هشدار اقتصاددان معروف به پزشکیان؛اگر دولت به تک نرخی شدن ارز تن بدهد هیچ اتفاق مثبتی در معیشت مردم نمی افتد/برجسته کردن نام برخی افراد به عنوان اعضای کابینه آقای پزشکیان برخلاف وعده  رئیس جمهور است

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: اگر کماکان قرار باشد مدیران سال های گذشته روی کار بیایند و همان طرح ها و سیاست هایی را اجرا کنند که تامین کننده منافع عده ای است که در سال های گذشته تبدیل به مافیاهای قدرتمند و ابرثروتمندان شده اند در بر همان پاشنه می چرخد؛ فرصتی برای جلب رضایت و اعتماد مردم باقی نمی ماند و امیدی به بهبود اوضاع کشور نیست.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اولویت های اقتصادی و تحقق وعده های داده شده از سوی رئیس جمهور منتخب مردم گفت: در خصوص وعده های داده شده از سوی رئیس جمهور رسانه ها و کارشناسان اقتصادی بسیار سخن می گویند اما نباید فراموش کنیم آقای پزشکیان سه وعده اساسی به مردم دادند که پیگیری این سه وعده بسیار مهم است چرا که وی این سه موضوع را بارها در مناظره‌ها تکرار کردند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر سه وعده داده شده از سوی آقای پزشکیان محقق شود می توان گفت از اینجا به بعد جهت‌گیری دولت چهاردهم روشن می‌ شود. اولین وعده آقای پزشکیان، ریشه کن کردن گرسنگی بود، دومین وعده آموزش همگانی رایگان که می تواند شامل آموزش و پرورش و آموزش عالی شود و سومین وعده ارائه خدمات سلامت همگانی بود. تحقق سه وعده داده شده جهت گیری‌های اقتصادی دولت را مشخص می کند.

وی در خصوص وزرای کابینه دولت چهاردهم نیز گفت: بخشی از اسامی که به عنوان وزرا در فضای مجازی عنوان می شود تبلیغات از سوی مدیران سابقی است که ناکارآمدی آنها در همه عرصه ها مشخص شده است. این افراد با دادن پول برای خود تبلیغ می کنند و شایعه حضور خود درکابینه را بر سر زبان ها می اندازند. این موضوع بدین جهت مهم است چرا که برجسته کردن نام برخی از مدیران به عنوان اعضای کابینه آقای پزشکیان برخلاف سه وعده داده شده رئیس جمهور منتخب به مردم است.

وی در این باره یادآور شد: آقای پزشکیان باید به این نکات بسیار مهم توجه کنند تا تحقق وعده های داده شده به مردم با اسامی و حضور این افراد در کابینه خراب نشود. با توجه به اینکه آقای پزشکیان مرتبا برجهت گیری‌های عادلانه تاکید داشتند باید کابینه ای انتخاب کنند که کاردان و کارآمد باشد تا وعده های وی را محقق کنند.

حسین راغفر با اشاره به زمزمه های تک نرخی شدن ارز توسط عده ای در دولت آقای پزشکیان گفت: برخی از همین ساعات اولیه ورود رئیس جمهور به پاستور در حال تحمیل تک نرخی شدن ارز به رئیس جمهور هستند اگر رئیس جمهور به این موضوع تن بدهد به این معناست که کماکان در بر همان پاشنه گذشته می‌چرخد و هیچ اتفاقی به نفع تامین منافع ملی و بهبود وضعیت معیشتی مردم رخ نمی‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و استاد اقتصاد تصریح نمود: یادمان باشد آقای رئیس جمهور دیگر آقای مسعود پزشکیان هفته ها و ماه های قبل نیست، بلکه ایشان به این دلیل رئیس جمهور شده و این مسعود پزشکیانی که امروز در منظر عموم است به این خاطر وارد پاستور شده چرا که محصول شرایط خاص جامعه است، جامعه ای لبریز از ناکامی های اقتصادی که از تجمیع این همه ناکارآمدی به تنگ آمده است.

وی در ادامه بحث بیان داشت: آقای پزشکیان شاهد قهر بخش قابل توجهی از مردم جامعه با صندوق رای بود اتفاقا به این دلیل بسیار مهم یعنی حفظ و ارتقای اعتماد مردم نسبت به کارکردهای صندوق رای و حاکمیت باید به سمت انتخاب افرادی برود که کار بلد هستند در غیر این صورت آسیب های آتی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بسیار جدی است.

وی افزود: اگر کماکان قرار باشد مدیران سال های گذشته روی کار بیایند و همان طرح ها و سیاست هایی را اجرا کنند که تامین کننده منافع عده ای است که در سال های گذشته تبدیل به مافیاهای قدرتمند و ابرثروتمندان شده اند در بر همان پاشنه می چرخد؛ فرصتی برای جلب رضایت و اعتماد مردم باقی نمی ماند و امیدی به بهبود اوضاع کشور نیست.

حسین راغفر اقتصاد دان در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در این موضوع تردیدی نیست که آقای پزشکیان باید از اعتماد مردم آن هم برای آخرین بار به نحو احسن استفاده کند و با سیاست گذاری های درست و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی جامعه بخشی از ناملایمات پیش رو را حذف کند در غیر این صورت افرادی که معتقد بودند با روی کار آمدن آقای پزشکیان هم اوضاع تغییر نمی کند حق را به خود می دهند و قهر با صندوق رای و حاکمیت در جامعه نهادینه می شود.

۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 58076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha