اعتراف تلویحی به شکست هدفگذاری تورم در سال ۹۹

رئیس جمهور با ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ به دستگاه های اجرایی، چارچوب و سیاست‌های پیش‌بینی شده برای لایجه بودجه سال آینده را اعلام نمود و در آن، هدفگذاری دولت برای نرخ تورم در سال آینده را ۲۲ درصد اعلام کرد. اعلام هدف ۲۲ درصدی برای تورم سال آینده تلویحا اعتراف دولت به شکست سیاست هدفگذاری نرخ تورم و کاهش آن به حدود ۲۲ درصد در سال جاری بود.

به گزارش گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خرداد ماه سال جاری بود که بانک مرکزی در اطلاعیه ای از سیاست جدید خود برای مدیریت بازار پول کشور با عنوان «هدفگذاری نرخ تورم» رونمایی کرد. بانک مرکزی در این اطلاعیه اعلام کرد: «اکنون، بانک مرکزی بستر هدف‌گذاری تورم را با استفاده از عملیات بازار باز و هدف‌گذاری میانی نرخ سود بازار بین بانکی به شکل تعیین نرخ سود سیاستی، دالان نرخ سود، خرید و فروش اوراق بهادار دولت با بانک‌ها، اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه و سپرده‌ گذاری بانک ها نزد بانک مرکزی فراهم کرده است تا در همراهی با تقویت نظارت و اقدامات احتیاطی کلان، حلقه آخر اقدامات ثبات‌ساز خود با تاکید بر دستیابی به نرخ تورم هدف و در کنار آن جلوگیری از تعمیق شکاف تولید را آغاز کند.» در بخش پایانی این اطلاعیه، بانک مرکزی روند نرخ تورم در سال جاری را نزولی پیش بینی کرده و هدف خود از نرخ تورم سال جاری را ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ واحد درصد تعیین کرد.

با این حال روند نرخ تورم مطابق پیش بینی های بانک مرکزی پیش نرفت. آمارهای مرکز آمار نشان می دهد نرخ تورم نقطه به نقطه از حدود ۲۰ درصد در پایان فروردین سال جاری با رشدی حدودا ۱۵ درصدی به حدود ۳۵ درصد در پایان شهریور ماه سال جاری رسیده است. با توجه به این که شاخص تورم نقطه به نقطه، یک شاخص پیش نگر از مسیر تورم سالانه است، بنابراین شاخص تورم سالانه هم در ماه های پیش رو افزایشی خواهد بود. رشد نرخ تورم سالانه به معنای دور شدن هرچه بیشتر بانک مرکزی از هدف ۲۲ درصدی خود برای تورم ۱۲ ماهه سال جاری است. با توجه به وضعیت کنونی بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز، نزولی شدن شاخص تورم در آینده نزدیک چندان محتمل نیست. در چنین شرایطی موفقیت بانک مرکزی در سال جاری برای کنترل تورم در محدود ۲۰ تا ۲۴ درصدی بسیار بعید خواهد بود. چنانچه در نمودار زیر مشخص است، نرخ تورم در حال دور شدن از هدف ۲۲ درصدی بانک مرکزی برای سال ۹۹ است.

اعتراف دولت به شکست هدفگذاری تورم سال جاری در بخشنامه بودجه

هرچند پیش از این «رادار اقتصاد» در گزارشی از شکست محتمل دولت در دستیابی به هدف ۲۲ درصدی تورم سال جاری خبر داده بود، با این حال دولت روز گذشته با انتشار بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ به دستگاه های اجرایی، تلویحا به شکست خود در دستیابی به هدفگذاری تورمی سال جاری اذعان کرد. رئیس جمهور با ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ به دستگاه های اجرایی، چارچوب و سیاست‌های پیش‌بینی شده برای لایجه بودجه سال آینده را اعلام نمود و در آن، هدفگذاری دولت برای نرخ تورم در سال آینده را ۲۲ درصد اعلام کرد. اعلام هدف ۲۲ درصدی برای تورم سال آینده تلویحا اعتراف دولت به شکست سیاست هدفگذاری نرخ تورم و کاهش آن به حدود ۲۲ درصد در سال جاری بود. چرا که قرار بود نرخ ۲۲ درصدی تورم در سال جاری محقق شود. با این حال به دلایل مختلف از جمله رشد نرخ ارز، نرخ تورم در مسیر صعودی قرار گرفت و سیاست های دولت برای کنترل تورم کارساز نشد.

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 1892

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha