در صورتی که برجام به اتفاق مثبتی منتهی نشود دلار بزودی از سد ۳۰ هزار تومان هم عبور می کند/وقتی تورم ۴۵ درصدی داریم  باید انتظار افزایش نرخ ارز را داشته باشیم

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:متاسفانه در حال حاضر نمی توان با صراحت گفت که جامعه نسبت به مساله برجام یا کاهش انتظارات تورمی خوش بین است، ضمن اینکه وزرا و کابینه معرفی شده هم آنچنان که انتظار می رفت و می بایست نتوانست انتظارات جامعه را برآورده کند. از این رو تا آخر شهریور ماه روند صعودی در نرخ ارز داریم. اگر مساله برجام حل و فصل نشود و نقدینگی نیز رشد سرسام آور خود را داشته باشد و مدیریت نشود، قطعا تا آخر سال جاری نرخ ارز به رقم هایی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان خواهد رسید.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یکی از موضوعات مهمی که در اقتصاد ایران نقشی جدی ایفا می کند نرخ ارز است. نرخ ارز وابسته به متغیرهای مهم اقتصادی است که روند تحولات متغیرها به صورت مستقیم و غیر مستقیم نرخ ارز را مشخص می کند. افزایش نرخ ارز نه تنها روی معیشت، بلکه با گران تمام شدن هزینه تولید، از سوی دیگر فشار مضاعفی را به مردم وارد می کند. کاهش نرخ ارز همواره یکی از دغدغه ها و مطالبات مردمی بوده که حتی کالای تولید داخلی نیز با نرخ ارز با آنها حساب وبدانها فروخته می شود. با تشکیل هیات دولت، موضوع نرخ ارز و عوامل سیاسی و اقتصادی موثر بر آن بسیار مهم است و تحلیلگران بازار پیش بینی هایی از آینده نرخ ارز ارائه می دهند. سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد نظر و پیش بینی خود را از نرخ ارز با ما در میان گذاشته است.

سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی در خصوص وضعیت نرخ ارز، آینده بازار و نرخ ارز به رادار اقتصاد گفت: نرخ ارز یکی از مولفه های تاثیر گذار بر بازارهای مختلف است. موضوعی مهم در اقتصاد که نرخ قیمت کالاها و خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد، لذا نرخ ارز موضوع مهمی است که وابسته به مسائل سیاسی و اقتصادی دچار روند افزایشی یا کاهشی می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در صورتی می توان نرخ ارز را مورد پیش بینی قرار داد که سناریوهای مختلف را مورد ارزیابی قرار داد. یکی از سناریوهای تاثیر گذار بر نرخ ارز، مذاکره برجام است. در صورتی که بین طرفین برجام یعنی ایران و کشورهای غربی بخصوص آمریکا پیشرفتی در مذاکرات برجام و توافقی خارج از برجام صورت نگیرد قاعدتا با توجه به کسری بودجه، حتی با فروش یک میلیون بشکه نفت نیز نمی توانیم سناریوی خوبی برای نرخ ارز پیش بینی کنیم.

حسینی در این باره با اشاره به نرخ ارزی که خواهیم داشت گفت: در صورتی که برجام به اتفاق مثبتی منتهی نشود و باز هم دو طرف دست خالی از ادامه مذاکرات بازگردند حتما شاهد روند صعودی نرخ ارز خواهیم بود به گونه ای که قیمت ها از سد ۳۰ هزار تومان هم عبور می کند، حتی می توان پیش بینی کرد که  شاهد افزایش بیشتر نرخ ارز در ماه های آینده باشیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اما اگر برجام به نتایج خوبی برسد و بخشی از چالش ها برداشته شود و آمریکا و ایران به برجام و اجرای تعهداتش بازگردند، در این صورت می توان منتظر چشم‌انداز مثبتی در موضوع نرخ ارز و به تبع آن در میان مدت کاهش نرخ کالاها و خدمات بود. اگر برجام عملیاتی شود حتی می توانیم انتظار ۲۰ درصد کاهش نرخ ارز را داشته باشیم به گونه ای که نرخ ارز در ماه های آینده حتی به ۲۰ هزار تومان هم تقلیل بیابد.

فعال اقتصادی در این خصوص خاطرئنشان کرد: مساله مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد عملکرد وزرای جدید و بحث فروش نفت، یا به عبارت دیگر، اصلاح بودجه براساس درآمدهای نفتی است که قاعدتا می تواند در درآمد زایی دولت تاثیر گذار باشد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: از سوی دیگر یک موضوع دیگر نیز که در نرخ ارز موثر است، افزایش نرخ تورم به دلایل رشد نقدینگی است. با توجه به اینکه ارز هم  مثل بقیه کالاها تحت تاثیر تورم قرار می گیرد، هنگامی که کشور تورم ۴۵ درصدی را تحمل می کند باید قاعدتا انتظار افزایشی بودن نرخ ارز را داشته باشد، ضمن اینکه عوامل روانی هم در افزایش نرخ ارز بسیار موثر است، لذا کاهش انتظارات تورمی نیز می تواند دراین کاهش نرخ ارز و بالعکس تاثیر داشته باشد.

سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران در این باره بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر نمی توان با صراحت گفت که جامعه نسبت به مساله برجام یا کاهش انتظارات تورمی خوش بین است، ضمن اینکه وزرا و کابینه معرفی شده هم آنچنان که انتظار می رفت و می بایست نتوانست انتظارات جامعه را برآورده کند. از این رو پیش بینی می شود تا آخر شهریور ماه روند صعودی در نرخ ارز داشته باشیم. اگر مساله برجام حل و فصل نشود و نقدینگی نیز رشد سرسام آور خود را داشته باشد و مدیریت نشود، قطعا تا آخر سال جاری نرخ ارز به رقم هایی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان خواهد رسید. موضوع نگران کننده ای که قطعا چالش های بیشماری را براقتصاد ایران وارد می کند.

۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
کد خبر: 19369

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha