بی اعتمادی بازار سرمایه ناشی از بی اعتمادی مردم در حوزه سیاسی و اقتصادی است/نرخ ۳۰ درصدی بهره بانکی، بورس را ملتهب کرده/شرکت داری و حاکمیت شرکتی در ایران از اساس غلط و اشتباه است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: با اینکه گفته می شود شرایط اقتصاد کشور عادی است اما اوضاع بورس نشان می دهد اوضاع عادی نیست. بورس آیینه تمام نمای سیاست های داخلی و خارجی است و بازگو کننده اتفاقاتی است که در عالم سیاست و مسائل اجتماعی و اقتصادی در جریان است. با اینکه بازار طی یکی دو روز گذشته مثبت بوده اما تا زمانی که چالش های عنوان شده حل نشود؛ مثبت شدن ها موقتی است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علیرضا باغانی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد ناظر به ریزش ها و افت های مکرر بورس و دلایل این موضوع پرداخت و گفت: در معدود برهه های تاریخی قرار گرفتیم که بورس و بازار سرمایه کشور واقعیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به روشن ترین شکل ممکن نشان می دهد. بی اعتمادی فعلی بازار سرمایه را می توان ناشی از بی اعتمادی مردم به سیاست گذاری ها درحوزه سیاسی و اقتصادی ربط داد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به عنوان مثال، روز بعد از تحلیف رئیس جمهور ، میهمان جمهوری اسلامی ایران توسط اسرائیل در تهران ترور و بحث انتقام و پاسخ مشروع به اسرائیل برجسته می شود، علی رغم اینکه پاسخ مشروع حق ایران است اما باید این واقعیت پذیرفته شود که ریسک های نظامی وسیاسی بازارها را تحت تاثیرات منفی قرار می دهند و بازارها به ریسک های سیستماتیک بزرگ واکنش های منفی نشان می دهند.

وی در این باره یادآورشد: بالا بودن نرخ بهره بانکی و عدم اتخاذ تصمیمات به نفع کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی، بورس را ملتهب کرده است. نرخ ۳۰ درصدی بازدهی بدون ریسک و نرخ های بالای ۳۰ درصد سودی که با سیاست گذاری های غلط تعیین شده مانع سرمایه گذاری در بخش های مولد است.

وی افزود: افق اقتصادی دولت مشخص نیست و نمی توان به طور واضح عنوان کرد کابینه آقای پزشکیان تا چه اندازه می تواند وعده های ایشان در مناظرات را محقق کند و اقتصاد ایران را از قیمت گذاری دستوری دور کند.

علیرضا باغانی یادآور شد: به عنوان مثال طی روزهای گذشته حساب های پتروشیمی زاگرس به دلیل ۵ همت بدهی شرکت بابت نرخ خوراک و گاز بسته شد! بسته شدن حساب های این شرکت و شرکت های مشابه در وضعیتی صورت می گیرد که دولت با قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان کار را تعطیل می کند اما با این حال نرخ خوراک را افزایش می دهد و از بیمه و مالیات و سایر افزایش قیمت ها نمی گذرد، ضمن اینکه سایرمسوولیت های اجتماعی را به شرکت تحمیل می کند.

وی دراین باره گفت: با تحمیل های کارشکنانه ای که دولت به شرکت ها دارد نباید حساب یک شرکت معتبر را ببندد. به عنوان مثال فولاد مبارکه باید در اصفهان جاده و بیمارستان بسازد و آب را از خلیج فارس و دریای عمان برای تولید محصول تا اصفهان بیاورد آن وقت دولت شرکت را مجبور کند ارز خود را با نرخ دولتی عرضه کند!

علیرضا باغانی کارشناس بورس و بازار سرمایه معتقد است: شرکت داری و حاکمیت شرکتی در ایران از اساس غلط و اشتباه است. امروز بورس و اقتصاد کشور از داخل و خارج تحت فشاراست. قیمت گذاری دستوری و فشارهای متعدد دولت از داخل و اثرات تحریم ها از خارج دردسرزا شده است. قطع به یقین تا رسیدن به توافق اگر توافقی صورت بگیرد ماه ها زمان صرف می شود، پس دولت اصلاحات را از درون و از خود با رفع قیمت گذاری دستوری باید آغاز کند.

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: در حالی که سی درصد بازدهی بدون بهره درسیستم بانکی کشور اجرا می شود و همچنان شاهد قیمت گذاری دستوری هستیم، به خودروساز و فولادی اجازه قیمت گذاری واقعی داده نمی شود لازم به ذکر است حاشیه سودمحصولات صنعتی ۱۷ درصد حتی به ۱۵ درصد هم رسیده است. در چنین شرایطی مردم در بازاری با چنین بازدهی سرمایه گذاری نمی کنند، مشخص است که سود ۳۰ درصدی بدون ریسک را ترجیح می دهند، واضح است شرایط کنونی بورس برگرفته از سیاست های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یا به طور مشخص سیاست های اقتصادی است.

علیرضا باغانی معتقد است: با اینکه بازار طی یکی دو روز گذشته مثبت بوده اما تا زمانی که چالش های عنوان شده حل نشود؛ مثبت شدن ها موقتی است. با اینکه از صندوق توسعه ملی پول به بازار تزریق شد و دامنه نوسان یک درصد شد با این حال شاهد خروج پول از بازار هستیم.

وی با انتقاد از نوع عملکرد مسولان و خسارت هایی که به بورس زده اند، گفت: ایران جزء معدود کشورهایی به شمار می رود که سرمایه گذاری خارجی درآن صفر است. درچنین وضعیتی باید قدر سرمایه های داخلی را دانست اما بی مبالاتی و بی کفایتی ها باعث سوخت بخش زیادی از سرمایه مردم در بورس شد، در حالی که مدیریت صحیح بورس می توانست زمینه ساز تقویت بازار سرمایه ای شود که به نوعی آبروی اقتصاد ایران است.

وی درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: با اینکه گفته می شود شرایط اقتصاد کشور عادی است اما اوضاع بورس نشان می دهد اوضاع عادی نیست. بورس آیینه تمام نمای سیاست های داخلی و خارجی است و بازگو کننده اتفاقاتی است که در عالم سیاست و مسائل اجتماعی و اقتصادی در جریان است.

۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 58848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha