طلا ارزان می‌شود!/ شاخص بورس و نرخ ارز چشم انتظار نتیجه جلسه اقتصاددانان با بانک مرکزی/طلای سیاه به ۱۰۰ دلار می‌رسد؟

روند بازار طلا از ارزان شدن طلا و سکه در هفته پیش رو البته به شرط نبود جو روانی منفی و شوک مالی، خبر می‌دهد.در بازار بورس هم افت قیمت در چند محصول پتروشیمی، کاهش حمایت حقوقی‌ها و افزایش عرضه‌ها بعد از یک هفته که بازار روند مثبتی داشت در کنار عوامل بنیادی کلان مثل نرخ بازده تا سررسید بالا در بازار بدهی، مهمترین عوامل افت شاخص بورس بودند که البته چند شرکت هم گزارشات ناامید کننده‌ای برای سه ماهه آخر ۱۳۹۹ منتشر کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت چندان به شرایط انتخاباتی که حاکم بر کشور است، واکنشی نداشتند و نوسانات جزئی که به کاهش نرخ‌ها ختم شد خبر از بی اهمیتی بازارها به این موضوع بوده است.

البته دلیل این نوسانات به بازارهای جهانی هم باز می‌گردد و به نظر می‌رسد بازار نفت یکی از پر نوسان‌ترین‌ بازارها در هفته گذشته بوده است.

بازار نفت تحت تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا / طلای سیاه به ۱۰۰ دلار می‌رسد؟

 از آنجا که سرمایه‌گذاران پس از اعلام مقامات مبنی بر پیشرفت مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای، برای بازگشت عرضه نفت ایران آماده می‌شوند، قیمت نفت پس از تجربه افت برای سه روز متوالی، روز جمعه افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه جولای ۸سنت معادل ۰.۱درصد افزایش یافت و به ۶۵دلار و ۱۹سنت در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای ماه جولای، با ۲۲سنت معادل ۰.۴درصد رشد، با قیمت ۶۲دلار و ۱۶سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

اما نگاه‌ها را از بازارهای جهانی به داخل کشور باز می‌گردانیم و به تابلوی شیشه‌ای سعادت آباد نظری می‌کنیم.

بورس در ابتدای هفته با تزریق ۵۰ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی مواجه شد، اما گویا این امر تاثیر قابل قبولی در شاخص نداشت چرا که ریزش‌ها همچنان در بورس ادامه پیدا کرد.

شاخص بورس با ریزش ۱۸ هزار واحدی در پایان معاملات هفته، به پله یک میلیون و ۱۵۴ هزار واحدی رسید.

پتروشیمی‌ها یکی از مقصران ریزش آخرین هفته اردیبهشت ماه بورس

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در باره علت روند نزولی شاخص بورس در آخرین هفته اردیبهشت گفت: افت قیمت در چند محصول پتروشیمی، کاهش حمایت حقوقی‌ها و افزایش عرضه‌ها بعد از یک هفته که بازار روند مثبتی داشت در کنار عوامل بنیادی کلان مثل نرخ بازده تا سررسید بالا در بازار بدهی، مهمترین عوامل افت شاخص بورس بودند که البته چند شرکت هم گزارشات ناامید کننده‌ای برای سه ماهه آخر ۱۳۹۹ منتشر کردند.

او درباره تاثیر تغییر دامنه نوسان تصریح کرد: مهمترین تاثیر تغییر دامنه نوسان به مثبت ۵ و منفی ۵، افزایش حجم معاملات و نقدشوندگی سهام بود و همچنین اثر روانی منفی برای صف فروش و استفاده از محدودیت دامنه نوسان منفی برای خروج در نرخ‌های بالاتر را تعدیل کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: پیش بینی بازار بورس در روزهای آینده دشوار است، ولی معتقدم دلار تا انتخابات به کانال ۲۳ هزار تومانی برسد و بعد از آن در صورت احیای برجام به پله ۲۲ هزار تومان نزول یابد و سپس تا پایان سال با توجه به حجم نفدینگی و تورم ریالی در کانال ۲۵ هزار تومانی برای دو سال تثبیت می‌شود.

او اظهار کرد: به نظر می‌رسد بورس تا انتخابات ریاست جمهوری در سطوح فعلی نوسان خواهد داشت و بعد از برجام مدتی منفی و احتمالا تا پایان سال رشدی حداقلی و کمتر از تورم را تجربه کند. البته اگر ریال به هر دلیلی تضعیف شود یا نرخ بهره کاهش محسوس داشته باشد، بازده بورس افزایش می‌یابد.

خریداری برای طلا نیست

در این هفته بازار طلا با ریزش قیمت ها، نرخ سکه تمام بهار آزادی را وارد کانال ۹ میلیون تومانی کرد.

محمد کشتی آرای نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در این هفته شاهد افزایش نرخ اونس جهانی طلا در بازار بوده ایم و برخلاف آن قیمت ارز روند نزولی داشت و تقاضا نیز کاهش یافته بود که البته از طرف دیگر عرضه در بازار سیر صعودی داشت.

او افزود: نکته قابل توجه این است که در روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ حباب سکه بعد از چندین سال به صفر رسید. به طور متوسط قیمت اونس جهانی در این هفته حدود ۳۹ دلار افزایش یافته است.

کشتی آرای تصریح کرد: قیمت انواع سکه در این هفته به طور کلی روند نزولی داشت و نرخ سکه طرح قدیم به طور متوسط حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته، همچنین سکه طرح جدید حدود ۲۳۰ هزار تومان ارزان شده است.

او اظهار کرد: قیمت نیم سکه و ربع سکه در این هفته با نوسان ناچیزی همراه بود و سکه یک گرمی نیز به طور میانگین حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت را در این هفته تجربه کرد. هر مثقال طلای آب شده به نرخ ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۷ هزار تومانی به یک میلیون و ۱۶ هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای ۲۴ عیار در آخرین روز هفته با نرخ یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان معامله شد.

کشتی آرای گفت: معتقدم قیمت اونس جهانی میل به کاهش ندارد، اما بازار طلا و سکه در کشور بیشتر متاثر از نرخ ارز است که نتیجه مذاکرات وین و نزدیک‌شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند بر نرخ ارز، طلا و سکه تاثیر بگذارد.

نمودار قیمت سکه

طلا ارزان می‌شود!/ شاخص بورس و نرخ ارز چشم انتظار نتیجه جلسه اقتصاددانان با بانک مرکزی

در پایان نگاهی به نوسانات نرخ دلار می‌کنیم. ابتدای این هفته  بازار ارز با نرخ ۲۰ هزار تومان برای دلار آغاز به معاملات کرد و در پایان هفته نرخ دلار به ۲۲ هزار و ۳۹۷ تومان رسیده است.

نمودار قیمت ارز

طلا ارزان می‌شود!/ شاخص بورس و نرخ ارز چشم انتظار نتیجه جلسه اقتصاددانان با بانک مرکزی

حالا باید منتظر ماند و نتیجه جلسه روز پنجشنبه رئیس کل بانک مرکزی با اقتصاددانان که قطعا آثار چند وجهی بر بازار ارز و بورس خواهد داشت را  در هفته پیش رو مشاهده کرد.

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
کد خبر: 14987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha