افزایش یا کاهش شاخص بورس از روند منطقی تبعیت نمی کند بلکه بیشتر تابع هیجانات است/ در بازار بورس سهامداران خرد مورد سوء استفاده قرار می گیرند/ سقوط آبشاری سهام،موقعیت خوبی برای فروش سهام نیست

صرفاً افزایش یا کاهش قیمت های سهام نمی تواند  معیار خوبی درصف خرید یا فروش قرار گرفتن سهام شرکت های عرضه شده در بورس باشد . بلکه وضعیت صورت های مالی ، به ویژه میزان فروش و سود و زیان سالهای گذشته وحال می تواند مبنایی برای تصمیم گیری برای خرید سهام باشد . نکته بعدی ،  درهنگام سقوط آبشاری سهام ، موقعیت خوبی برای فروش سهام نیست.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - بازار سرمایه بعد از صعود شدید میله ای شاخص بورس در شهریورماه سال ۹۹ که رشد شاخص کل فقط دریک مقطع کوتاه ازمرز دومیلیون واحدعبور کرد . این رشد دور از هر گونه دلایل عقلی ومنطقی اقتصادی بود . فقط القائات و تهییج احساسات رسیدن به سود زودرس می توانست سیل عظیمی از خریداران خرد را که با فروش دارایی های منقول وغیرمنقول خود درصف خریداران بازار سرمایه قرار دهد . که با فروش داراییها ی ثابت و پس اندازهای چندین ساله خود را در یک شرایط تورمی انتظاری با چاشنی تشویق دولتمردان ، حاصل عمر خودرا راهی بازار سرمایه نمودند . در یک چنین بازار سودآوری بود که نظر بسیاری از سرمایه گذاراران خرد را به خودش جلب کرد و البته دعوت مسؤلان ارشد سیاسی و اقتصادی وقت عزم متقاضیان خرد به خرید سهام بازار سرمایه را دو چندان کرد تا با فروش دارایی های ثابت و وجوه نقد خود را وارد بازار سرمایه نمایند. همزمان با هجوم سهامداران خرد در بازار سرمایه ، باتوجه به رانت اطلاعاتی یا با ارزیابی آینده بازار توسط سهامداران حقوقی و خرد حرفه ای دارای سرمایه های کلان ، ضمن کسب سود های گزاف با فروش سهام خود از بازار سرمایه خارج شدند . با این خروج تاکتیکی وکاهشی شدن روند شاخص کل بورس ، تعداد زیادی از سهامداران خرد وکلان دیگر را در صف فروش قرار داد و باعث کاهش شدید شاخص بورس گردید و شاخص کل بورس در مدت کوتاهی یعنی در عرض دو ماه درماه آذر سال ۹۹ به زیر یک میلیون و دویست هزار واحد رسید و به میزان ۶۸ درصد ارزش سهام سقوط نمود . بعد از این افت شدید شاخص بورس ، بازار سرمایه در مسیر خوف و رجاء قرار گرفت . سهامداران خرد بازار سرمایه که طیف زیادی از سهامداران راشامل می شد ، به کلی اعتماد خود را از دست دادند واین اعتماد بعدها به سختی قابل برگشت شد که با کوچکترین خبر ناخوشایند اقتصادی با عکس العمل سهامداران مواجه می شود . این رویداد نا خوشایند اولین ضربه کاری بود به بازار سرمایه وارد شد . جبران آن تا کنون به سختی قابل انجام شده است . لذا باید اقدامات سازنده برای برگشت اعتماد مردم به سرمایه گذاری های صاحبان سرمایه های خرد از طرف دولت چهاردهم و مدیریت جدید سازمان بورس انجام شود.

۱-شفاف سازی صورت های مالی لازمه عرضه سهام شرکت ها دربورس :

تجزیه و تحلیل دوره های رونق و رکود سهام در بازار سرمایه و بررسی شواهد آماری و تاریخی نمودار های افت و خیز شاخص کل سهام در دوره های مختلف نشان می دهد افزایش یا کاهش شاخص بورس ازیک روند منطقی و عقلی براساس واقعیات شاخص های کلان اقتصادی نبوده ، بلکه بیشتر تابع هیجانات حاکم برصف های فروش وخرید ، بر فضای حضور خریدارن و فروشندگان غلبه داشته و خریداران خرد حقیقی بدون ارزیابی های بنیادی یا تکنیکالی درصف های خرید و فروش قرارمی گرفتند . ازطرف دیگر عرضه بلوکی شرکت های عرضه شده در بورس بدون رسیدگی وحسابرسی عملکرد مالی شرکت های عرضه شده در یک دوره میان مدت ، می تواند در انتخاب درست خریداران کم تجربه خلل وارد نماید ، و تصویرروشنی از صورت های سود و زیان شرکت های بلوکی عرضه شده در بورس را مورد معامله قرار می دهند ، به اشتباه بیندازد و متقاضیان تازه وارد به بازار سرمایه را در خرید و فروش سهام که بدون توجه به تحلیل وضعیت صورتهای مالی شرکتها ی عرضه شده مورد معامله قرارمی دهند ، آنهارا با زیان پیش بینی نشده مواجه کند و مجدداً ازاعتماد آنها به بازار سرمایه کاسته شود . البته فرآیند شفاف سازی باید ازسوی سازمان بورس طبق قواعد و مقررات بازار سرمایه فراهم شود. به نظر می رسد این وظیفه در بازار داغ عرضه سهام شرکت های بلوکی به طور مطلوب انجام نمی شود و سازمان بورس باید با قوانین و مقررات سختگیرانه تری این وظیفه مهم را انجام دهد .

بنابراین یکی از ضروریات بازار سرمایه شفافیت مالی شرکت های عرضه شده است . اصل براین است اگر شرکتی زیان ده است یا صورت های مالی آن مبهم و غیر شفاف است نباید در بورس پذیرفته شود . سازمان بورس امین وحافظ منافع سهامداران بازارسرمایه است .

۲-اطلاع رسانی و شفافیت تبادل اطلاعات صحیح درمواقع ریزش بازار سرمایه :

موضوع دیگرکه دربازار سرمایه رواج دارد شایعه موضوعات مالی و اقتصادی گمراه کننده در تأثیر گذاری بر تصمیمات سهامداران خرد است ، به عنوان مثال طرح قیمت دستوری کالاها ی قابل عرضه دربورس کالا است . البته لازمه عرضه کالا در بورس کالا تعیین و کشف قیمت کالا در زمان عرضه و فروش کالا با توجه به بالاترین قیمت پیشنهادی از طرف متقاضی است . اصولاً بحث دستوری قیمت کالا برای کالاهای عرضه شده در بورس معنا ندارد . اگرقیمت کالایی نظیر خودرو در خارج ازبورس توسط دولت به عنوان تنظیم کننده عرضه و تقاضا در شرایط نامتعادل بازار و برای حمایت از مصرف کننده صورت انجام می شود و قیمت دستوری برای تنظیم بازار در دستور کار قرار می گیرد ، با آنچه که دربورس کالا عرضه می شود تفاوت دارد . وقتی در سال های اخیر قیمت خودروهای تولید داخلی با تأسی از افزایش قیمت خودروهای خارجی که واردات آنها به کلی ممنوع اعلام شده ، بدون هیچ منطق اقتصادی بی رویه افزایش یافت و وقتی در شرایط انحصاری وغیررقابتی ، قیمت خودروی داخلی رشد غیرمنطقی را دنبال کرده و در پی ممنوعیت واردات خوروهای خارجی و عدم وجود رقابت درعرضه وقیمت ، پس از خارج شدن قیمت خودروهای داخلی از شمول قیمت گذاری ، قیمت انواع خوروهای تولید داخل با هرکیفیتی افزایش چشمگیری پیدا کرد واین عطش افزایش قیمت غیر منطقی در آن دوره موجی از اعتراضات مردمی را به همراه داشت ، دولت هم به عنوان مدافع حقوق مردم در پی دستور سریع رییس جمهور وقت ، قرار شد قیمت خودروهایی که افزایش داده شده به قیمت قبلی خود برگردد. باتوجه به تبلیغات صاحبان منافع از افزایش قیمت خودرو ، موجی از تبلیغات مسموم درنشریات متعلق به جنا ح های خاص راه انداختند و برخی نشریات داخلی دانسته و ندانسته از جو ساختگی تبعیت کردند که دولت دوباره وارد سیاست دستوری قیمت گذاری خودرو شده است . در این قبیل از مسایل ساختگی که موج جوسازی توسط منفعت طلبان صورت می گیرد ، فقط سهامداران خرد مورد سوء استفاده قرار می گیرند و با کاهش شاخص کل بورس سهام اغلب شرکت های عرضه شده در بورس فرومی ریزد و باز سهامدران خرد بدون مطالعه در صف فروش سهام قرار می گیرند و سهام خود را با قیمت های پایین به سهامدارن حرفه ای می فروشند . در مواجهه با این مسایل دولت به سازمان بورس باید با توجه به وظیفه سنگینی درقبال سهامداران حقیقی در بازار سرمایه دارد ، اطلاع رسانی به موقع انجام دهد . دراین شرایط همانطور که اشاره شد ، اطلاع رسانی دولت و به ویژه سازمان بورس می تواند آگاهی سهامداران بازار سرمایه را در خرید و فروش سهام شرکت های عرضه شده مفید باشد .

این یک نمونه از واکنش سهامداران خرد در خصوص تغییرات قیمت کالا در شرکت های مورد اشاره بود که ذکر شد ، منطبق برهیچ واقعیتی نیست . صرفاً افزایش یا کاهش قیمت های سهام نمی تواند معیار خوبی درصف خرید یا فروش قرار گرفتن سهام شرکت های عرضه شده در بورس باشد . بلکه وضعیت صورت های مالی ، به ویژه میزان فروش و سود و زیان سالهای گذشته وحال می تواند مبنایی برای تصمیم گیری برای خرید سهام باشد . نکته بعدی ، درهنگام سقوط آبشاری سهام ، موقعیت خوبی برای فروش سهام نیست . به ویژه فروش سهامی که در پی کاهش ارزش سهام متعلق به شرکت های عرضه اولیه سهام خریداری شده همراه باشد .

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
کد خبر: 60550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha