اصلاحات اقتصادی از کجا باید کلید زده شود؟/ بودجه یکی از بانیان اصلی تورم است/دولت باید سیاست ارزی را اصلاح کند/دولت نباید بانکهای ورشکسته را به زور سرپا نگاه دارد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اصلاحات اساسی در بخش پولی مانع خلق پول در نظام بانکی کشور می شود و روند نرخ تورم را به گونه ای در طول زمان مدیریت می کند که چهار سال آینده شاهد تورمی پایین شبیه کشورهای توسعه یافته خواهیم بود.متوازن سازی بودجه نیز از جمله اصلاحات مهم است که باید دنبال شود. دراین صورت است که چاپ پول تمام می شود و تورم کاهش می یابد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با راداراقتصاد در پاسخ به این پرسش که در بخش اقتصادی اصلاحات از کجا باید کلید زده شود، گفت: دولت چهاردهم نمی تواند اصلاحات را به یک بخش و حوزه محدود کند چرا که اصلاحات ارزی، مالی و پولی در هم تنیده هستند.

وی در این باره افزود: بی تردید یک پای اصلاحات مالی دولت در سیاست های ارزی است و پای دیگر در سیاست های بانک مرکزی است ، بنابراین حوزه های مختلف مالی، ارزی و پولی از هم تفکیک ناپذیرند.

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی گفت: به عنوان مثال تک نرخی شدن ارز از بسیاری جهات به تامین مالی دولت کمک می کند. افزایش درآمد دولت به معنای جبران کسری بودجه و به نفع عدم فشار به نظام بانکی و چاپ پول است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: همزمان اگر دولت می خواهد بودجه را که یکی از بانیان اصلی تورم است اصلاح کند باید سیاست ارزی را اصلاح کند. از سوی دیگر به موازات سیاست ارزی و اصلاحاتی که در این حوزه صورت می دهد باید ناترازی انرژی را برطرف کند و راه های جذب سرمایه گذاری و ساخت نیروگاه و سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز را فراهم کند.

وی در این باره افزود: در صورت رفع ناترازی انرژی و واقعی کردن نرخ انرژی، دولت از تنگنای درآمدی خارج می شود. تامین بودجه دولت به این معناست که دیگر دولت مجبور به انتشار اوراق و پولی کردن بودجه و چاپ پول نیست، پس در این صورت تورم افزایش نمی یابد و روند قیمت ها افزایش نمی یابد.

عطا بهرامی یادآور شد: با اینکه واقعی کردن قیمت ها اعم از تک نرخی کردن دلار یا واقعی کردن نرخ انرژی در ابتدای امر و ظاهرا به نفع مردم نیست، اما این روند مانع افزایش تورم می شود. مردم آسیب ها و فشارهای ناشی از تورم ۵۰ درصدی را دیده و طعم بد آن را چشیده اند، بنابراین در این صورت به سمت وسوی ثبات در قیمت ها پیش می رویم، مشروط به اینکه دولت یارانه معیشتی افراد نیازمند را به قدر لازم افزایش دهد.

وی افزود: هیچ دلیلی وجود ندارد به همه اقشار جامعه یارانه داده شود. یارانه باید به نیازمندان واقعی، معلولان و از کارافتادگان داده شود. در صورتی که این نسخه عملیاتی شود و نرخ ها واقعی شود رانت و فساد کنار گذاشته می شود و واردات وصادرات در روال عادی و در مسیری قرار می گیرد که در همه دنیا تجربه شده و جواب داده است.

عطا بهرامی اقتصاد دان معتقد است: این موارد با هم در تنیده هستند یعنی نمی توان یک حوزه را اصلاح کرد و انتظار داشت سایر حوزه ها متضرر نشوند و زیان نبینند. تمام حوزه ها باید با هم اصلاح شوند چرا که بر هم اثرگذارند مثل تاثیر واقعی کردن نرخ انرژی بر ناترازی های مالی دولت.

عطا بهرامی یادآور شد: تک نرخی کردن ارز منجر به از بین رفتن تقاضای القایی می شود. متاسفانه اینک فشار سنگینی بر بازار ارز است چرا که همه خواهان دریافت ارز ترجیحی یا همان ارز رایگان هستند.

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: در صورتی که قیمت ها استاندارد و واقعی شود دیگر تقاضایی برای ارز با نرخ ۶۰ هزار تومان نیست، و واردات نیز سامان می یابد. به عنوان مثال خرید یک کفش ۱۰۰ دلاری با دلار ۶۰ هزار تومانی به صرفه نیست، لذا تولید داخلی تقویت می شود و بسیاری از کالاهایی که واردات آنها به صرفه نیست در چرخه حمایتهای داخلی تولید خواهند شد.

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: یکی از اصلاحاتی که در بخش پولی دولت باید دنبال کند عدم خریداری ریسک بانکهاست. دولت به هیچ وجه نباید بانکهای ورشکسته را به زور سرپا نگاه دارد و به زیان تحمیل تورم به مردم، جامعه را به خاطر حمایت از بانکهای ورشکسته تحت فشار قرار دهد، بلکه بانکهای ورشکسته کاملا باید کنار گذاشته شوند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح نمود: متوازن سازی بودجه نیز از جمله اصلاحات مهم است که باید دنبال شود. دراین صورت است که چاپ پول تمام می شود و تورم کاهش می یابد.

وی افزود: اصلاحات اساسی در بخش پولی مانع خلق پول در نظام بانکی کشور می شود و روند نرخ تورم را به گونه ای در طول زمان مدیریت می کند که چهار سال آینده شاهد تورمی پایین شبیه کشورهای توسعه یافته خواهیم بود.

۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 59422

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha