"سینا استوی" یک کلاهبردار است / پول مردم در صرافی کریپتولند می تواند بازگردد

بیات عضو انجمن بلاک چین ایران دلیل دستگیری استوی را تولید توکن BRG عنوان کرد و گفت: خود صرافی کریپتولند با وجود اینکه مجوزی ندارد اما مشکلی از نظر کارکرد ندارد. پول مردم در کریپتولند قابل عودت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ روز گذشته در حساب رسمی توییتری سینا استوی مدیر عامل صرافی رمز ارز کریپتولند، خبری با عنوان دستگیری او منتشر شده بود.

در این پیام که توسط مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری در ایران در صفحه تویتری استوی منتشر شده، دلیل بازداشت او را " اختلال در نظام اقتصادی" عنوان شده است. شرکت "یکتا اکسیر سبز" با نام تجاری کریپتولند از سال ۱۳۹۶ در زمینه بلاکچین و رمزارزها فعالیت داشته و جزو اولین صرافی‌های رمز ارز در ایران است؛ فعالیت آن در حال حاضر محدود به کاربران داخل ایران است.

انجمن بلاکچین، انجمن فین تک و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور همزمان اعلام کردند سینا استوی، عضو هیچ یک از این تشکل‌های صنفی و علمی معتبر بخش خصوصی حوزه بلاکچین و رمز ارز کشور نبوده است.  

از سال ۹۷ با افزایش تولید رمز ارز توسط ماینرها در ایران، بحث رمز ارزها در ایران بر سر زبان‌ها افتاد و بعد از مدتی با محدود کردن فعالیت استخراج رمز ارز، وزارت صمت اقدام به جمع آوری ماینرها کرد، اما در سال‌های بعد به دلیل ارز آوری رمز ارزها، اجازه استخراج رمز ارز به فعالین این حوزه داده شد اما مجوز معامله گری به سرمایه‌گذاران داده نشده است.

هفته گذشته هم قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای  به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی خواستار محدودسازی درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شد.

در بخشی از این نامه قالیباف با استناد مطالعات آینده پژوهشی صورت گرفته در این زمینه "غیر متمرکز بودن آن و تقابل با حاکمیت پول‌های ملی و نظم اقتصادی و ایجاد بستر برای فعالیت غیرقانونی" را از ایرادات مطرح شده برای ادامه کار رمز ارزها عنوان کرده است. پیشتر همتی رئیس بانک مرکزی از دادن مجوز به چند صرافی برای تامین ارز از طریق رمز ارزها خبر داده بود.

او معاملات رمز ارز در ایران را محدود به تولید آن دانست و گفته" مبادله رمز ارزها بین یکدیگر مجاز نیست". این در حالیست که انجمن بلاکچین ایران، خواستار قانونی کردن معاملات رمز ارز در ایران شده است.

دلیل دستگیری استوی

می‌گوید: ما صرافی‌های که مورد تایید انجمن بلاک چین باشند داریم اما هنوز مجوزی از بانک مرکزی نتوانستیم دریافت کنیم.   آماری که بیات از تعداد فعالین رمز ارز در ایران تخمین زده، حدود ۵ میلیون نفر است و می‌گوید تا حدود ۶ ماه آینده این عدد ممکن است به ۱۵ میلیون نفر برسد.

او علت دستگیری استوی را راه اندازی توکین (BRG) عنوان کرد و گفت: خود کارگزاری کریپتولند مشکلی ندارد، علت اصلی دستگیری او راه اندازی توکین بی ار جی است که هیچ گونه اطلاعات یا پشتوانه‌ای ندارد.

بیات می‌گوید: مشکل رمز ارزی که استوی تولید کرده این است که هیچ گونه پشتوانه اطلاعاتی ندارد و این یک نوع کلاهبرداری محسوب می‌گردد.

به گفته این کارشناس حدود ۸۴ درصد این پروژه در اختیار شخص استوی است، بنابراین قیمت آن را خودش تعیین می‌کند و یک عدد الکی را خود فرد خلق می‌کند.

این عضو انجمن بلاکچین ایران با توجه به عملکرد استوی در رمز ارز "بی ار جی"  را نوعی پولشویی و سفته بازی می‌داند و می‌گوید: این رمز ارز بدون هیچ اطلاعات و پشتوانه‌ای چیزی نمی‌ارزد؛ قیمت آن از ۲ هزار تومان به یکباره به ۴ هزار تومان می‌رساند و با این کار مردم را فریب می‌دهند. بلاکچین آمده که برای مردم باشد نه اینکه ۸۴ درصد از سهم آن در اختیار یک شخص و رئیس این پروژه باشد.

یکی از نگرانی‌های که بعد از دستگری استوی مدیر عامل کریپتولند ایجاد شد، احتمال بلوکه شدن پول مشتریان این کارگزاری است که بیات گفت: پول مردم در کریپتولند قابل عودت است، اما آن‌های که رمز ارز BRG خریداری کردند ممکن است به راحتی نتوانند پول خود را دریافت کنند و احتمال باید فرآیند شکایت را در پیش بگیرند.

او با تاکید اینکه صرافی کریپتولند هیچ گونه مجوزی از انجمن بلاک چین دریافت نکرده است، می‌گوید: صرافی‌های مختلفی از انجمن بلاکچین مجوز دریافت کردند که اسامی آن‌ها وجود دارد اما این مسئله به معنی تایید بانک مرکزی نیست چرا که این بانک هنوز مجوزی برای این کارگزاری‌ها صادر نکرده است.

خروج ارز از کشور، حرکت نقدینگی دست مردم به سمت رمز ارزها و خروج از بازارهای دارایی در ایران و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال از دلایل مهم مطرح شده در خصوص عدم ارائه مجوز و قانونی کردن معاملات رمز ارز در دولت عنوان شده است. بیات برداشت مسئولین از خروج ارز از کشور به خاطر سرمایه گذاری در رمز ارز را اشتباه می‌داند و در دفاع خود از قانون مدار کردن فعالیت رمز ارز در کشور به آمار خروج ۲.۲ میلیارد دلار در چهار ساله گذشته اشاره کرد و توضیح داد: در چهار سال گذشته طبق ۲.۲ میلیارد دلار ارز از ایران برای خرید بیت کوین از ایران خارج شد بنابراین راه مردم را نمی‌توان ببندند و آن‌ها به هر طریقی به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار حرکت می‌کنند.

او گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم به این سمت حرکت می‌کنند و به جای اینکه راه را برای مردم ببنیدم باید راه قانونی برای آن‌ها باز کرد.

چه عواملی سبب حرکت این حجم از نقدینگی در ایران به سمت رمز ارزها با وجود ریسک بالای آن شده است؟ بیات سر خوردگی مردم از بازار سرمایه را دلیل این حرکت می‌داند و  می‌گوید: به هر بهانه مردم را به بورس فرستادن و آن‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار پر ریسک کردند و بعد از مدتی ۸۰ درصد از کسانی که در بورس وارد شدن زیان کردند و یک نفر هم پاسخگویی زیان آن‌ها نبود؛ به نوعی ۵۰ میلیون سهامداری که به بازار آمدند هوشیار شدند که بازار به نام رمز ارز هست که می‌توانند سود خوبی کسب کنند و از طرفی به خاطر ریزش بورس انگیزه ورود مردم به بازار ارز دیجیتال بیشتر شد.

آماری که بیات داد، بیش از ۶۰ درصد از کسانی که وارد بازار سرمایه شدند در طول شش ماهه گذشته با ریزش بورس بوده است و پیشبینی می‌شود تا ۶ ماه آینده تعداد کسانی که در ایران به رمز ارزها وارد شدند به ۱۵ میلیون نفر برسد.

پیش بینی قیمت بیت کوین

عضو انجمن بلاچین ایران دلیل عدم قانون گذاری و مجوز ندادن به کارگزاری‌ها را منافع اقتصادی دولت عنوان کرد و گفت: دولت بازار رمز ارزها را رقیب اقتصادی خود می‌داند و به جای اینکه مجموعه‌های فعال در این زمینه را قانونی کند و مالیات از آن‌ها دریافت کند، راه قانونی آن را می‌بندد.

قیمت بیت کوین در هفته‌های اخیر ریزش زیادی داشته و از ۵۰ هزار دلار به ۴۴ هزار دلار در آخرین روز معاملات رسیده است. ایلان ماسک مدیر عامل تسلا هم در توئیتی از دارندگان بیت کوین خواسته که از این رمز ارز استفاده نکنند. بیان در پیش بینی قیمت بیت کوین محدود ۳۸ تا ۴۰ هزار دلار را تخمین زده است و می‌گوید: اگر جامعه خریداران بر روی سقف ۴۰ هزار دلار توافق کنند، احتمال رشد بالا را دارد.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
کد خبر: 14875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      3 0
      برین تو سایت فارسی من از پیگیری وضعیت کریپتولند حمایت کنید،هر چی تعداد بیشتر باشه بهتره،شاید زودتر پیگیری کنن،به دیگران هم خبر بدین.
    • MA IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      2 0
      لطفا توجه کنید. در سایت کارزار موردی با نام درخواست ایجاد امکان برداشت سرمایه از صرافی کریپتولند وجود دارد. تا الان حدود 2088 نفر امضا کرده اند. از همه کاربران قربانی شده صرافی کریپتولند خواهشمندم به این سایت مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. https://www.karzar.net/cryptoland-accounts
    • babak IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      1 0
      احتمالا یکی از کاندیداها برا تبلیغات پول لازم داره،از جیب مردم داره هزینه میکنه.