برنامه کامل مسابقات ورزشکاران ایران در المپیک پاریس ۲۰۲۴ + پخش زنده

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ که با نام رسمی بازی‌های المپیاد سی و سوم  به میزبانی پاریس از ۵ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ (۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت ۲۰۲۴) برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، برنامه کامل ، جدول رده بندی ، نتایج و لینک پخش زنده ورزشکاران ایران در المپیک پاریس را در زیر ببینید.

مراسم افتتاحیه: ۵ مرداد ساعت ۲۱

پرچمدار ایران: مهدی الفتی - ندا شهسواری

سی و سومین دوره بازی های المپیک به میزبانی پاریس فرانسه برگزار می شود. مراسم افتتاحیه المپیک ساعت ۲۱ به وقت تهران در هوای رودخانه سن برگزار شد و ساعت یک بامداد به پایان رسید.

مشعل المپیک نیز که به شکل بالن بود، در آخرین قسمت مراسم روشن شد و به هوا رفت.

ورزشکاران در حالی که هوا بارانی بود در رودخانه سن و محل برگزاری افتتاحیه حاضر شدند.

تیراندازی با کمان: ۴ تا ۱۴ مرداد

یک سهمیه -مبینا فلاح

مبینا فلاح تنها نماینده تیراندازی با کمان زنان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس قبل از افتتاحیه رسمی این مسابقات از ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه چهارم مرداد در مقابل حریفان خود دست به کمان شد.

او با کسب ۶۵۲ امتیاز در مرحله تعیین رنکینگ در رده ۲۸ ایستاد. دیدار h, جهت تعیین رنکینگ ورزشکاران المپیکی تیروکمان بود و مبینا فلاح برای مشخص شدن رده و حریفش تیر زد.

فلاح در مرحله یک سی و دوم نهایی به مصاف نگویت از ویتنام می‌رود.

فلاح اولین حضور خود را در المپیک تجربه می‌کند.

«مبینا فلاح» که عنوان تنها نماینده فدراسیون تیراندازی با کمان را به همراه خود یدک می‌کشد، از ساعت ساعت ۲۱ و ۱۲ دقیقه شامگاه امروز دهم مرداد، در مرحله یک سی و دوم حذفی، مقابل «نگویت تای» از کشور ویتنام به میدان می‌رود.

مبینا ۲۵ ساله که عنوان اولین دختر یزدی در المپیک لقب گرفته و اولین حضور خود را در المپیک تجربه می‌کند؛ در دور مقدماتی مسابقات المپیک با امتیاز ۶۵۲ در رده بیست و هشتم قرار گرفت.

قایقرانی : ۶ تا ۲۰ مرداد

۴ سهمیه

۲ سهمیه در رویینگ: فاطمه مجلل در رویینگ یک‌نفره سنگین وزن و مهسا جاور و زینب نوروزی در رویینگ دونفره سبک وزن

۲ سهمیه در کانو: یک‌نفره ۱۰۰۰ متر و کایاک یک‌نفره ۱۰۰۰متر به نام کشور

رویینگ یک‌نفره سنگین وزن

در روز نخست بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، فاطمه مجلل ملی‌پوش روئینگ ایران به مصاف حریفان رفت.

مجلل که در گروه اول مرحله مقدماتی حضور داشت، با حریفانی از اوگاندا، آفریقای جنوبی، اسپانیا، استرالیا و نیکاراگوئه به رقابت پرداخت و با ثبت زمان ۸:۰۱.۳۰ دقیقه پس از نمایندگان استرالیا، اسپانیا و آفریقای جنوبی در رده چهارم ایستاد.

در دومین روز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مرحله شانس مجدد رویینگ یک‌نفره سنگین وزن زنان برگزار شد و نماینده ایران راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. فاطمه مجلل در مرحله گروهی چهارم شد و به شانس مجدد رفت. او در شانس مجدد با زمان ۷ دقیقه و ۵۶ ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه اول شد و به دور یک‌چهارم نهایی صعود کرد.

در چهارمین روز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس مرحله یک‌چهارم نهایی رویینگ یک‌نفره سنگین‌وزن زنان برگزار شد و نماینده ایران نتوانست به دور نیمه‌نهایی A و B صعود کند. فاطمه مجلل در این مرحله زمان هشت دقیقه و ۳۷ صدم ثانیه را ثبت کرد و به عنوان قایق ششم و آخر از خط پایان رد شد.

مجلل با قایقرانان کشورهای سنگاپور، ترکیه و الجزایر رقابت کرد. دو قایق اول راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شدند و بقیه قایق‌ها به نیمه‌نهایی E و F رفتند.

فاطمه مجلل در نیمه نهایی C و D به رقابت پرداخت و با زمان ۸ دقیقه و ۶ ثانیه و ۲۳ صدم ثانیه در گروه خود ششم و آخر شد و به فینال D (تعیین جایگاه نوزدهم تا بیست و چهارم ) رفت.

بهترین نتیجه ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو یازدهم بود.

رویینگ دونفره سبک وزن

* مرحله گروهی رویینگ دونفره سبک وزن زنان المپیک ۲۰۲۴ پاریس برگزار شد و قایق ایران از صعود مستقیم به نیمه نهایی بازماند و به شانس مجدد رفت تا آنجا برای رفتن به نیمه نهایی تلاش کند.

قایق ایران با ترکیب مهسا جاور و زینب نوروزی با زمان ۷ دقیقه و ۳۵ ثانیه و ۹۷ صدم ثانیه در گروه خود چهارم شد و به مرحله شانس مجدد رفت.

قایق ایران با کشورهای ژاپن، پرو، رومانی و آمریکا رقابت کرد. دو قایق اول به نیمه نهایی ‌A و B رفتند و بقیه قایق‌ها راهی شانس مجدد شدند.

دو قایق رومانی و آمریکا راهی نیمه نهایی شدند. ایران توانست از ژاپن بالاتر قرار بگیرد.

ایران برای اولین بار در قایق دونفره نماینده داشت.

* در سومین رور بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مرحله شانس مجدد رویینگ دونفره سبک وزن زنان برگزار شد و نمایندگان ایران موفق به صعود به مرحله نیمه نهایی نشدند.

قایق ایران با ترکیب مهسا جاور و زینب نوروزی در مرحله شانس مجدد زمان ۷ دقیقه و ۳۵ ثانیه و ۵۶ صدم ثانیه را ثبت کرد و به عنوان قایق چهارم به فینال C رفتند (تعیین رده های سیزدهم تا شانزدهم).

برنامه کامل مسابقات ورزشکاران ایران در المپیک پاریس ۲۰۲۴ + پخش زنده

کشورهای ایرلند، کانادا و آرژانتین به ترتیب اول تا سوم شدند و به نیمه نهایی صعود کردند.

قایق ایران با کشورهای آرژانتین، کانادا، ایرلند و چین رقابت داشت. سه قایق اول به نیمه نهایی رفتند و بقیه قایق‌ها راهی فینال C شدند.


* قایق ایران با ترکیب مهسا جاور و زینب نوروزی با زمان ۷ دقیقه و ۱۴ ثانیه و ۳۲ صدم ثانیه در فینال C چهارم شد و در مجموع در المپیک پاریس بین شانزده کشور، در رده شانزدهم قرار گرفت.

چین، پرو، ایران و ژاپن در فینال C به رقابت پرداختند. ۱۲ کشور نیز در برای تعیین جایگاه اول تا دوازدهم رقابت می‌کنند.

به این ترتیب کار مهسا جاور و زینب نوروزی در المپیک پاریس به پایان رسید.

ژیمناستیک : ۶ تا ۲۰ مرداد

یک سهمیه

نام ورزشکار: مهدی الفتی

مرحله مقدماتی مسابقات پرش خرک رشته ژیمناستیک هنری سی‌وسومین دوره رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، امروز(شنبه) در سالن برسی آره‌نا برگزار شد و مهدی الفتی موفق به تاریخ‌سازی شد و به برای اولین بار یک ژیمناست ایرانی به فینال رقابت‌های پرش خرک راه یافت.

الفتی در رقابت‌ با ۱۸ ژیمناست مرحله مقدماتی دو پرش موفق داشت که در پرش نخست ۱۴.۶۶۶ امتیاز کسب کرد و در پرش دوم نیز به امتیاز ۱۴.۵۰۰ امتیاز رسید تا با میانگین امتیاز ۱۴.۵۸۳ در پایان مسابقات با شایستگی در جایگاه هشتم قرار بگیرد و مجوز حضور در مرحله فینال را کسب کند.

در این ماده ژیمناست‌های اوکراین و بریتانیا ٢ نماینده، کرواسی، جمهوری چک، ارمنستان نیز به فینال رسیدند.

پرش خرک

مهدی الفتی در مرحله فینال ژیمناستیک بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در جایگاهی پایین تر از اول تا سوم قرار گرفت و از کسب مدال بازماند. مرحله فینال ژیمناستیک با حضور ۸ ژیمناست برگزار شد.

الفتی در مرحله فینال پرش خرک با کسب نمره ۱۴.۲۶۶ در جایگاه هفتم قرار گرفت و به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.

دوچرخه سواری : ۶ تا ۲۱ مرداد

یک سهمیه

ورزشکار: یک سهمیه مرد در بخش جاده به نام کشور

در هشتمین روز از بازی‌های المپیک فرانسه، لبیب به عنوان تنها رکابزن کشورمان در این بازی‌ها، مسافت ۲۷۳ کیلومتری را رکاب زد و ضمن عبور از خط پایان، زمان ۶:۴۶:۳۳ ساعت را ثبت کرد و در رده ۷۶ قرار گرفت.

این برای نخستین بار است که یک رکابزن ایرانی موفق به عبور از خط پایان رقابت‌های المپیک می‌شود از المپیک ۲۰۰۸ به بعد می‌شود. آخرین بار، حسین عسگری و قادر میزبانی در ۲۰۰۸ موفق به این کار شده بودند.

علی لبیب رکابزن ۲۲ ساله کشورمان موفق شد بعد از ۱۴ سال طلسم این ناکامی را شکسته و مسابقه المپیکی خود را به اتمام برساند.

در این رقابت سخت و نفس گیر که بیش از شش ساعت به طول انجامید، رمکو اونوپل رکابزن بلژیکی با زمان ۶ ساعت و ۱۹ دقیقه و ۳۴ ثانیه از خط پایان عبور کرد و مدال طلا گرفت. بعد از این رکابزن، دو دوچرخه سوار کشور میزبان مدال های نقره و برنز را کسب کردند.

شمشیربازی: ۶ تا ۱۳ مرداد

چهار سهمیه در اسلحه سابر

اسامی ورزشکاران: علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر (سه نفر در انفرادی شرکت می‌کنند و هر چهار نفر می‌توانند در تیمی شرکت کنند.)

علی پاکدامن توانست یوشیدا از ژاپن را شکست دهد. او از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به مصاف اوه سانکوگ شمشیرباز مطرح کره جنوبی می‌رود.

در مرحله یک هشتم نهایی جدول انفرادی شمشیربازی سابر المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کاپیتان تیم ملی ایران در یک رقابت حساس بازی را واگذار کرد.

علی پاکدامن در رقابت با اوه سانگوک شمشیرباز مطرح کره‌جنوبی با نتیجه ۱۵ بر ۱۰ شکست خورد.

دو بازیکن رقابت حساس و پایاپایی تا امتیاز هفت داشتند. در ادامه، شمشیرباز کره توانست اختلاف امتیاز ایجاد کند و پاکدامن موفق به جبران تمام امتیازها نشد.

بازیکن کره جنوبی نفر چهارم رنکینگ جهانی و پاکدامن نفر سیزدهم رنکینگ جهانی هستند.

شمشیرباز کره‌ای طلای تیمی المپیک توکیو، یک طلای انفرادی و چهار طلای تیمی و یک نقره تیمی جهان را در کارنامه دارد.

پیش از این محمد فتوحی در مرحله یک سی و دوم نهایی و محمد رهبری در مرحله یک شانزدهم نهایی با شکست برابر بازیکنان مکزیک و فرانسه حذف شدند.

هدایت تیم ملی ایران بر عهده پیمان فخری است.

در مرحله یک شانزدهم نهایی شمشیربازی سابر المپیک ۲۰۲۴ پاریس، محمد رهبری شکست خورد شد و با جدول انفرادی المپیک وداع کرد.

رهبری همانند پاکدامن در دور نخست استراحت داشت. او سپس به مصاف سباستین پاتریک از فرانسه رنکینگ هشتم دنیا رفت و با نتیجه ۱۵ بر ۱۳ شکست خورد.

رهبری با نتیجه ۱۱ بر ۵ عقب بود اما بازی را نتیجه ۱۳بر ۱۳ مساوی کرد اما دو امتیاز پایانی را بازیکن فرانسه گرفت.

رهبری دومین شمشیرباز حذف شده ایران است. محمد فتوحی نیز مقابل بازیکن مکزیک شکست خورد و حذف شد.

بخش تیمی
تیم ملی شمشیربازی سابر ایران برای کسب مدال برنز المپیک ۲۰۲۴ پاریس با فرانسه رقابت داشت. در پایان تیم ایران با نتیجه ۴۵ بر ۲۵ شکست خورد تا همچنان طلسم مدال نگرفتن المپیک برای سابر ایران باپرجا باشد.

فرزاد باهر عملکرد ضعیفی در بازی برابر فرانسه داشت و کمترین امتیاز را گرفت. او در اولین بازی خود پنج امتیاز داد و امتیازی نگرفت و باعث ایجاد اختلاف امتیاز شد. در بازی دوم هم تنها یک امتیاز گرفت و پنج امتیاز از دست داد. در بازی سوم هم پنج امتیاز از دست داد و تنها دو امتیاز گرفت.

این ترتیب تیم ایران در بین هشت تیم شرکت کننده در رده چهارم قرار گرفت.

شمشیربازان ایران در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۴۵ بر ۴۴ آمریکا را شکست دادند. در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۴۵ بر ۴۳ مغلوب مجارستان شدند.

تنیس روی میز: ۶ تا ۲۰ مرداد

سه سهمیه

نام ورزشکار: نیما عالمیان ، نوشاد عالمیان و ندا شهسواری

مرحله یک سی و دوم نهایی جدول انفرادی تنیس روی میز المپیک ۲۰۲۴ پاریس برگزار شد و نماینده ایران موفق به شکست حریفش شد.

نوشاد عالمیان در رقابت با بازیکن نیجریه با نتیجه ۴ بر یک به پیروزی رسید.

نتیجه بازی به شرح زیر است:

نوشاد عالمیان از ایران (رنکینگ ۵۱ جهان) ۴ - اوموتایو از نیجریه (رنکینگ ۱۰۴ جهان) ۱

امتیاز: ۶ - ۱۱، ۱۱ - ۵، ۱۱ - ۴، ۱۲ - ۱۰، ۱۱ - ۸

برنامه کامل مسابقات ورزشکاران ایران در المپیک پاریس ۲۰۲۴ + پخش زنده

نوشاد عالمیان از ایران (رنکینگ ۵۱ جهان) ۲ - هاریموتو از ژاپن (رنکینگ ۹ جهان) ۴

امتیاز: ۱۱ - ۸، ۶ - ۱۱، ۴ - ۱۱، ۷ - ۱۱، ۱۱ - ۵، ۷ - ۱۱

ندا شهسواری نماینده تنیس روی میز زنان و پرچمدار کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس از ساعت ۲۳ شنبه شب، ششم مرداد در مرحله یک سی و دوم نهایی به میدان رفت.

شهسواری در این مسابقه به مصاف پریسیکا پاواده از فرانسه رفت که با نتیجه چهار بر یک شکست خورد و حذف شد.

نتیجه بازی به شرح زیر است:

ندا شهسواری ۱ - ۴ پاواده

امتیازها: ۴ - ۱۱، ۱۱ - ۹، ۷ - ۱۱، ۴ - ۱۱، ۱۲ - ۱۴

برنامه کامل مسابقات ورزشکاران ایران در المپیک پاریس ۲۰۲۴ + پخش زنده

نیما عالمیان در مرحله یک سی و دوم نهایی مقابل کائو از چین تایپه با نتیجه ۴ بر یک شکست خورد و حذف شد.

نتیجه بازی به شرح زیر است:

نیما عالمیان (رنکینگ ۱۹۰ جهان) ۱ - کائو از چین ‌تایپه (رنکینگ ۳۲ جهان) ۴

امتیاز: ۷ - ۱۱، ۲ - ۱۱، ۱۱ - ۹، ۵ - ۱۱، ۴ - ۱۱

برنامه کامل مسابقات ورزشکاران ایران در المپیک پاریس ۲۰۲۴ + پخش زنده

تکواندو : ۱۷ تا ۲۰ مرداد

چهار ورزشکار

اسامی ورزشکاران: مهران برخورداری در وزن ۸۰ کیلوگرم ، آرین سلیمی در وزن +۸۰ کیلوگرم ، مبینا نعمت‌زاده در وزن ۴۹ کیلوگرم و ناهید کیانی در وزن ۵۷ کیلوگرم

مبینا نعمت زاده
نعمت‌زاده در دو مسابقه اول خود مقابل حریفانی از لسوتو و اسپانیا به پیروزی دست یافته بود و در نیمه نهایی برابر حریفی از چین شکست خورد.

مبینا نعمت‌زاده ملی‌پوش ۱۹ ساله تکواندو ایران برای کسب مدال برنز المپیک ۲۰۲۴ پاریس با نماینده عربستان رقابت کرد و در پایان پیروز شد و مدال برنز گرفت.

نعمت ‌زاده در وزن منهای ۴۹ کیلوگرم و در مبارزه با دنیا ابوطالب از عربستان در دو راند به پیروزی رسید.

تکواندوکار عربستان برنز قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۲ و طلای آسیا را در سال ۲۰۲۴ در کارنامه دارد.

او توانست دومین مدال المپیک زنان را در تاریخ ورزش ایران به دست آورد. پیش از این کیمیا علیزاده در المپیک ۲۰۱۶ ریو مدال برنز تکواندو گرفته بود.

نتایج دو راند این مبارزه به شرح زیر است:

راند اول: ۳ - صفر (نعمت‌زاده)

راند دوم: ۴ - ۲ (نعمت‌زاده)

ناهید کیانی

در روز دوم رقابت های تکواندو المپیک ۲۰۲۴ پاریس ناهید کیانی در وزن ۵۷-کیلوگرم زنان رقابت کرد و در نهایت به مدال نقره رسید.

به مانند المپیک توکیو کیانی در اولین مبارزه مقابل کیمیا علیزاده تکواندوکار ایرانی الاصل بلغارستان قرار گرفت. وقت اول را علیزاده ۱۰ بر ۷ برد اما در راند دوم این کیانی بود که ۶ بر ۵ به برتری رسید. در وقت سوم در حالی که تا ثانیه های پایانی کیانی بازنده بود اما نتیجه ۷-۷ شد و کیانی برنده این مبارزه مهم شد.

علیزاده که سال ۲۰۱۶ همراه با ایران در المپیک ریو حاضر بود اولین مدال تاریخ زنان ایران در این بازی ها را کسب کند. کیمیا در توکیو زیر پرچم پناهندگان در بازی ها شرکت کرد و ناهید کیانی را شکست داد.

ناهید کیانی در دیدار یک چهارم نهایی به مصاف شایان تومی از تونس رفت و در راند اول ۵ بر ۲ به برتری رسید اما راند دوم را ۳ بر صفر باخت. در راند سوم کیانی با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری رسید و به نیمه نهایی راه یافت.

در نیمه نهایی وزن ۵۷- کیلوگرم تکواندو زنان المپیک ناهید کیانی از ساعت ۱۸:۰۷ به مصاف آئون لیتینیا از لبنان رفت و با شکست این حریف فینالیست شد. وقت اول را ناهید ۱۰ بر ۳ برد و در وقت دوم هم ۵ بر صفر به برتری رسید و فینالیست شد تا اولین نقره تاریخ زنان در این بازی ها قطعی شود.

در فینال وزن ۵۷- کیلوگرم تکواندو المپیک ناهید کیانی موفق ترین زن ورزشکار ایران در تاریخ المپیک مقابل یوجین کیم از کره جنوبی قرار گرفت. او در وقت اول ۵ بر یک و وقت دوم ۹ بر صفر به رقیب کره جنوبی باخت و به مدال نقره قناعت کرد.

با این مدال کیانی بهترین و موفق ترین ورزشکار زن ایرانی در تاریخ المپیک شد.

پیش از این کیمیا علیزاده در المپیک ۲۰۱۶ و مبینا نعمت زاده در ۲۰۲۴ به برنز تکواندو رسیدند و حتی نقره کیانی هم او را بالاتر از این دو نفر قرار می دهد.

با این نتیجه کیمیا علیزاده هم راهی شانس مجدد شد و در نهایت برنز گرفت.

ناهید کیانی المپیک 2024 پاریس

مهران برخورداری

برخورداری که در مسیر حضور در فینال مقابل جایسانوف از بکستانی، السیو از ایتالیا و «گئون وو سئو» از کره جنوبی شکست داده بود، دیدار مبارزه نهایی وزن ۸۰- کیلوگرم مسابقات تکواندو در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس برگزار شد و مهران برخورداری ملی‌پوش کشورمان با رنکینگ جهانی ۸ مقابل «فیراس کاتوسی» نفر ۶ رنکینگ جهانی از تونس قرار گرفت.در فینال طی دو راند و با نتیجه ۲ بر صفر برابر کاتوسی شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

ملی‌پوش کشورمان در راند اول ۴ بر ۲ و در راند دوم ۵ بر یک باخت.،

آرین سلیمی

سلیمی در نخستین مبارزه خود نیکیتا رافالوویچ از ازبکستان (رنک ۷ جهان) را شکست داد و در مرحله یک چهارم نهایی هم با عبور از سد کارلوس سانسورس مکزیکی (رنک ۲ جهان)، به مرحله نیمه‌نهایی رسید.

او در نیمه‌نهایی نیز به مصاف ایوان شاپینا از کرواسی (رنک ۳ جهان) رفت که در پایان، با حساب ۲ بر یک حریف قدرتمند خود را شکست داد و به فینال این وزن رسید.

از ساعت ۲۳:۲۵ (شنبه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳)، آرین سلیمی تکواندوکار سنگین وزن تیم ملی مردان ایران، در مبارزه فینال المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل حریفی از بریتانیا به روی شیاپ‌چانگ رفت که در پایان سه راند به پیروزی رسید و قهرمان المپیک شد.

ملی‌پوش وزن ۸۰+ کیلوگرم ایران که با برتری مقابل حریفان خود به فینال این وزن رسیده بود، در این دیدار مقابل کانینگهام از بریتانیا که رنک چهار جهان را در اختیار دارد به روی شیاپ‌چانگ رفت و با نتیجه ۲ بر یک حریف خود را شکست داد تا مدال طلای این رقابت‌ها را به دست آورد.

نتایج سه راند این مبارزه به شرح زیر رقم خورد:

راند یک: ۳ - ۶ (به نفع کانینگهام)

راند دو: ۹ - ۱ (به نفع سلیمی)

راند سه: ۶ - ۱ (به نفع سلیمی)

ملی‌پوش ۲۰ ساله تکواندوب ایران با کسب این مدال طلا، پس از ۱۶ سال طلسم شکنی کرد و تکواندوی ایران را به طلای المپیک ساند. آخرین طلای تکواندوی ایران در المپیک را هادی ساعی، در المپیک ۲۰۰۸ پکن به دست آورده بود.

تیراندازی: ۶ تا ۱۵ مرداد

چهار سهمیه

نام ورزشکاران:‌ دو سهمیه در تفنگ ۱۰ متر زنان، یک سهمیه در تپانچه ۲۵ متر زنان و یک سهمیه در تراپ مردان به نام کشور

تپانچه ۲۵ متر زنان

شرمینه چهل‌امیرانی با رکورد ۶۳۰ در رده یازدهم و فاطمه امینی با رکورد ۶۲۶.۲ در رده بیست و ششم ایستاده و از رسیدن به فینال این ماده بازماندند. در این ماده تیرانداز کره‌ای با رکورد ۶۳۴.۵ به عنوان نفر نخست و تیرانداز فرانسوی با رکورد ۶۳۱.۳ به عنوان نفر هشتم به فینال رسیدند.

نام فاطمه امینی و شرمینه چهل امیرانی در ماده‌ سه وضعیت تفنگ نیست و آن‌ها در این ماده شرکت نخواهند کرد. به این ترتیب پرونده ورزشکاران ایران در تفنگ بسته شد.

تراپ مردان

محمد بیرانوند تیرانداز ۱۵ ساله ایران در سومین روز از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در مرحله مقدماتی ماده تراپ در خط آتش ایستاد.

در این روز تیرانداران در سه راند ۷۵ تیر زدند که محمد بیرانوند با ۷۰ امتیاز در رده بیست و یکم قرار گرفت. ادامه مرحله مقدماتی فردا انجام خواهد شد و تکلیف ۶ نفر برتر برای رسیدن به فینال مشخص می‌شود.در این ماده ۳۰ ورزشکار حضور داشتند.

محمد بیرانوند تیرانداز ۱۵ ساله ایران در چهارمین روز از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس مرحله مقدماتی ماده تراپ را به پایان رساند. او در پایان ۵ راند با ۱۱۷ امتیاز در رده ۲۴ ایستاد و از صعود به فینال بازماند.

تیراندازان در روز نخست سه راند (۷۵ تیر) و در روز دوم در دو راند (۵۰ تیر) کار خود را پیگیری کردند. محمد بیرانوند در روز نخست با ۷۰ امتیاز در رده بیست و یکم قرار گرفته بود.

نتایج کامل تیراندازان ایران تا روز سوم بازی‌های المپیک پاریس:

هانیه رستمیان در تپانچه بادی: بیست و دوم

فاطمه امینی در تفنگ بادی: بیست و ششم

شرمینه چهل‌امیرانی در تفنگ بادی: یازدهم

محمد بیرانوند در تراپ مردان: بیست و چهارم

وزنه برداری: ۱۷ تا ۲۱ مرداد

دو سهمیه

اسامی ورزشکاران: مصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم و علی داودی در دسته ۱۰۲+ کیلوگرم


مصطفی جوادی
در رقابت دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه‌برداری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، نماینده ایران موفق به گرفتن مدال برنز نشد.

مصطفی جوادی با رکورد ۱۶۸ یک‌ضرب، ۲۰۴ دوضرب و مجموع ۳۷۴ کیلوگرم برای گرفتن مدال برنز تلاش کرد و موفق به گرفتن آن نشد.

او بین ۱۲ نفر، در رده پنجم قرار گرفت.

عملکرد وزنه‌بردار ایران به شرح زیر است:

حرکت یک‌ضرب

مصطفی جوادی در اولین حرکت یک‌ضرب پشت وزنه ۱۶۴ کیلوگرم قرار گرفت و موفق به مهار آن شد.

او در حرکت دوم، وزنه ۱۶۸ کیلوگرم را نیز بالای سر برد و سه چراغ سفید دریافت کرد.

انتخاب نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی برای حرکت سوم جوادی وزنه ۱۷۱ کیلوگرم بود اما نماینده ایران نتوانست این وزنه را بالای سر ببرد و سه چراغ قرمز گرفت.

او با ۱۶۸ کیلوگرم در بین ۱۲ نفر، ششم شد.

حرکت دوضرب

جوادی در اولین حرکت وزنه ۲۰۴ کیلوگرم را بالای سر برد.

او برای گرفتن مدال برنز حتما باید وزنه ۲۱۷ کیلوگرم را مهار می‌کرد که موفق به زدن این وزنه نشد.

جوادی در حرکت سوم و پایانی نیز پشت وزنه ۲۱۷ کیلوگرم قرار گرفت و بازهم نتوانست این وزنه را بالای سر ببرد و شانس گرفتن مدال را از دست داد.

علی داوودی
ملی‌پوش دسته سنگین وزن وزنه‌برداری ایران به مقام چهارم در المپیک ۲۰۲۴ پاریس رسید.

در جریان مسابقات دسته ۱۰۲+ کیلوگرم وزنه‌برداری، امشب علی داوودی ملی‌پوش کشورمان به روی تخته رفت.

داوودی در حرکت یک‌ضرب پس از مهار نکردن وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی، دو بار پیاپی وزنه‌های ۲۰۱ و ۲۰۵ کیلوگرمی را بالای سر برد و با رکورد ۲۰۵ کیلوگرم در رده چهارم یک‌ضرب ایستاد.

او در دو ضرب، با انتخاب وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی استارت زد و موفق به مهار آن شد. داوودی در تلاش دوم و سوم دو بار پیاپی پشت وزنه ۲۵۷ کیلوگرمی ایستاد، اما اما موفق ظاهر نشد و با همان ۲۴۲ کیلوگرم به کار خود پایان داد.

داوودی در مجموع نیز با رکورد ۴۴۷ کیلوگرم در رده چهارم ایستاد و دستش به مدال نرسید.

کشتی:۱۵ تا ۲۱ مرداد

۱۱ سهمیه به نام کشور

پنج سهمیه کشتی آزاد: اوزان ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم

شش سهمیه در کشتی فرنگی: اوزان ۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم

کشتی فرنگی

در وزن ۶۰ کیلوگرم مهدی محسن نژاد پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۹ بر صفر عبدالکریم فرگات از الجزایر را از پیش رو برداشت. وی در دور بعد با نتیجه ۹ بر صفر مغلوب کنیچیرو فومیتا دارنده مدال‌های نقره المپیک و جهان از ژاپن شد و با توجه به حضور این حریف ژاپنی در دیدار فینال، محسن نژاد به گروه بازنده‌ها رفت. محسن نژاد در این گروه با نتیجه ۱۰ بر ۱ کوین رودریگوئز دی آرماس از کوبا را مغلوب کرد و به دیدار رده بندی راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه ۳ بر ۱ مغلوب ژولامان شارشنبکوف قهرمان جهان از قرقیزستان شد و در جایگاه پنجم ایستاد.

در وزن ۶۷ کیلوگرم سعید اسماعیلی در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر اسحاق قایو از الجزایر را شکست داد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۹ بر صفر از سد لوئیس اورتا سانچز قهرمان جهان و المپیک از کوبا گذشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. اسماعیلی در این مرحله در یک کشتی هیجانی با نتیجه ۱۰ بر ۴ از سد اسلاویک گالستیان از ارمنستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه ۶ بر ۵ از سد پرویز نصیب اف نایب قهرمان المپیک از اوکراین گذشت و به مدال طلا دست یافت.

در وزن ۷۷ کیلوگرم امین کاویانی نژاد در دور نخست با نتیجه ۱ بر ۱ از سد یوسوانیس پنا فلورس از کوبا گذشت. وی در دور بعد با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب مالخاز آمویان دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان از ارمنستان شد و با توجه به شکست این کشتی گیر در مرحله نیمه نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفت و هشتم شد.

در وزن ۸۷ کیلوگرم علیرضا مهمدی در دور نخست در یک کشتی بسیار زیبا و با نتیجه ۹ بر صفر کارلوس مونوز جارامیلو از کلمبیا را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۰ بر ۱ آرکادیوز کولینیچ از لهستان را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. مهمدی در این مرحله در یک کشتی سخت با نتیجه ۳ بر ۳ از سد ژان بلنیوک قهرمان جهان و المپیک از اوکراین گذشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه ۷ بر صفر مغلوب سمن نوویکوف دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان شد و به مدال نقره رسید.

در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی در دور اول با نتیجه ۱۰ بر ۱ جوزف راو از آمریکا را شکست داد. وی در دور بعد با نتیجه ۸ بر صفر اوزور ژوژوپبکوف از قرقیزستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. ساروی در این مرحله با نتیجه ۶ بر صفر محمد جبر از مصر را از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت. ساروی در دیدار پایانی با نتیجه ۴ بر ۱ از سد آرتور الکسانیان قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان گذشت و با کسب مدال طلا، کاروان ورزشی ایران را نیز صاحب اولین مدال طلا در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ کرد.

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده در دور نخست با نتیجه ۳ بر ۱ آدام کون از آمریکا را از پیش رو برداشت. وی در دور بعد مقابل میخاین لوپز دارنده ۴ مدال طلای المپیک، ۵ مدال طلا و ۳ مدال نقره جهان کوبا مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، به گروه بازنده‌ها رفت. میرزازاده در این گروه با نتیجه ۹ بر صفر لی سئونگ چان از کره جنوبی را مغلوب کرد و به دیدار رده بندی راه یافت. نماینده کشورمان برای کسب مدال برنز مقابل صباح شریعتی از آذربایجان قرار گرفت و با نتیجه ۴ بر صفر حریف خود را از پیش رو برداشت و ضمن کسب اولین مدال برنز تاریخ سنگین وزن کشتی فرنگی ایران در المپیک، اولین مدال کاروان ورزشی ایران را بدست آورد.

کشتی آزاد:

شنا: ۶ تا ۲۰ مرداد

سامیار عبدلی نماینده‌ شنا ایران در بازی‌های المپیک پاریس (سه‌شنبه) ۹ مردادماه از ساعت ۱۲:۴۵ به وقت ایران، رقابت خود را در این دوره از بازی‌ها آغاز کرد و در ماده ۱۰۰ متر آزاد مقابل حریفان خود به رقابت پرداخت.

عبدلی در خط هشتم دسته پنجم به مصاف رقبای خود از کشورهای دومینیکن، ارمنستان، لبنان، باربادوس، بحرین، تایلند و هنگ‌کنگ رفت و در پایان با ثبت زمان ثبت زمان ۵۰ ثانیه و ۶۳ صدم ثانیه به مقام چهارم دست یافت.

در این دسته به ترتیب نمایندگان بحرین، لبنان، باربادوس، ایران، تایلند، هنگ‌کنگ، ارمنستان و دومینیکن در رتبه اول تا هشتم قرار گرفتند.

با توجه به نتایج کسب شده توسط شناگران سایر دسته‌ها، سامیار عبدلی از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند.

عبدلی در بین ۷۹ شناگری که در مرحله مقدماتی شنا ۱۰۰ متر آزاد با یکدیگر به رقابت پرداختند، به مقام ۴۸ دست یافت.

دوومیدانی: ۱۱ تا ۲۱ مرداد

حسن تفتیان و فرزانه فصیحی دو نماینده دوومیدانی ایران بودند که برای رقابت در دوی ۱۰۰ متر عازم پاریس شدند. تفتیان برای سومین بار قدم در بازی‌های المپیک گذاشته بود و فصیحی هم اینبار با یک پله پیشرفت از طریق رنکینگ موفق به کسب سهمیه شده بود.

حضور داشت و این انتظار می‌رفت که حداقل بتواند رکورد شخصی خود را در المپیک ثبت کند اما او نه تنها موفق به ثبت رکورد شخصی اش نشد بلکه حتی با یک پله سقوط در مقایسه با المپیک توکیو در جایگاه پنجاه و یکم ایستاد. فصیحی در المپیک پاریس در مرحله مقدماتی در گروه هشت مسابقات با ثبت زمان ۱۱.۵۱ ثانیه به مقام هفتم رسید و از صعود به مرحله نیمه نهایی باز ماند این درحالی است که این بانوی دونده در جریان مسابقات قهرمانی آسیای تایلند رکورد ۱۱:۳۹ ثانیه را به دست آورده بود.

دیگر نماینده ایران در المپیک پاریس حسن تفتیان بو، ورزشکاری که با تجربه بیشتری گام در پاریس گذاشت و در چند سال اخیر نیز در فرانسه حضور داشت و زیر نظر مربی جامائیکایی تمرین می‌کرد اما حاصل همه این تلاش ها و هزینه ها ایستادن در جایگاه سی و سوم در بین شصت و نه دونده بود.

رکورددار دوی سرعت ایران در مرحله مقدماتی بازی‌های المپیک نیز رکورد ۱۰.۱۸ ثانیه را ثبت کرد و بین ۹ دونده در گروه خود پنجم شد.

سنگ نوردی: ۱۵ تا ۲۰ مرداد

رضا علیپور تنها المپیکی سنگنوردی ایران در پاریس ۲۰۲۴ در یک چهارم نهایی بازی ها با مایموراتوف از قزاقستان رقابت کرد و زمان ۵ ثانیه و ۵۷ صدم ثلنیه را ثبت کرد و راهی نیمه نهایی شد.

او در نیمه نهایی با لئوناردو ستاره اندونزیایی رقابت کرد و با صدم ثانیه از راه یابی به فینال بازماند. علیپور ۴.۸۴ و حریف ۴.۷۵ را ثبت کردند.

او برای کسب برنز واتسون از آمریکا رقابت کرد و از رسیدن به مدال بازماند.

علیپور قهرمان بازی های آسیایی هانگژو در مرحله رکوردگیری، رکورد 5 ثانیه و 18 صدم ثانیه را ثبت کرد. او در دور دوم رکورد 5.06 را زد. علیپور در دور حذفی با دیوید نیوزلندی رقابت کرد و رکورد 5.26 را ثبت کرد در حالی که رقیب با زمان 5.20 مسابقه را به پایان رساند. او با قرار گرفتن در میان بهترین بازنده ها راهی یک چهارم نهایی شد.

رضا علیپور سنگنوردی المپیک پاریس رضا علیپور المپیک پاریس

مراسم اختتامیه: ۲۱ مرداد

پرچمدار ایران: فاطمه مجلل

جدول رده بندی:

جدول مدالی زنده بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در روز پایانی (آخرین بروزرسانی یک‌شنبه ساعت ۱۲:۰۰):

برنامه کامل مسابقات ورزشکاران ایران در المپیک پاریس ۲۰۲۴ + پخش زنده

برنامه کامل مسابقات ورزشکاران ایران در المپیک پاریس ۲۰۲۴ + پخش زنده

جدول مدالی کشورها در المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴

۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 56081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha