منشاء وضعیت بحرانی بازار سرمایه مدیریت های دولتی و تصمیم گیری های نامناسب است/مسوولین اعتقادی به بخش خصوصی ندارند/تحریم ها آثار بسیار بالایی بر  اقتصاد نداشته است

کارشناس بازار سرمایه گفت: بی تردید منشاء شکل گیری وضعیت های بحرانی در بازار سرمایه مدیریت های دولتی و تصمیم گیری های نامتناسب است.مسوولین باید این واقعیت مهم را بپذیرند تا زمانی که بخش خصوصی واقعی را به رسمیت نشناسند و بخش خصوصی وارد گود اقتصاد نشود و با دولت مشارکت نکند، نه تنها مشکلات اقتصادی حل و فصل نمی شود بلکه شعارهایی مثل رشد و جهش تولید نیز در حد همان شعار و استفاده های تبلیغاتی دولتمردان باقی می ماند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد با اشاره به این موضوع که راهکار برون رفت از بحران های کنونی اقتصادی که آثار خود را دربورس و بازار سرمایه به خوبی نشان داده وعیان کرده است، گفت: بسیاری از مسوولین اعم از مسوولینی که در دولتهای گذشته صاحب منصب و پست حکومتی بودند و مسوولینی که اینک در مصدر امور و سیاست گذاری هستند معتقدند بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات اقتصاد ایران، داخلی است لذا سهم بالایی در مدیریت و نوع نگاه به مسائل اقتصادی کشور دارد نه مسائل خارجی مثل تحریم ها.

وی در این باره افزود: متاسفانه طی سال های گذشته شاهد نقص های جدی در مدیریت اقتصاد و مواجهه با مسائل اقتصادی هستیم که در کشورهای توسعه یافته و اکثر کشورهای جهان حل و فصل شده است.

فردین آقا بزرگی گفت: بر این اساس می توان گفت تحریم ها آثار بسیار بالایی بر روی اقتصاد نداشته چرا که پیش از اینکه اثرات تحریم ها بر اقتصاد نمایان شود شاهد آثار سوء مدیریت در بخش های مختلف اقتصادی هستیم که نمود بیرونی آن در به هم ریختن بازارها، معیشت سخت مردم و از دست رفتن تولید بوده است.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه یادآور شد: البته بدین معنا نیست که تحریم ها اثر چندانی روی اقتصاد ایران به جا نگذاشته است، اما اگر واقع بینانه سخن بگوییم تحریم ها به نسبت مدیریت فشلی که درطی بیش از چهار دهه گذشته در اقتصاد داشتیم آنچنان نتوانسته تیشه به ریشه اقتصاد بزند.

وی در این باره به عدم اجرای درست و دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی پرداخت و گفت: به عنوان مثال، تخطی از اصل ۴۴ قانون اساسی که تخطی کلان درکشور محسوب می شود چرا که بی توجهی بزرگی به عدم خصوصی سازی واقعی اقتصاد است از جمله مسائل مدیریتی است نه مسائل خارجی و تحریم ها.

وی در این باره افزود: بی تردید منشاء شکل گیری وضعیت های بحرانی در بازار سرمایه مدیریت های دولتی و تصمیم گیری های نامتناسب است. موارد اینچنینی که اتفاقا کم نیستند نشان می دهد بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از مدیریت های داخلی است و ربطی به تحریم های آمریکا ندارد.

فردین آقا بزرگی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در دولت دموکرات آقای اوباما ۱۰۰ میلیارد دلار به ایران پول داده شد آیا با جرات می توان گفت این پول تاثیری در اقتصاد و بهبود روند معیشتی مردم ایران به جا گذاشت؟ خیر، چرا که اصلا مشخص نشد این پول ها در کجا هزینه شده است پس مشکلات اساسی ناشی از بی تدبیری ها و ضعف های مدیریتی و عدم توجه به حل مشکلات داخلی است که ریشه خارجی ندارد.

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: متاسفانه مسوولین اقتصادی کشور اعتقادی به بخش خصوصی ندارند به این خاطر کرامتی برای بخش خصوصی قائل نیستند و بخش خصوصی را به هیچ وجه به رسمیت نمی شناسند.

وی در این باره تصریح نمود: مسوولین باید این واقعیت مهم را بپذیرند تا زمانی که بخش خصوصی واقعی را به رسمیت نشناسند و بخش خصوصی وارد گود اقتصاد نشود و با دولت مشارکت نکند، نه تنها مشکلات اقتصادی حل و فصل نمی شود بلکه شعارهایی مثل رشد و جهش تولید نیز در حد همان شعار و استفاده های تبلیغاتی دولتمردان باقی می ماند و شاهد رشد تولید و ثبات اقتصادی نخواهیم بود.

۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 59481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha