چرا رؤسای جمهور آمریکا از خودکارهای متفاوت برای امضای اسناد استفاده می‌کنند؟ + تصاویر

یکی از حواشی جذاب و سوأل برانگیز در کاخ سفید، امضای اسناد از سوی رؤسای جمهور آمریکا با خودکارهای متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سی ان ان، زمانی که جو بایدن پس از مراسم تحلیف خود اقدام به امضای شمار زیادی از فرمان‌های اجرایی کرد، در کنارش جعبه‌ای چوبی قرار داشت، درون آن جعبه، ردیف زیبایی از خودکارهای با تراش طلای کراس مدل «Century II» قرار داشت. اما علت استفاده از اینهمه خودکار چیست؟

زمانی که بایدن در روز تحلیف خود در روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه (اول بهمن ۱۳۹۹) در نخستین ساعات حضور در کاخ سفید، ۱۷ فرمان اجرایی را امضا کرد و متعاقب آن ۱۳ فرمان اجرایی دیگر را به امضا رساند، این پرسش را ایجاد کرد که آیا یک خودکار برای امضای این فرمان‌ها کفایت نمی‌کند؟

جواب این پرسش آن است که به مانند بسیاری از کارهای دیگر در کاخ سفید، عمده علت این کار نیز به سنتی قدیمی باز می‌گردد.

یک سنت ده‌ها ساله

مشخص نیست کدام رئیس جمهور آمریکا سنت استفاده از چندین خودکار را برای امضای یک قانون باب کرد؛ اما مورخان بر این عقیده هستند که این سنت در طول دهه‌ها در کاخ سفید گسترش یافته است. پس از آنکه این خودکارها از سوی رئیس جمهور آمریکا استفاده می‌شوند، به طور مرسوم به دست اندر کاران و شرکت کنندگان در این مراسم امضا، هدیه داده می‌شود.

مارک لارنس (Mark Lawrence) مدیر کتابخانه رئیس جمهور «لیندون بی جانسون» در این خصوص می‌گوید: این راهی برای به اشتراک گذارندن کانون توجه‌ها و نیز تأیید مشارکت دیگران در این امر است. او همچنین می‌گوید: من فکر می‌کنم رؤسای جمهور می‌خواهند اعتبار خود را با افراد دیگری که در این مسأله سهیم بوده اند، تقسیم کنند.

به طور مثال، یکی از مشهورترین نمونه‌های استفاده و سپس توزیع خودکارها از سوی رئیس جمهوری آمریکا در میان حضار، زمانی بود که «لیندون بی جانسون» (سی و ششمین رئیس جمهور آمریکا که ازسال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۹ این سمت را بر عهده داشت) یک قانون حقوق مدنی را در سال ۱۹۶۴ به امضا رساند. او در این مراسم از ۷۵ خودکار برای امضای این قانون استفاده کرد و سپس آن‌ها را به رسم هدیه بین افراد شرکت کننده در آن مراسم توزیع نمود که از جمله دریافت کنندگان خودکار می‌توان به «مارتین لوتر کینگ» رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار اشاره کرد.

چرا رؤسای جمهور آمریکا از خودکارهای متفاوت برای امضای اسناد استفاده می‌کنند؟

لیندون جانسون، رئیس جمهور پیشین آمریکا در کنار  مارتین لوتر کینگ

اما باید گفت این خودکارها صرفا برای خیرخواهی نیز به افراد اهدا نشدند. در همان مراسم امضای قانون حقوق مدنی از سوی جانسون، نخستین خودکاری که برای امضای این قانون استفاده شد، به «اورت دیرکسن» (Everett Dirksen) سناتور جمهوری خواهی که کمک کرده بود تا این قانون نوشته شود، اهدا شد. به گفته، مارک لارنس، این اقدامی زیرکانه از لحاظ سیاسی بود؛ چرا که برخلاف جانسون، رئیس جمهور پیشین آمریکا که از حزب دموکرات بود، دیرکسن از حزب مقابل او یعنی جمهوری خواه قرار داشت و این اقدام می‌توانست برای دیرکسن، حس وفاداری به رئیس جمهور دموکرات آمریکا را ایجاد کرده و به تبع آن، او با همتایان جمهوری خواه خود در تأیید جانسون و در کسب حمایت او گفتگو می‌کرد.

به گفته مارک لارنس، مدیر کتابخانه ریاست جمهوری جانسون، اگرچه این کار، نوعی ژست کوچک به شمار می‌رفت، اما نمایانگر آن است که سیاستمداری ماهر همچون جانسون، از هیچ فرصتی برای کسب حمایت از خود دست نمی‌کشد.

همچنین دومین خودکار در این مراسم به «هیوبرت هامفری» معاون جانسون رسید و همانطوری که گفته شد، مارتین لوتر کینگ نیز یکی از دریافت کنندگان آن خودکارها بود.

اما اگر این سؤال برایتان پیش آمده که چطور جانسون از ۷۵ خودکار در آن مراسم استفاده کرد، باید گفت در فیلمی که از این مراسم وجود دارد، به نظر می‌رسد او برای نوشتن هر حرفی، از یک خودکار جدید استفاده می‌کند.

اما اگر بخواهیم به یک نمونه جدیدتر اشاره کنیم، زمانی است که اوباما قانون مراقبت مقرون به صرفه (ACA) یا اوباماکر را در سال ۲۰۱۰ به امضا رساند و طی آن از ۲۲ خودکار استفاده کرد.

چرا رؤسای جمهور آمریکا از خودکارهای متفاوت برای امضای اسناد استفاده می‌کنند؟

ترامپ سنت شکنی کرد

اما تنها تعداد قلم‌ها نیست که در مراسم‌های امضا از سوی رؤسای جمهوری اهمیت دارد، بلکه نوع خودکارهایی نیز که در این مراسم استفاده می‌شود، مهم است. به طور مثال بایدن همانطوری که در ابتدای گزارش ذکر شد، تلاش کرد تا با استفاده از خودکارهای کراس از نوع «Century II» سنتی را که از سوی ترامپ شکسته شده بود، احیا کند.

دونالد ترامپ در ابتدا از سنت استفاده از خودکارهای کراس پیروی می‌کرد؛ اما به مانند بسیاری از کارهای دیگرش در زمان حضور در کاخ سفید، این سنت را نیز شکست و بجای آن از خودکار مورد نظر خود یعنی خودکار مارک شارپی (Sharpie) استفاده کرد.

این در حالی است که باراک اوباما، جرج بوش و بیل کلینتون، همگی در امضاهای اسناد از خودکار کراس، اما از نوع تاون سند (Townsend) استفاده کرده بودند؛ اگرچه اوباما بعدا شروع به استفاده از همان برند کراس، اما مدل «Century II» کرد.

چرا رؤسای جمهور آمریکا از خودکارهای متفاوت برای امضای اسناد استفاده می‌کنند؟

خودکار مارک شارپی بر روی میز دفتر رئیس جمهور در زمان دونالد ترامپ

چرا رؤسای جمهور آمریکا از خودکارهای متفاوت برای امضای اسناد استفاده می‌کنند؟

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 15931
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha