انباشت ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان/ترافیک خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها/ دلیل تأخیر در تحویل خودرو چیست؟

ارزیابی اطلاعات ارایه شده در سایت کدال سازمان بورس نیز نشان می‌دهد خودروسازان در بهار ۱۴۰۰ به نسبت بهار ۹۹ با رشد موجودی انبار مواجه شدند. به لحاظ تعداد موجودی انبار آنها بیش از ۴۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه رشد را تجربه کرده است. این تعداد به معنای رشد ۵۸ درصدی موجودی انبار در بازه زمانی یاد شده است. به لحاظ تیراژ موجودی انبار خودروسازی سایپا مقام اول را دارد. به‌طوری که صورت‌های مالی این خودروساز در پایان فصل بهار نشان می‌دهد، نارنجی‌های جاده مخصوص بیش از ۴۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود را در پارکینگ‌های خود نگه داشته و به بازار عرضه نکردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه تعادل بازار خودرو را بررسی کرده است: بیش از یکسال است که خودروسازان محصولات‌شان را از طریق قرعه کشی به دو روش فروش فوق‌العاده یا فوری (تحویل تا سه ماه) و پیش فروش (تحویل یک ساله) به مشتریان عرضه می‌کنند. در این شرایط مشتریان زیادی وجود دارند که با تأخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی روبرو شده‌اند. به گفته آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، حدود ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان انباشته شده و به دلیل ناقص بودن قطعات امکان تحویل به مشتریان را ندارند. با این وجود، خودروسازان تا حالا برای جمع‌آوری منابع مالی اقدام به فروش فوق‌العاده یا پیش فروش خودرو کرده‌اند اما با افزایش تأخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی، حالا وزارت صمت فروش فوق‌العاده خودروسازان را منوط به صفر شدن میزان تعهدات آنها کرده و به این ترتیب خودروسازان فعلا اجازه فروش فوق‌العاده ندارند. بر همین اساس با انباشت ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان و تأخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی، فروش فوق‌العاده شرکت‌های خودروساز تا زمان به روز رسانی تحویل خودروهای ثبت نامی متوقف شد. در همین حال، بحث تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز توسط نمایندگان مجلس کلید خورده، که بررسی میزان تحقق وعده افزایش تولید خودروسازان یکی از محورهای مهم آن است.

 دپوی خودروهای ناقص در انبار

ارزیابی اطلاعات ارایه شده در سایت کدال سازمان بورس نیز نشان می‌دهد خودروسازان در بهار ۱۴۰۰ به نسبت بهار ۹۹ با رشد موجودی انبار مواجه شدند. به لحاظ تعداد موجودی انبار آنها بیش از ۴۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه رشد را تجربه کرده است. این تعداد به معنای رشد ۵۸ درصدی موجودی انبار در بازه زمانی یاد شده است. به لحاظ تیراژ موجودی انبار خودروسازی سایپا مقام اول را دارد. به‌طوری که صورت‌های مالی این خودروساز در پایان فصل بهار نشان می‌دهد، نارنجی‌های جاده مخصوص بیش از ۴۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود را در پارکینگ‌های خود نگه داشته و به بازار عرضه نکردند. در همین حال، ایران خودرو نیز حدود ۴۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو در پارکینگ‌های خود دپو کرده‌ است.

از سوی دیگر، طبق آمار اعلام شده از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو این شرکت توانسته است از ابتدای سال جاری تا دو روز گذشته بیش از ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل دهد که بالغ بر ۵۰ هزار دستگاه بیشتر از مجموع خودروهای تحویلی تا پایان سه ماهه ابتدایی سال جاری است. اما در همین حال ۳۳۸۵ دستگاه از خودروهای تولیدی ایران‌خودرو در این ماه تجاری و به بازار عرضه نشده است.

 دلیل تأخیر در تحویل خودرو چیست؟

هم‌اکنون مشتریان زیادی وجود دارند که با وجود پرداخت همه مبلغ یا بخشی از آن با تأخیر چندماهه در تحویل خودرو روبرو هستند. محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو در این مورد معتقد است: ما از بحران‌های جهانی کمتر از بحران‌های داخلی لطمه می‌خوریم. قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آنها به دلیل نقص قطعات و به ویژه بحث بحران است که شاید نصفی از آن به دلیل بحران ریز تراشه‌ها باشد که تجاری نمی‌شوند. وی ادامه داد: تمرکز سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری راجع به صنعت خودرو در کشور وجود ندارد و مجلس، دولت و ارکان داخلی و قسمت‌های مختلف دولت مانند وزارت اقتصاد با وزارت صمت همسو نیست، وزارت صمت با بانک مرکزی همسو نیست و تفرق آرا و نظرات و تصمیم‌گیری هم در داخل دولت بیداد می‌کند و هم در مجلس و قوه قضاییه وضع همین شکل است. محبی نژاد افزود: نمایندگان مجلس هم درون خود درباره صنعت خودرو اتفاق نظر ندارند و هم مجلس با دولت اتفاق نظر ندارد و هم دولت درون خود اتفاق نظر ندارد. وی گفت: پیشنهاد برای برون رفت از این وضعیت سردرگم این است که باید یک کمیته ملی خودرو تشکیل شود و از تمام ارکان تاثیرگذار یا سیاست‌گذار دعوت شود تا در آن کمیته نمایندگان تام‌الاختیار داشته باشند. محبی نژاد افزود: مصوبات و خروجی‌ این کمیته باید لازم الاجرا باشد و بدون تفسیر و درخور این مصوبات اجرایی شود.

 فروش فوق‌العاده دو هفته دیگر!

در همین حال، اما دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه در حال حاضر خللی در برنامه فروش فوق‌العاده خودروسازان به وجود نیامده است، می‌گوید: به نظر می‌رسد در جلسه فردای کمیته خودرو تصمیمات لازم برای فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا اتخاذ شود. احمد نعمت بخش در گفت‌وگو با

 خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در برخی از موارد مشکلات تولید و قیمت‌گذاری‌های دستوری عاملی می‌شود تا خودروساز نتواند در زمان مقرر به تعهدات خود عمل نماید، گفت: در این شرایط نخست خودروساز باید تعهدات معوق خود را انجام و سپس طرح‌های جدید فروش فوق‌العاده خود را انجام دهد. او با بیان اینکه در حال حاضر خللی در برنامه فروش فوق‌العاده خودروسازان به وجود نیامده است، افزود: هم‌اکنون خودروسازان در حال تحویل خودروهایی هستند که در گذشته پیش فروش کرده بودند و طبق مصوبه تا زمانی که معوقات‌شان را به صفر نرسانند اجازه ندارند طرح‌های فروش فوق‌العاده اجرا کنند. نعمت بخش اضافه کرد: هنوز دو هفته از پیش فروش فوق‌العاده خودروسازان نگذشته و مشتریان باید در یک فاصله زمانی نسبت به تکمیل وجه خودروی ثبت نامی خود اقدام کنند. با اتمام این فرصت میزان تعهدات جدید خودروسازان مشخص و آنها براساس آن فروش‌های فوق‌العاده جدید محصولات خود را انجام خواهند داد. به گفته دبیر انجمن خودروسازان، فروش فوق‌العاده خودروسازان برای کنترل بازار است و به نظر می‌رسد در جلسه فردای کمیته خودرو تصمیمات لازم برای فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا اتخاذ شود.

در شرایطی که مشتریان زیادی مشکل تاخیر در تحویل خودرو را دارند، رشد قیمت ارز و همچنین کاهش عرضه خودروسازان باعث شده تا قیمت‌ها در بازار خودرو افزایش یابد، به‌طوری که این رشد قیمت‌ها طی دو هفته اخیر در مورد برخی خودروها تا ۲۸ میلیون تومان نیز رسیده است. در عین حال، بحث تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز توسط نمایندگان مجلس کلید خورده و بررسی میزان تحقق وعده افزایش تولید خودروسازان یکی از محورهای مهم آن است. حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها موضوع تیراژ تولید این شرکت‌ها را بررسی می‌کند، گفت: عدول خودروسازان از برنامه‌های ارایه شده مبنی بر افزایش تیراژ تولید باید دلایل مشخص و قابل دفاعی داشته باشد. به این معنا که به‌طور مثال ممکن است، ماشین‌آلات آنان خراب شده باشد یا با کمبود قطعه روبرو شده باشند، در غیر این صورت هر توجیه دیگری پذیرفتنی نیست و نشان‌دهنده وجود مشکلات مدیریتی است. وی ادامه داد: کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان این موضوع را بررسی می‌کند و در صورت تایید کاهش عمدی تیراژ تولید توسط خودروسازان در ماه‌های ابتدایی سال جاری به منظور ایجاد نوسان در بازار خودرو، این موضوع را در گزارش نهایی لحاظ خواهد کرد و به مراجع قضایی ارجاع می‌شود. فیروزی افزود: خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند، بنابراین در صورتی که تولید آنها کاهش یافته باشد باید علت کاهش را توضیح دهند.

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 18360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha