مهمترین مساله برای بورس فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری است/سهامداران سرمایه خود را وارد بازار دلالی نکرده اند/حاشیه سود شرکتهای بورسی در شش ماهه امسال به ۱۲.۲ درصد کاهش یافته است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: در حال حاضر مهمترین مساله برای بورس فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری است از جمله قیمت گذاری دستوری و نرخ بهره بالا، متاسفانه در حالی که حاشیه سود شرکتهای بورسی در شش ماهه امسال به حول و حوش ۱۲.۲ کاهش یافته اما از آن سو نرخ بدون بهره ای که در دسترس بازار است نزدیک به ۳۰ درصد است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی افت ها و سقوط های مکرر قیمت سهام در بورس به ما گفت: وضعیت بورس خوب نیست چرا که علی رغم وعده هایی که رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی دادند برای رفع مشکلاتی که به صورت سنتی از قبل وجود داشت و مزمن شده کار خاصی صورت نگرفته بنابراین مشکلات قبلی به قوت خود در بازار سرمایه و بورس باقی است.

وی در این باره یادآور شد: مشکلاتی مثل قیمت گذاری دستوری همانطور که می دانید در چند روز اخیر بحث هایی درمورد ورود خودرو به بورس مطرح شد اما تا کنون هیچ شواهدی از اجرای این موضوع در بورس دیده نمی شود و انگیزه ای برای اجرای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد که منجر به رفع زیان های انباشته خودروسازان شود.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه یادآور شد: ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز مطرح کشور از سال ۹۷ تا کنون به دلیل قیمت گذاری دستوری نزدیک به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان زیان دیده اند، شبیه این موضوع در گروه های غذایی، دارویی لاستیکی و سایر موارد نیز اتفاق افتاده است.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه با اشاره به این موضوع که عدم کاهش نرخ بهره بورس را دچار ریزش های مکررکرده گفت: با اینکه در خصوص کاهش نرخ بهره سخنانی مطرح شد اما متاسفانه در واقعیت نه تنها نرخ بهره کاهش نیافت بلکه در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ بهره بودیم.

وی در خصوص کاهش فاصله ارز نیمایی نسبت به نرخ ارز در بازار آزاد نیز گفت: با اینکه در ظاهر تلاش شده تا مقداری نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز در بازار ازاد نزدیک شود و فاصله زیاد و معنا دار فعلی کاهش بیابد اما متاسفانه فاصله قیمتی همچنان برقرار است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: علی رغم افزایش نسبی نرخ ارز نیمایی به دلیل تنش های نظامی منطقه ای شاهد بالا رفتن نرخ ارز در بازار آزاد هستیم؛ از سوی دیگر تنش های سیاسی، عدم حمایت از بازار سرمایه و عدم تزریق نقدینگی به موقع زمینه ساز ایجاد چالش های بسیار بزرگی برای بورس شده بنحوی که امروز بورس و بازار سرمایه شرایط مطلوبی ندارد.

همایون دارابی معتقد است: علی رغم اینکه سهامداران در برابر ریزش های بازار تا کنون مقاومت کرده و سرمایه خود را وارد بازار دلالی نکرده اند و در بازار ارز و سکه دنبال خرید دارایی های اینچنینی نبوده اند اما زیان های شدیدی متحمل شده اند که دیگر قابل تحمل نیست.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: متاسفانه دلالان و کسانی که به دنبال رانت و کسر بازدهی کوتاه مدت از بازارهای غیر مولد هستن همچنان در اقتصاد حرف اول را می زنند؛ پس با وضعیت نامطلوبی مواجه ایم که مشکلات و چالش های زیادی برای سرمایه گذاران در بورس خلق کرده است.

وی در خصوص راهکارهایی که می تواند حال بورس را نسبت به این روزها بهبود دهد گفت: در حال حاضر مهمترین مساله برای بورس فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری است از جمله قیمت گذاری دستوری و نرخ بهره بالا، متاسفانه در حالی که حاشیه سود شرکتهای بورسی در شش ماهه امسال به حول و حوش ۱۲.۲ کاهش یافته اما از آن سو نرخ بدون بهره ای که در دسترس بازار است نزدیک به ۳۰ درصد است.

وی در این باره گفت: تفاوت نرخ سود در بانک و سایر بازارها بیانگر آن است که از نظر سرمایه گذاری وضعیت بسیار بدی بر اقتصاد کشور حاکم شده است بنحوی که اقتصاد ایران را وارد رکود جدی کرده است.

وی درخصوص عدم تحقق شعار سال نیز گفت: با اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامیدند اما وقتی خرید طلا و ارز سودآور تر از سرمایه گذاری در اقتصاد بی ثبات کشور است به این سمت متمایل می شوند لذا تولید در بدترین شرایط خود به سر می برد.

همایون دارابی معتقد است: دولت به فوریت باید در مورد کاهش نرخ بهره و کاهش فشار به بنگاه های اقتصادی، آزاد سازی قیمت ها و حمایت از بازار سرمایه گام های عملی بردارد. رئیس جمهور وعده های زیادی در دوران رقابت انتخاباتی دراین زمینه داد اما در حال حاضر آنچه می بینیم این است که متاسفانه بازار بر مدار کاهشی جلو می رود لذا سهامداران انتظار حمایت و حذف آنچه بورس را در این تلاطمات اقتصادی و سیاسی به عقب می راند را از دولتمردان دارند.

۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۵
کد خبر: 61135

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha