداقل این سهام در وضعیت خوبی قرار بگیرند تا به‌واسطه آن‌ها شاخص بتواند سبز بماند، اما بازار بار دیگر نشان داد که هیچ تفاوتی بین سهام قائل نیست و در صورت ریزش این موضوع به همه سهام تسری می‌یابد. درنتیجه ۳۵۲ نماد در صف فروش قرار گرفتند و شاخص با بیش از ۱۴ هزار واحد اُفت به یک‌میلیون و ۱۷۴ هزار واحد رسید تا سهامداران بیش از گذشته نگران شکسته شدن مقاومت شاخص باشند.

تمام این اتفاقات در حالی رخ‌داده مسئولان بورس چنان خبر واریز ۵۰ میلیون دلار را در بوق و کرنا کردند که نه‌تنها این مبلغ به کمک بازار نیامد بلکه آقایان مسئول به‌جای اینکه با آن سروسامانی به بازار دهند آن را در بالشت و زیر سرخود پنهان کردند.

محمدابراهیم آقابابایی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه که از تزریق این مبلغ خبر داده بود اعلام کرد: با بخشی از این پول خریدهایی در بازار سرمایه انجام شد.

وی مدعی شد؛ نمی‌توان همه منابع را در یک روز خرید کرد و صندوق تثبیت بازار در چارچوب سازمان بورس بخشی از پول مذکور را سهم خرید و این فرآیند در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و حمایت از بازار سرمایه تداوم دارد.

اکنون باید از مسئولان سازمان بورس پرسید در مقابل پولی که از بازار خارج شد ۵۰ میلیون دلار چه محلی از اعراب دارد که آن را هم به‌صورت قطره‌چکانی و با منت به بازار تزریق می‌کنید و تازه به مدیریت خود می‌بالید و از تداوم حمایت از بازار سخن می‌گویید، حمایتی که موجب ریزش ۱۴ هزار واحدی بازار در یک روز شد همان بهتر است که صورت نگیرد و به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان بورس، اگر بازار به حال خود رها شود قطعا زودتر به نتیجه خواهد رسید و در پایان باید گفت؛ از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید!

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 14865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha