مهمترین معضلی که نیمه دوم سال گریبان‌گیر اقتصاد می شود افزایش نرخ تورم است/حل مشکل تورم نیازمند گذشت زمان و تدوین آیین نامه و قوانین خاص خود است/۷۰ درصدتورم ناشی از نوسانات نرخ ارز است

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد گفت: کنترل نرخ ارز و تورم بدین جهت حائز اهمیت است چرا که اگر نرخ ارز و تورم کنترل نشود افزایش درآمد مردم اثری روی زندگی آنها نمی گذارد. در حالی که حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومان است با خط فقری که به ۳۰ میلیون تومان رسیده نمی توان معاش مردم را اصلاح و تولید را رشد داد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اولویت های کاری دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی گفت: به نظر می رسد مهمترین معضلی که ممکن است در نیمه دوم سال گریبان‌گیری اقتصاد کشور شود بحث افزایش نرخ تورم است، چرا که در سه ماه اول سال شاهد افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش تورم بودیم.

وی در این باره افزود: با افزایش نرخ ارز در خرداد ماه نرخ تورم تا حدی بالا رفت. این موضوع هشداری به دولت چهاردهم است چرا که هنوز سه ماه از سال جدید نگذشته تورم روند صعودی به خود گرفته است، لذا باید به پیام تورم توجه کرد.

رحمان سعادت اقتصاد دان یادآور شد: دولت چهاردهم به این خاطر باید به پیام افزایش نرخ تورم توجه کند چرا که اگر دولت چهاردهم تورم را کنترل نکند با معضلات اقتصادی حتی با بحران‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی شدیدی رو به رو می شود، لذا اولین مسئله‌ای که باید بدان توجه شود مسئله کاهش نرخ تورم است.

رحمان سعادت اقتصاد دان یادآور شد: دولت تازه نفس باید ریشه های افزایش نرخ تورم را با همکاری و مشورت همه جانبه با اقتصاددانان نخبه بی طرف که طرف مردم هستند پیدا کند. بی تردید بخشی از تورم اقتصاد ایران ناشی از حجم نقدینگی و کسری بودجه است بنابراین با شناسایی عوامل افزایش نرخ تورم، باید درمان های کاهش نرخ تورم آغاز شود.

وی در این باره بیان داشت: مساله حائز اهمیت این است که نباید فکر کنیم دولت چهاردهم عصای موسی دارد یا می تواند معجزه کند، بلکه باید بدانیم حل مشکل تورم نیازمند گذشت زمان و تدوین آیین نامه و قوانین خاص خود است، پس برای کاهش نرخ تورم باید کار بلند مدت از جنس استراتژیک در دستور کار قرار داده شود.

رحمان سعادت اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان توضیح داد: مولفه مهمی که تشدید کننده نرخ تورم است و ایجاد کننده مشکلات جدی و اساسی برای جامعه به طوری که می توان گفت حدود ۷۰ درصد تورم از این محل ناشی می شود، نوسانات نرخ ارز است.

وی دراین باره تصریح نمود: اگر دولت چهاردهم خواهان کاهش نرخ ارز و کنترل تورم است باید نرخ ارز را به عنوان یک لنگرگاه کنترل کند. به عبارت دیگر باید متوجه این موضوع مهم باشد که اگر نرخ ارز ۲۰ درصد افزایش بیابد ر کمترین زمان ۲۰ تا ۳۰ درصد بر تورم کشور افزوده می‌شود.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: مثال عینی آن سه ماه گذشته افزایش نرخ تورم از فروردین ماه است که به دلیل مشکلات سیاسی و تنش منطقه، نرخ ارز بالا رفت و این موضوع تبعات خود را در بالا رفتن نرخ ارز و تورم خرداد و تیر نشان داد.

وی گفت: طبیعتاً نرخ ارز برای کنترل تورم اهمیت زیادی دارد، اما اینکه نرخ ارز چگونه باید کنترل شود موضوع مهمی است که بخشی از آن وابسته به سیاست خارجی است یا ریشه در مسائل ما در عرصه بین الملل دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان توضیح داد: رفع تحریم ها و کلید زدن مذاکره سیگنال های جدی به بازار در راستای امید افزایی و ایجاد آرامش دربازار ارز می فرستد، پس باید واقعیت را پذیرفت که نرخ ارز یک متغیر سیاسی است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: اولین کاری که دولت چهاردهم باید صورت دهد این است که مذاکرات و دیپلماسی فعال را مد نظر قرار دهد و خنثی سازی مسائل سیاسی روی نرخ ارز که تورم زاست را در دستور کار قرار دهد، یعنی فضای اقتصادی و سیاسی جامعه را برای انجام این امر مهم آماده کند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: البته ممکن است بنا به برخی دلایل و سیاست‌های کلی نظام و عدم همراهی و همکاری غرب در رفع تحریم‌ها، اقتصاد ایران همچنان تحت تحریم باقی بماند اما دولت با اتخاذ سیاست ها و راهبردهای درست باید کاری کند که حداقل اثر تحریم ها کاهش یابد و این موضوع فشار روی تورم را پایین بیاورد.

رحمان سعادت اقتصاد دان یادآور شد: کنترل نرخ ارز و تورم بدین جهت حائز اهمیت است چرا که اگر نرخ ارز و تورم کنترل نشود افزایش درآمد مردم اثری روی زندگی آنها نمی گذارد. در حالی که حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومان است با خط فقری که به ۳۰ میلیون تومان رسیده نمی توان معاش مردم را اصلاح و تولید را رشد داد.

وی در این باره افزود: برای کاهش عمق خط فقر کنترل تورم امر بسیار مهمی است. این موضوع به قدری مهم بود که یکی از مباحث مهم درمناظرات انتخابات ریاست جمهوری بود.

رحمان سعادت معتقد است: سیاست خارجی کشور باید به گونه ای باشد که دوباره ایران تحت تحریم قرار نگیرد و علیه ایران قطعنامه های جدیدی مصوب نشود، بنابراین مهمترین مسئله‌ای که دولت چهاردهم باید به آن توجه کند کنترل نرخ ارز و کاهش تورم است. عدم توجه به مسئله تورم کشور را وارد بحران ها و فاجعه های جدیدی می کند.

۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 57274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha