پژو ۲۰۶ با قیمت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان!

قیمتگذاری بازار خودرو ایران به گونه ای انجام می شود که نمونه ای در دنیا ندارد و همواره منافع مصرف کننده ایرانی در مدعی ترین دولت ها نادیده گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  تحریریه، فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان شاید باورنکردنی باشد، اما هست، چرا؟ اندکی تامل بفرمایید تا توضیحات آن در گزارش ارائه شود.

بازار خودرو ایران به سوژه داغ نق زدن میلیون ها ایرانی تبدیل شده است که برای سوالات پرشمار خود جوابی نمی یابند. ایرانیان با سفر زیارتی به عراق و یا سفر توریستی و کاری به همسایگانی مانند افغانستان، ارمنستان، ترکیه و ... به تناقض می رسند و کیفیت منسوخ خودروهای تولید داخل در مقایسه با کیفیت به روز خودروهای رایج در کشورهای همسایه آنها را اندوهگین می کند.

سیاست ایجاد انحصار با بهانه حمایت از تولید داخل و مونتاژ بنجل های فرانسوی با قیمتگذاری های حیرت آور سیاستی مبتنی بر منافع عمومی نیست و فقط منافع بخش اندکی از جامعه را تامین می کند. بخش اندکی که با واردات قطره چکانی برندهای درجه یک جهانی، خود را از سوار شدن بنجل هایی که تولید می کند معاف کرده و بار حمایت از تولید داخلی را به طور تمام و کمال به مردم منتقل کرده است.

سیاستگذاری مبتنی بر عدم واردات خودرو و هزینه کردن ارزهای کمیاب برای دفاع از کشور در دهه ۶۰ و در زمان جنگ توجیه داشت، اما از دهه هفتاد به این سو توجیه ندارد، با این حال در ۳ دولت سازندگی، اصلاحات و اعتدال به پیش برده شده و منافع مصرف کننده ایرانی را از بین برده است.

یک نمونه ساده!

پژو ۲۰۶ یکی از معروف ترین مدل های بنجل ساز فرانسوی مسلط بر بازار ایران یعنی پژو است. این خودرو در سال ۱۳۸۲ و در دولت دوم محمد خاتمی به عنوان موفقترین دولت کارگزاران(با پرچم اصلاحات) با قیمت ۱۱ میلییون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه می شد که به روزرسانی قیمتی آن(به عنوان مثال در مقایسه با رشد سکه ۸۶ هزار تومانی در آن سال) نشان می دهد که ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود! این مدل هم اکنون و پس از گذشت ۱۸ سال در حدود ۲۱۰ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است.

حتی محمدرضا باهنر چهره معروف جناح راست نیز دولت دوم خاتمی را موفقترین دولت  می داند و طهماسب مظاهری رئیس بانک مرکزی در دولت های خاتمی و احمدی نژاد معتقد است که دلیل این موفقیت برکات ناشی از حذف نظام چند قیمتی بود.

طبیعتا خرید یک ۲۰۶ در سال ۱۳۸۲ از عهده طبقه متوسط خارج است و در آن مقطع زمانی، افرادی که در حد متوسط به بالای درآمدی بودند پیکان سوار می شدند، افرادی که وضع بهتری داشتند پراید می خریدند و اکثریت مردم هم که اصلا ماشین نداشتند!

به نظر می رسد که در دولت دوم حسن روحانی، یاد و خاطره دولت های هاشمی رفسنجانی و خاتمی زنده شده است و با ادامه پرواز قیمت ها در بازار خودرو که با سیاست عدم عرضه کافی توسط خودروسازان داخلی در حال انجام است، خودرو صفر کیلومتر از سفره مردم مانند هواپیما پرواز خواهد کرد!

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 18364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha