۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: 15952
دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر از لحاظ ساختمانی مانند یک چرخ اتومبیل است. برای اینکه ما بتوانیم حرکات مختلف را در طول زندگی خود انجام دهیم. قطعات استخوانی را تنه مهره می‌نامند و قسمتهایی که این استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند، دیسک نامیده می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بنابر اعلام سایت دکتر قاسم اسحاقی برای اینکه ما بتوانیم در جهات مختلف حرکت کنیم به راست به چپ هم شویم، ستون مهره‌های انسان از پنج تکه استخوان درست شده است که هر تکه را یک مهره می‌گویند و این  ۵ مهره داخل کمر انسان توسط ساختمان‌های ژلاتینی به نام دیسک به هم متصل می شوند.

دیسک از دو قسمت درست شده، یکی حلقه‌ای است که در خارج از دیسک قرار گرفته و یکی هسته است که در داخل حلقه قرار گرفته است. هسته دیسک نوکلئوس پولپوزوس و حلقه دیسک را آنولوس فیبروزوس می‌نامند. در واقع حلقه دیسک مانند پیاز لایه لایه است به طوری که از ۳۲ لایه به هم تنیده تشکیل شده است. حسب اینکه چند لایه حلقه دیسک پاره شود و پارگی عمودی و افقی باشد بیماری‌های مختلفی در دیسک انسان ایجاد می‌شود. 

در کل ستون فقرات شما از ۲۴ استخوان متحرک به نام مهره‌ها تشکیل شده است. قسمت کمری (کمر) ستون فقرات بیشترین وزن بدن را تحمل می‌کند. در کمر انسان ۵ مهره کمر به شماره L۱ تا L۵ وجود دارد. مهره‌ها توسط بالشتک‌های غضروفی به نام دیسک کمر از هم جدا می‌شوند. 

برای اینکه بتوانیم ساختمان دیسک را تصور کنیم، می‌توان گفت که حلقه‌ی دیسک، مانند لاستیک سفت اتومبیل یا تایر است که از چندین لایه سیمی به هم بافته شده تشکیل شده است که روی آنها را لاستیک پوشانده‌اند  و هسته دیسک مانند لاستیک نرم اتومبیل یا تیوب است که در آن باد می‌کنند. 

شکل ۲ - ریشه های عصبی مجاور دیسک

در هر سطح از ستون فقرات و در مجاورت هر دیسک، یک ریشه عصبی از سوراخ بین مهره‌ای سمت راست و یک ریشه عصبی دیگر از سوراخ بین مهره‌ای سمت چپ از نخاع خارج می‌شوند و به داخل اندامهای تحتانی شما گسترش پیدا می‌کنند. نخاع و اعصاب نخاعی شما مانند خطوط مخابراتی هستند و به پیام‌های عصبی حسی اجازه می‌دهند تا در هر لحظه اطلاعات حسی را از اندام‌های تحتانی به مغز برسانند.

فتق یا پارگی دیسک کمری هنگامی اتفاق می‌افتد که حلقه دیسک دچار پارگی شده و هسته دیسک از داخل این پارگی بیرون بزند.

شکل ۳ – پارگی دیسک کمر

چرا در برخی از افراد دیسک کمر پاره می‌شود؟ 

 ۱-  علت اصلی پاره‌گی دیسک مسائل ژنتیکی است یعنی فرد مستعد بیماری گرفتن دیسک است. به طوری که در هر سال، ۵ نفر در هر هزار نفر دچار بیماری دیسک می‌شوند.

 ۲-  از نظر فیزیولوژیک، با افزایش سن به تدریج آب دیسک کم می‌شود. می‌توان گفت در عده‌ای از افراد روند از دست‌دادن آب دیسک سریعتر است. بنابراین اینگونه افراد در سنین پایین‌تری دچار بیماری دیسک می‌شوند. 

۳-  موادی که در داخل دیسک وجود دارند در برخی از افراد زودتر و بیشتر از افراد دیگر تغییر حالت می‌دهند و دیسک را مستعد ترک‌خوردن می‌کنند.

دیسک از چه مواد شیمیایی درست شده است؟

اصولاً هسته دیسک از مخلوطی مواد به نام کندرویتین سولفات و کراتین سولفات درست شده است. با افزایش سن کندرویتین سولفات کاهش و کراتین سولفات افزایش می‌یابد و به همین جهت دیسک مستعد پاره‌شدن می‌شود. حلقه دیسک از لایه‌های کلاژن نوع ۲ و ۱ درست شده است. با افزایش سن میزان کلاژن نوع دوم بیشتر می‌شود. در افرادی که مستعد ابتلا به بیماری دیسک هستند، این پروسه یا روند شدیدتر از افراد دیگر است به همین جهت است که دیسک مستعد پاره‌گی می‌شود.

۴- پدیده wear and Tear 

  اصولاً در بدن ما در طول روز با کارهایی که انجام می‌دهیم، مقداری از لیگامانهای دیسک‌ها و ساختمان‌های دیگر ترک می‌خورند ولی این ترک‌ها به طور خود به خود جوش می‌خورند. 

در افرادی که استعداد ابتلا به دیسک دارند، معمولاً این جوش خوردن با تاخیر انجام می‌شود یا اصلاً جوش نمی‌خورد و به همین جهت شکاف و ترک‌های بزرگ ایجاد می‌شود.

۵- میکرو تراما

 دیسک یک ساختمان مکانیکی است، یعنی دائماً در حال حرکت است. عامل بعدی در ایجاد دیسک، میکرو تراماها یعنی ضربه‌های کوچک هستند که در طول زندگی با حرکات مختلف به ما وارد می‌شود. همین ضربه‌های کوچک جمع می‌شوند و باعث تغییرات ساختمانی در حلقه دیسک می‌شوند. درست مانند قطره‌های آب که وقتی جمع می‌شوند، تبدیل به مقدار قابل توجهی آب می‌شود.

۶- ماکرو تراماها حرکات ناگهانی هستند که در اثر بلند کردن جسم سنگین و خارج از توان یا صحیح بلند نکردن یک جسم سنگین و یا ضربه‌هایی که در حین ورزش، تصادفات یا سقوط به کمر انسان وارد می‌شود و فرد مستعد ابتلا به بیماری دیسک می‌گردد.

۷- بی تحرکی و عدم انجام ورزش یا برعکس انجام حرکات ورزشی شدید

۸- چاقی 

۹-  کشیدن سیگار

مرجع : دکتر قاسم اسحاقی – جراح و فوق تخصص دیسک و ستون فقرات

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: 15952
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha