دلالان، فولاد را یک روزه آب کردند!

به‌نظر می‌رسد تنها درد این انجمن و تولیدکنندگان سیمان گرانی و نفع بیشتر از بازار آشفته‌ای که با ماه‌ها برنامه‌ریزی دنبال می‌کردند! با اینکه در فولاد هم‌چنین شرایطی حاکم است، اما فولادی‌ها برخلاف سیمانی‌ها اعلام کرده‌اند که تقاضایی در بازار نیست و همه تقاضاها کاذب و برای افزایش قیمت است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ؛آرمان‌ملــی علل گرانی فولاد را بررسی کرده است: در روزهای اخیر اخبار زیادی درباره تلاش کارخانجات سیمــان و فــولاد برای گــران‌ترکردن محصولات خود به بهانه قطعی برق و کاهش تولید شنیدیم و همین مــوضــوع هم به کاهش عرضه سیمان و افزایش قیمت در بازار منجر شد و قیمت سیمان تا ۷۰ هزار تومان و بیشتر هم رسیـد. در این بین که کــارخانجات سیمان در کشــور محدود به یکــی دو مورد نیست یکباره در موضعی از کاهـش تولید و توان کارخانجات به‌دلیل قعطی برق سخن گفته و خواستار افزایش قیمت سیمان شدند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که همین حالا هم بسیاری از ساخت‌وسازها به‌دلیل همین کاهش عرضه متوقف شده است. این اقدام سیمانی‌ها زنگ خطری برای افزایش بیش‌ازپیش قیمت ساخت مسکن است درحالیکه همین الان هم قیمت‌های فزآینده مسکن باعث ازبین‌رفتن توان مردم در خرید مسکن شده و طرح‌های تولید مسکن را در خطر تعطیلی قرار داده است. در این بین که انجمن تولیدکنندگان سیمان هم سعی دارد موضوع گران‌ترشدن سیمان را به برق ربط بدهد و معتقد است عده‌ای با مطرح‌ساختن موضوعات انحرافی سعی دارند تا این موضوع را منتفی کنند و باید سیمان گران‌تر شود!

 به‌نظر می‌رسد تنها درد این انجمن و تولیدکنندگان سیمان گرانی و نفع بیشتر از بازار آشفته‌ای که با ماه‌ها برنامه‌ریزی دنبال می‌کردند! با اینکه در فولاد هم‌چنین شرایطی حاکم است، اما فولادی‌ها برخلاف سیمانی‌ها اعلام کرده‌اند که تقاضایی در بازار نیست و همه تقاضاها کاذب و برای افزایش قیمت است! بازیگران اصلی بازار سیمان و فولاد همان کارخانجاتی هستند که امروز به بهانه‌های واهی تولید را زمین می‌زنند و مرثیه‌خوانی می‌کنند و همه قصور را به گردن قطعی برق می‌اندازند و بازار و کمبود را بهانه افزایش قیمت می‌کنند. البته این رویه دهه‌ها در ایران جریان داشته که صاحبان کالاها با ایجاد کمبود و التهاب در بازار فضا را برای فعالیت دلالانی که در همه بخش‌ها هستند و اتفاقا همیشه دست‌شان باز است و توانایی تامین هر میزانی سیمانی که مشتری‌های دست به نقد می‌خواهند را دارند.

 نکته حائز اهمیت ماجرا اینجاست که شیخان، دبیرانجمن کارخانجات سیمان می‌گوید: کارخانجات سیمان امکان دپوی سیمان را ندارند، ولی کسانی‌که به دلیل این کمبود بازار را دست گرفته‌اند به‌نظر می‌رسد در انبارکردن سیمان مشکلی ندارند چراکه به گفته او این کمبود دست آنها را برای عرضه سیمان به‌هر قیمتی بازگذاشته است! شیخان با تاکید بر اینکه امکان انبار و دپوی سیمان در کارخانجات وجود ندارد، افزود: در نتیجه باید به‌روز تولید و به‌روز هم از کارخانه خارج شود. او در پاسخ به این پرسش که اگر برق تامین و تولید از سرگرفته شود قیمت‌ها در بازار با توجه به افزایش عرضه کاهش خواهد یافت، ‌ توضیح داد: اگر بگویند که همین امروز برق تامین شده است حداقل ۴۰ تا ۴۵ روز زمان می‌برد تا التهابات بازار کاهش پیدا کند. یعنی اگر انرژی به‌صورت پایدار تامین شود و تولید صورت بگیرد قیمت هم کاهش خواهد یافت.

 علت سرعت افزایش قیمت

دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان درباره علت افزایش سریع قیمت سیمان در بازار، افزود: کمبود دلیل اصلی افزایش یکباره قیمت است و آنهایی‌که نیاز دارند با قیمت بالاتر می‌خرند و این خودش باعث افزایش قیمت می‌شود. او درباره اینکه چرا کاهش قیمت زمان‌بر است درحالیکه افزایش قیمت در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد و بر شدت التهابات افزوده می‌شود، گفت: اصلاح التهابات بازار زمان‌ می‌برد، از طرفی از وقتی برق پایدار بدهند و پایش کنند و تولید صورت بگیرد و ظرفیت خود را تغییر بدهند و کمبــود بازار را جبران کنند، ‌ زمان می‌برد. دبیر انجمن کارخانجات سیمان افزود: ما در بهمن سال گذشته هم که ۲۰ روز برق نداشتیم تا پایان اردیبهشت توانستیم التهابات بازار را مهار کنیم. او با اشاره به اینکه مذاکراتی بین وزارت صمت و نیرو درباره تامین برق بخش سیمان صورت گرفته است، اضافه کرد: امیدواریم که این مذاکرات به نتیجه مطلوبی برسد.

 التهابات مصنوعی برای افزایش قیمت

بارها و بارها در زمان‌هایی که صاحبان کالا و مدیران کارخانجات قصد افزایش قیمت را داشته و مجوز لازم برای اینکار را نداشتند با اجیرکردن عده‌ای که از آنها به اسم دلال و محتکر نام برده می‌شود سعی در برهم‌زدن بازار و افزایش تقاضا داشتند. در مورد سیمان و فولاد هم این اتفاق افتاده است و کارخانجات سیمان بلافاصله قطعی برق را بهانه درخواست افزایش قیمت کردند! نکته حائز اهمیت این است که سیمان چقدر باید به فروش برسد که همه منافع شما تامین شود تا شاید دست از این اقدامات عوام‌فریبانه بردارید؟ حال اینکه تاثیر افزایش قیمت سیمان را باید در افزایش قیمت ساخت‌وساز به‌ویژه مسکن دید که همین الان هم قیمت‌ها به حد دیوانه‌کننده‌ای افزایش یافته و قیمت‌هایی فضایی و غیرقابل باور برای هر مترمربع مسکن مطرح می‌شود. دست از حرص و طمع بردارید و کمی هم به فکر مردم باشید؟

از آن طرف در صنایع فولاد هم همین تراژدی در جریان است و برخلاف همه التهابات کمبود فولاد در بازار هیچ کمبودی نیست و صرفا اقداماتی برای تسریع در افزایش قیمت صورت گرفته است. رسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن فولاد ایران در پاسخ به سوالی در مورد میزان تقاضای فولاد در بازار گفته است: عرضه در کشور دوبرابر تقاضای واقعی است، تقاضا تقریبا وجود ندارد و می‌توان گفت صفر است.

علت امر آن است که ساخت‌وسازی هم انجام نمی‌شود. حتی قبل از این موج کرونا هم تقاضا کم بود بنابراین باید قیمت‌ها کاهش پیدا کند. پیش‌بینی من این است که طی ۲۰ روز آینده قیمت فولاد کاهش قابل‌توجهی برای مثال ۲۰ درصد داشته باشد. اگر همه بازار را به‌حال خود رها کنند، وضعیت بهترشده و قیمت‌ها برمی‌گردد یعنی اگر به بازار موج داده نشود بازار به حالت قبل بازمی‌گردد. افرادی کالا خریده و انبار کرده‌اند؛ می‌خواهند از انبارهای خود استفاده کرده و گران‌تر بفروشند.

موج خبری گرانی را کسانی درست می‌کنند که کالا در انباری دارند. اگر به این موضوع موج داده نشود، آنقدر بازار آرام می‌شود که همه این احتکارکنندگان متضرر می‌شوند، با ارزانی کالا مواجه شده و آنچنان آسیب می‌بینند که دیگر نتوانند خود را بازیابی کنند. او ادامه داد: قیمت فولاد دچارنوسان جهانی می‌شود و ممکن است افزایش یابد اما بدین‌معنا نیست که این نوسان باقی می‌ماند، در واقع این نوسان برمی‌گردد. نباید به این شوک‌ها بها داد، خبر این شوک‌ها را کسانی درست می‌کنند که می‌خواهند قیمت‌ها افزایش پیدا کند. البته افزایش قیمت رخ داده اما قطعا این قیمت به‌حالت قبل بازگشته و ارزان می‌شود.

۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 17716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha