وضعیت امروز بورس حاصل نااطمینانی در اقتصاد ایران است/شلوغ بودن بازارهای طلا و ارز ناشی از پولی است که از بورس خارج شده/ در بورس افرادی داریم که راه هایی برای صف درست کردن بلدند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: در بورس افرادی داریم که راه هایی برای صف درست کردن بلدند، هر چند این افراد همچنان در بورس هستند و بازیگری خود را دارند اما وضعیت امروز بورس حاصل مسائل سیاسی و نااطمینانی به اقتصاد لرزان ایران است.بعد از تغییر رئیس بورس علی رغم سبز شدن یکی دو روزه بورس اما شاهد ریزش های مکرر بازار بودیم، با اینکه بازیگران بازار خواستار آن بودند که نشان دهند با تغییر رئیس سازمان انتظارت مثبت ماندگار نیست.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد آلبرت بغزیان اقتصاددان و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این پرسش که اصلی ترین دلیل ریزش های مکرر بورس طی هفته های اخیر از نظر شما چیست، گفت: طی هفته های اخیر بورس دچارالتهاب های بیشماری شده اما مساله این است که فقط حال و احوال بورس بد نیست، بلکه حال اقتصاد ایران وخیم است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: شرایط جنگی کشور از عمده ترین دلایلی به شمار می رود که نقش مهم و برجسته ای در ریزش های مکرر بورس ایفا می کند. قرمز بودن بورس علی رغم انتظارات بعد از روی کار آمدن دولت جدید را می توان به التهابات سیاسی و نظامی منطقه ای ربط داد.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: قبل از بالا گرفتن جنگ و درگیری در غزه بورس یک روز سبز بود یک روز قرمز، به این معنا که بازیگران بورس خود انتخاب می کردند کدام روز بورس قرمز پوش باشد یا سبز پوش.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: بازیگران بورس را می توان به بنگاه های املاکی تشبیه کرد که دریک محله می توانند عامل افزایش قیمت شوند یا بنگاه های ماشینی که می توانند ماشین خاصی را تبلیغ کنند، لذا بازیگران بورس طی ماه های گذشته جریان سازی هایی را با تشکیل صف خرید یا فروش و جذاب کردن یا عدم جذابیت بخشیدن به سهمی ایجاد کردند.
آلبرت بغزیان معتقد است: از سال ۹۹ بعد از ریزش بورس بازیگران بورس مدام در بازار فعال بوده اند با حساب سازی ها و حساب رسی هایی که خوب بلدند نکات اصلی را برای مشتریان لاپوشانی کنند.
وی در این باره افزود: در بورس افرادی داریم که راه هایی برای صف درست کردن بلدند، هر چند این افراد همچنان در بورس هستند و بازیگری خود را دارند اما وضعیت امروز بورس حاصل مسائل سیاسی و نااطمینانی به اقتصاد لرزان ایران است.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: بعد از تغییر رئیس بورس علی رغم سبز شدن یکی دو روزه بورس اما شاهد ریزش های مکرر بازار بودیم، با اینکه بازیگران بازار خواستار آن بودند که نشان دهند با تغییر رئیس سازمان انتظارت مثبت ماندگار نیست اما واقعیت این است که حال و روز اقتصاد ایران خوب نیست و نمود این وضعیت در بورس قابل مشاهده است.
آلبرت بغزیان معتقد است: حتی اگر بانک مرکزی و دولت پولی به بورس تزریق کند ممکن است چند روزی وضعیت بورس را تغییر دهد بنابراین نباید به سراغ درمان های موقتی مثل تزریق پول رفت، چرا که بورس یکی دو بیمار ندارد که با تزریق پول بتوان حال این بیماران را بهبود بخشید، حال اقتصاد ایران بد است و با تزریق پول به بورس حال هیچ بخشی خوب نمی شود.
بغزیان با اشاره به اینکه بازار طلای جهانی نیز متاثر از وضعیت جنگی منطقه است گفت: حمله حماس به اسرائیل و اسرائیل به غزه و لبنان بازارهای مختلفی را از خود متاثر کرده اما بار فشار این تنش ها روی بازار ایران ازجمله طلا و ارز نمایان است.
وی در این باره یادآور شد: تهدیدات نظامی به ایران زمینه ساز نگرانی مردم و سرمایه داران و سرمایه گذاران شده است .وقتی در اقتصادی نگرانی ایجاد می شود تنها جایی که پول سرگردان در آنجا می تواند قدرت خرید خود را حفظ کند بازار ارز و طلاست.
وی افزود: هر موشک و توپی که از سوی طرفین شلیک شود به معنای بی ثباتی اقتصادی و سرمایه گذاری است بنابراین پول از بازار خارج و راهی خرید طلا و ارز می شود. شلوغ بودن بازارهای طلا و ارز ناشی از پولی است که از بورس خارج شده چرا که پول جدیدی وارد اقتصاد نشده که از این بازارها سر دربیاورد.

۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 61213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha