تامین مالی دولت از بورس زمینه ساز تعمیق رکود در بازار سرمایه شده است/ بازیگران بورس تاثیر عمده ای در خرید و فروش سهام و مثبت و منفی شدن بازار دارند/اقتصاد ما به شدت سیاسی شده است

آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص چالش های بورس و بازار سرمایه طی سال های گذشته به دلایل این روند اشاره کرد و گفت: سیاست گذاری های غلط و قیمت گذاری های دستوری و تامین مالی دولت از بورس طی سال های گذشته زمینه ساز تعمیق رکود در بورس و بازار سرمایه شده است با این حال باید منتظر تصمیمات ومدل سیاست گذاری و مواجهه دولت چهاردهم با بورس باشیم.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص چالش های بورس و بازار سرمایه طی سال های گذشته به دلایل این روند اشاره کرد و گفت: سیاست گذاری های غلط و قیمت گذاری های دستوری و تامین مالی دولت از بورس طی سال های گذشته زمینه ساز تعمیق رکود در بورس و بازار سرمایه شده است با این حال باید منتظر تصمیمات ومدل سیاست گذاری و مواجهه دولت چهاردهم با بورس باشیم.

وی در خصوص روندهایی که بورس در طی سال های اخیر تجربه کرده گفت: روندی که به صورت مقطعی در سال ۹۹ شروع شد نادرست بود. عدم رشد اقتصادی بزرگترین نشانه دست کاری کردن بازار سرمایه و رشدهای بی دلیل بورس بود. بورس تابعی ازاقتصاد کل است بنا بر وضعیت اقتصاد کشور باید حال و روز بورس سنجیده شود.

آلبرت بغزیان خاطر نشان کرد: از آن سو نباید انتظار داشت بورس دائما در حال رشد باشد چرا که بورس نیز مثل سایر بازارها از شاخص ها ومتغیرها و سرمایه گذاری در شرکت های تولیدی و تولید ناخالص داخلی کشور تاثیر می پذیرد.

وی درخصوص افت های هفته های اخیر بورس تاکید کرد: با توجه به اینکه مدل سرمایه گذاری و سود دهی در بورس متفاوت از سرمایه گذاری و کسب سود در بازار خودرو؛ زمین و مسکن است و توجه به این نکته که ماهیت بورس، نوسان زایی است انتظار تزریق نقدینگی های مصنوعی از سوی دولت موقتا حال بورس را خوب می کند، بنابراین باید به دنبال ساز وکاری واقعی برای مدیریت صحیح بورس بود.

آلبرت بغزیان گفت: ما تعریف درستی از بورس ارائه نداده ایم. اصولا گمان می کنیم وارد هر بازاری که شویم آن بازار باید سریع ما را به سمت سودهای نجومی و کلان ببرد در حالی که بورس محل تامین مالی شرکت های تولیدی است.

وی در این باره تصریح نمود: با بررسی روند رشد بورس های دنیا مثل آمریکا و ژاپن متوجه می شویم در هر بورسی خروج و ورود سرمایه صورت می گیرد و دائما روندها صعودی نیست، بنابراین بورس را نباید به عنوان محلی برای سود آوری صرف دید، بلکه بازدهی که از سهام می بریم سود سهام آن شرکت هاست که سود قطعی و حتمی تلقی می شود.

آلبرت بغزیان معتقد است: بعید به نظر می رسد بورس ایران یک بار دیگر شاهد رشدهایی شبیه به سال ۹۹ باشد چرا که رشدهای آن سال مصنوعی و دست کاری شده بود.

وی با اشاره به تاثیرات برخی بازیگران بر مثبت یا منفی شدن دامنه شاخص ها گفت: بازیگران بورس تاثیر عمده ای در خرید و فروش سهام و مثبت و منفی شدن بازار دارند. برخی از این بازیگران که شرکت های دولتی هستند روی نوسان آفرینی بازار مانور می دهند تا از این ملغمه کسب سود کنند.

وی در این باره گفت: ناظران و مسوولین بورس باید مراقب دست کاری هایی باشند که بیشتر سمت و سوی سیاسی کاری دارد تا نمود واقعیت های اقتصادی در بورس. مسائلی مثل درگیری و جنگ منطقه ای که تاثیر زیادی روی خروج پول از بازار سرمایه دارد باید مدیریت شود تا شوک ناشی از انتشار این اخبار بازار را بیش از پیش دچار تشنج نکند.

وی خاطر نشان کرد: خروج پول از بورس به معنای جا به جای دارایی ها از بازاری به بازار دیگر و نوعی به نوع دیگر است. با توجه به اینکه ورود پول به بازارهای طلا و ارز به دلیل اثراتی که روی افزایش نرخ ها می گذارد و انتظارات تورمی را بالا می برد مسوولان باید با سیاست گذاری های صحیح مانع ورود پول به بخش سوداگری شوند و تا جای ممکن زمینه های لازم برای باقی ماندن پول دربورس و تزریق به بخش مولد را ایجاد کنند.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد گفت: متاسفانه اقتصاد ما به شدت سیاسی شده و بازارها و سرمایه ها و سرمایه داران نیز از تنش های سیاسی و بررسی عواقب آنها در امان نمانده اند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: سال هاست شاهد خروج و ورود پول از یک بازار به بازار دیگر هستیم مثل خروج پول از بازار ارز به سمت طلا یا بالعکس یا خروج از بورس و تبدیل شدن به طلا یا ارز. تا زمانی که مسائل سیاسی به تثبیت نرسد مثبت، منفی شدن های بازارهای مختلف ادامه خواهند داشت.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بورس ایران بازیگران مشخصی دارند که در صف خرید و فروش قرار می گیرند و به منافع و سود خود توجه دارند تا سود سهامداران جزء، اتخاذ سیاست هایی که بازار را تا حد ممکن از دست اندازی ها ونوسانات سیاسی به نفع سهامداران جزء و مردمی که سرمایه ها و پس اندازهای خود را وارد این بازار کرده اند دور نگاه دارد بسیار مهم و به مصلحت مردم است.

۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 58559

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha