بازار مسکن تکان خورد!/مالکان دیگر مسکن اجاره نمی دهند!

در حالی که مسئولان بخش مسکن هربار اعلام می کنند به زودی و در این هفته سقف بازار اجاره تعیین می شود اما به نظر می رسد که این ستاد فعلا دست نگه داشته تا بررسی های بیشتری انجام دهد اما در این میان مستاجران بیش از گذشته آسیب می بیند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  این روزها بازار مسکن چشم انتظار تحولات سیاسی و اقتصادی و از همه مهم‌تر تصمیمات ستادملی مقابله با کرونا برای بخش اجاره است.

براساس این گزارش بازار مسکن این روزها کمی رنگ آرامش گرفته است که البته بسیاری از مستاجران معتقد هستند که آرامش قبل از طوفان است و ممکن است در ماه آینده این بازار خود شاهد رشد چشمگیر قیمت‌ها باشد.

البته در حال حاضر بسیاری از مستاجران معتقد هستند مالکان خود در این روزها کمتر واحدی برای عرضه می گذارند که همین باعث نگرانی برخی از مردم شده است.

مالکان دیگر مسکن اجاره نمی دهند!

براساس این گزارش وحیدی یکی از مستاجران دراین رابطه با بیان اینکه هنوز بعد از گذشت یک ماه نتوانسته ایم واحد مورد نظر خود را پیدا کنیم، گفت: متاسفانه وضعیت بازار اجاره بسیار نابه سامان شده وهر مالکی برای خود یک اجاره خارج از عرف تعیین می‌کند.

او ادامه داد: بسیاری از بنگاه‌ها هم اعلام می‌کنند که مالکان منتظر تعیین سقف اجاره هستند و تا زمانی هم که اعلام نکنند پای معامله نمی‌آیند.

فرازی مستاجری دیگر با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت‌ها در بخش اجاره نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: با وجود آنکه سال گذشته دولت سقف نرخ اجاره تعیین کرده بود، اما موجر ما بیش از ۴۰ درصد قیمت اجاره‌ها را افزایش داد و امسال هم بنا دارد بیش از ۶۰ درصد قیمت را افزایش دهد.

او ادامه داد: ما در محدوده بیمه ساکن هستیم و در نهایت در این منطقه قیمت اجاره کمتر از متری سه میلیون تومان نیست.

محمودی یکی دیگر از مستاجران در محدوده راه آهن با اشاره به اینکه هرچه مناطق پایین‌تر باشد قیمت‌های اجاره بالاتر می‌رود گفت: متاسفانه در یکی دو سال اخیر با افزایش چشمگیر قیمت‌های اجاره در مناطق شمالی کشور بسیاری از ساکنان این مناطق به مناطق پایین‌تر مهاجرت کرده اند و همین موضوع باعث شده که قیمت‌های اجاره در این مناطق هم روند صعودی داشته باشد.

او ادامه داد: هم اکنون یک واحد ۶۰ متری در محله مختاری ۱۰۰ میلیون ودیعه وماهانه ۱ میلیون تومان اجاره گذاشته شده است.

محمودی با اشاره به اینکه در برخی موارد هم شاهد آن هستیم که البته مالکانی هم هستند که انصاف را رعایت می‌کنند، اما متاسفانه تعداد آن‌ها زیاد نیست گفت: اعلام شده بود که اگر مالکی سقف اجاره را رعایت نکرد به شورای حل اختلاف مراجعه کند، اما پیگیری از این بخش هم جواب نداد.

براساس این گزارش روزهای گذشته هم محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعیین سقف اجاره برای سال جدید گفت: تعیین سقف اجاره در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می‌شود و به زودی ابلاغ خواهد شد.

او با اشاره به مراعات موجر و مستاجران در شرایط کرونا اظهار داشت: خوشبختانه در سال گذشته بسیاری از صاحبخانه‌ها مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کردند و اجاره‌نامه‌ها تمدید شد و باید گفته شود که بسیاری از موجران هم هیچ افزایش قیمتی را در نرخ اجاره اعمال نکردند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین شورای حل اختلاف هم در سال گذشته خارج از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا حکم تخلیه نداد.

سقف جدید وام ودیعه مسکن اعلام می شود

اسلامی یادآور شد: روزهای گذشته هم کلیات وام ودیعه مسکن در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده و به زودی سقف وام جدید اعلام می‌شود.

براساس این گزارش محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی هم از ماه گذشته تا به امروز چندین بار اعلام کرده است که تا یک تا دو هفته آینده نرخ سقف بازار اجاره تعیین می‌شود.

اما به نظر می‌رسد بعد از گذشت چندین ماه این نرخ مشخص نشده و باید ستاد ملی مقابله با کرونا این نرخ را اعلام کند.

محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: قیمت مسکن در حال حاضر براساس آمارهای رسمی صادر شده کاهش ۳ تا ۴ درصدی داشته است، ولی آنچه در بازار مسکن رخ داده و همچنین آمارهای اعلام شده در برخی مناطق تهران حاکی از آن است که قیمت‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: با استفاده از سیاست‌هایی که در سال جدید به کار گرفته‌ایم؛ امیدواریم شاهد تداوم چشمگیر کاهش قیمت‌ها و ایجاد ثبات قابل قبولی در حوزه مسکن باشیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به صورت فصلی آمار و اطلاعات املاک در شهرهای مختلف را بر روی سایت بارگذاری می‌کند، افزود: آمار و اطلاعات مسکن تا اسفند ماه سال ۹۹ به زودی بر روی سایت وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد.

البته آماری هم که اخیرا بانک مرکزی منتشر کرده هم نشان دهنده کاهش یک درصدی قیمت مسکن است به طوری که طبق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش مسکن پایتخت در اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۰ از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، متری ۲۸۸ میلیون ریال بود که این عدد نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در اردیبهشت ماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۸۸.۱ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۵.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گفتنی است این کاهش قیمت مسکن در شرایطی اتفاق می‌افتد که اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان همچنان ادامه دارد و به زودی از واحدهای مسکونی احتکار شده، براساس قانون مجلس مبنی بر مالیات از خانه‌های خالی، مالیات اخذ می‌شود که می‌تواند در عرضه بیشتر مسکن به بازار نقش داشته باشد.

بانک مرکزی در ماه گذشته هم در گزارشی دیگر متوسط قیمت مسکن پایتخت در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ را متری ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان اعلام کرد این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در اسفند ماه سال گذشته به ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان رسیده بود.

براساس این گزارش به نظر می‌رسد که بسیاری از مستاجران و همچنین صاحبت خانه‌ها باید همچنان چشم انتظار بازار مسکن باشند تا شاید با کاهش التهابات سیاسی و همچنین تعیین سقف اجاره و پرداخت وام ودیعه مسکن این بازار از التهاب خارج شود.

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 15567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha