بریتانیا در آستانه بزرگترین رسوایی دوپینگ در تاریخ المپیک / دونده نقره‌ای دوپینگی بود!

یکی از اعضای تیم دوی ۴ در ۱۰۰ متر بریتانیا، نایب قهرمان المپیک توکیو، در جریان این رقابت‌ها مرتکب تخلف دوپینگ شده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چیجیندو اوجاه که به همراه تیم دوی ۴ در ۱۰۰ متر بریتانیا مدال نقره بازی‌های المپیک توکیو را به دست آورد، به دلیل ارتکاب دوپینگ و وجود ۲ ماده ممنوعه در نمونه آزمایشش موقتا از حضور در تمامی مسابقات محروم شد.

این خبر به این معنی است که مدال این دونده ۲۷ ساله و دیگر اعضای تیم بریتانیا گرفته خواهد شد و کانادا به نشان نقره ارتقاء می‌یابد و چین مدال برنز دریافت می‌کند؛ مگر این که اوجاه بتواند نحوه ورود این مواد ممنوعه به بدن خود را توضیح دهد و مقامات را قانع کند.

در صورت تایید محرومیت، این بزرگترین رسوایی دوپینگ در تاریخ المپیک انگلیس خواهد بود و بخشی از ۶۵ مدال تیم بریتانیا در توکیو را از بین خواهد برد. در عین حال، اوجاه احتمالاً با محرومیت چهار ساله رو به رو خواهد شد.

این خبر از سوی واحد صداقت دو و میدانی تایید شد، این نهاد در بیانیه خود گفت: آزمایش اوجاه در توکیو "حضور/استفاده از مواد ممنوعه (اوستارین و S-۲۳)" را نشان داده است.

از اوستارین برای درمان تحلیل ماهیچه‌ها و پوکی استخوان استفاده می‌شود، در حالی که گفته می‌شود S ‑ ۲۳ برای رشد ماهیچه‌ها و سلامت استخوان به کار می‌رود. هر دوی این مواد در فهرست مواد ممنوعه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) قرار دارند.

آژانس بین المللی تست، که نمونه آزمایش را در توکیو گرفته است، بعداً تایید کرد که این آزمایش پس از فینال مسابقات دوی ۴ در ۱۰۰ متر امدادی انجام شده است.

در بیانیه این آژانس آمده است: "نتیجه توسط آزمایشگاه معتبر وادا در توکیو در ۸ آگوست ۲۰۲۱ گزارش شد. ورزشکار حق دارد تجزیه و تحلیل نمونه B را درخواست کند. در صورتی که تجزیه و تحلیل نمونه B نتایج را تایید کند، پرونده برای قضاوت به بخش ضد دوپینگ دادگاه داوری ورزش ارجاع می‌شود."

این خبر شوک‌هایی را در دو و میدانی و محافل المپیک به همراه داشت. دو نفر دیگر از دونده‌های سرعتی‌ بریتانیا به نام‌های لینفورد کریستی و دواین چمبرز، قبلاً به دلیل دوپینگ محروم شده بودند؛ اما هرگز در بازی‌های المپیک این اتفاق نیفتاده بود.

۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 18834
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha